Maximale ‘thuislaadtijd’ voor elektrische auto's om overbelasting Duits stroomnet te voorkomen
Het Duitse ministerie van Economische Zaken heeft een wetsontwerp ingediend waarin een maximum wordt gesteld aan de thuislaadtijd van onder meer elektrische auto's. Na heftige kritiek werd het wetsontwerp teruggetrokken, maar de dreiging blijft.
Delen per e-mail
De kans is groot dat eigenaren van elektrische auto’s de komende jaren moeten leren leven met stroomrantsoenering. In 2019 werd hier al over gesproken, maar deze week leek het er echt van te komen. Volgens het Duitse opinieblad Focus ging het om een nieuw wetsontwerp dat elektriciteitsleveranciers in staat stelt om ‘eigenaren van elektrische auto’s elke dag een gedwongen laadpauze voor te schrijven omdat het netwerk anders zou worden overbelast’.
De VDA, het overkoepelende orgaan van de Duitse Automobielindustrie was direct gealarmeerd, aangezien de Duitse overheid naar eigen zeggen pleit voor de massale uitbreiding van e-mobiliteit. Met de nieuwe maatregel zouden eigenaren van elektrische auto’s er niet op kunnen vertrouwen dat ze op elk moment van de dag of nacht de elektriciteit krijgen die ze nodig hebben voor hun auto. Volgens de VDA is de mogelijkheid om op elk moment mobiel te zijn met een volledig getankte auto al ongeveer 100 jaar het doorslaggevende voordeel van een auto.
De laadinfrastructuur blijft ook in Duitsland hét probleem voor de uitbreiding van de elektromobiliteit. Volgens de VDA is het niet uit te leggen dat eigenaren van een 100.000 euro kostende Tesla, Audi of Porsche niet hun auto maximaal kunnen opladen omdat er niet genoeg elektriciteit is. De grote Duitse energiebedrijven zeggen dat een dergelijke maximum laadtijd niet noodzakelijk is, maar de VDA vreest dat een dergelijke beperking er mogelijk toch komt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Door vliegtuigonderdeel geraakte rode auto op unieke foto stond te koop voor 14.950 euro
Het is zijn enige Ford Focus, en nu zit er een puntig stuk vliegtuigmetaal in. Het beeld van de beschadigde rode auto in het Limburgse Meerssen is een unieke foto geworden. Eigenaar Erik Broekhuizen, van garage Ericars, kreeg van alle kanten telefoontjes over zijn ‘gewonde auto’. ,,Ze vragen nu of ik naast auto's ook vliegtuigonderdelen ga verkopen.” -
Twee derde van de elektrische autorijders heeft een laadstation aan huis
Twee derde (66 procent) van de bezitters van een elektrische auto in Nederland heeft thuis een laadstation. Dit komt neer op zo’n 80.000 laadstations, meldt onderzoeksbureau Multiscope op basis van een onderzoek onder 6000 Nederlanders. -
PREMIUM
Den Haag legt schuld van aanrijdingen met pollers bij bestuurders: ‘Belachelijk, er kunnen mensen doodgaan’
Het grootste deel van de aanrijdingen met pollers in Den Haag is de schuld van de bestuurders die bijvoorbeeld het rode licht en de bebording negeren. Dit antwoordt het Haagse gemeentebestuur op vragen hierover vanuit de raad. -
Achterstand CBR naar 600.000 examens: ‘Desnoods na twee keer zakken langer wachten op herexamen’
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) wil met desnoods onconventionele maatregelen de enorme achterstand van 600.000 rijexamens te lijf. Anders duurt het inhalen liefst vier jaar, zegt directeur Alexander Pechtold. Hij wil onder meer gepensioneerde examinatoren aannemen, in de avond gaan examineren en dreigt vaak zakkende kandidaten met een sanctie. -
Verderop gaan wonen kost met deze verhuiswagen 330.000 euro
Een Amerikaanse makelaar heeft een 139 jaar oud huis zes blokken binnen San Francisco laten verhuizen. De rekening van het verhuisbedrijf bedraagt 330.000 euro, maar daarvoor konden wel alle spullen gewoon blijven staan.
-
Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd. -
Mercedes C-klasse wordt ruimer en slimmer
De nieuwe, alweer vijfde generatie van de Mercedes-Benz C-klasse is qua design geen grote verrassing, maar zijn grote beeldschermen zijn indrukwekkend. Ook op andere punten loopt hij technisch voor op de concurrentie. En hij biedt meer zitruimte dan voorheen. -
AUTOTEST
Test Peugeot e-2008: ruim en comfortabel, maar reikwijdte is beperkt
Ook de Peugeot 2008, een populaire SUV, is tegenwoordig verkrijgbaar met volledig elektrische aandrijving. De techniek is bekend van andere PSA-merken: Citroën, Opel en DS.