Massaontslag Mercedes-Benz, 380 banen weg in Maastricht
UPDATEAutomaker Mercedes-Benz ontslaat 380 van de 1300 personeelsleden bij het klantservicecentrum in Maastricht. Het werk wordt verplaatst naar een callcenter in Griekenland.
Dat heeft het personeel dinsdagmiddag te horen gekregen van het management. De vakbonden zijn woensdagochtend ingelicht over het collectief ontslag. Het personeel heeft geschokt gereageerd, niets wees erop dat er een reorganisatie aan zat te komen. Het betreft 240 mensen met een vast contract en 140 mensen met een tijdelijke aanstelling.
Dure tijden
FNV-bestuurder Elly Heemskerk is heel verbaasd dat de vakbonden niet eerder werden geïnformeerd. ,,Personeel dat op straat staat in deze dure tijden weet nu absoluut niet waar ze aan toe zijn. Ik roep mensen op om geen ontslagovereenkomst te tekenen totdat wij met Mercedes hebben gesproken. We gaan praten over een sociaal plan.’’ Maandagavond 19.00 uur houdt FNV een personeelsbijeenkomst in het vakbondshuis in Maastricht.
Volgens FNV wil Mercedes-Benz het callcenter grotendeels naar Griekenland verplaatsen. ,,Het lijkt nu op een ordinaire bezuiniging waarbij Mercedes kiest voor goedkoper werk in het buitenland”, zegt Heemskerk.
Nooit iets gemerkt dat het slecht ging, we zijn in shock
Ook CNV-bestuurder Rémy Biesmans raadt mensen aan niets te tekenen voordat ze juridisch advies hebben gehad. ,,Door ons als vakbonden niet eerst te informeren, heeft er geen toetsing op de reorganisatie kunnen plaatsvinden. Het lijkt erop dat Mercedes-Benz zo snel mogelijk van zijn personeel af wil.” De bond wil snel met de automaker in gesprek over een sociaal plan.
Er werken mensen uit meer dan veertig verschillende landen bij het Mercedes-Benz Customer Assistance Center in Maastricht. Vanuit het callcenter worden Mercedes-klanten over de heel de wereld te woord gestaan als zij vragen hebben over hun auto. ,,We hebben nooit signalen gekregen dat het niet goed ging’’, zegt een medewerkster die anoniem wil blijven in het Engels. ,,En dat werd ook niet verteld. Wel dat de organisatie anders ingericht wordt, en dat werk wordt ondergebracht bij andere callcenters van Mercedes. Het was geen duidelijk verhaal, we zijn in shock. Het kwam echt out of the blue. Het zullen vooral mensen op de vloer zijn die hun baan kwijtraken. Als je hoger in de boom zit, zul je je baan wel houden.‘’
Vacatures
Mercedes zegt goede ervaringen te hebben met uitbesteden van call-center werk en daarmee door te willen gaan. De reorganisatie zou ingegeven zijn door het feit dat de lonen in Griekenland lager liggen dan hier en door de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt. Ondanks de aangekondigde ontslagen heeft Mercedes-Benz op dit moment vacatures bij het Customer Assistance Center in Maastricht. Het bedrijf zegt dat personeel dat ontslagen wordt voorrang krijgt bij sollicitatie op die banen.
Bekijk hier al onze video’s over werk en carrière:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
PREMIUM
Vakantie-eiland vreest verkeerschaos vanwege wegrenovaties: ‘En dan komt Concert at Sea ook nog’
Goeree-Overflakkee luidt de noodklok over de vele wegwerkzaamheden rond het eiland, precies op het moment dat veel toeristen komen en er grote evenementen zijn. Hoe de 100.000 bezoekers straks bij Concert at Sea komen? ,,Dat wordt spannend.”Middelharnis, Rotterdam -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
PREMIUM
Steeds grotere wielen onder auto's: kwetsbaar en kostbaar
Fabrikanten zetten standaard steeds grotere wielen onder hun nieuwe modellen. Dat staat ze goed, maar grote wielen zijn ook duurder en kwetsbaarder. Als je per ongeluk tegen een stoeprand rijdt, kunnen de reparatiekosten flink oplopen. -
‘Zonnestorm kan grootste file aller tijden veroorzaken’
De autonome auto’s van morgen worden geprogrammeerd om te kunnen omgaan met barre winterse omstandigheden, onoplettende voetgangers en zelfs vogelpoep, maar het grootste gevaar kan een zonnestorm zijn die de gps-communicatie uitschakelt en wegen verandert in gigantische parkeerterreinen.
-
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
-
-
PREMIUM
Hier zijn leden meer geld kwijt aan parkeren dan aan contributie: ‘Idiote verhouding’
Wat tennisvereniging Deuce Again in Rotterdam-Zuid is overkomen, dat is het schrikbeeld van vele tientallen sportclubs, blijkt uit onderzoek. De tennisclub zag 10 procent van haar leden vertrekken nadat betaald parkeren werd ingevoerd. De zorgen zijn groot.Rotterdam -
Deze informatie kun je allemaal halen uit een kenteken
Een nummerbord is als een ijsberg: er is weinig te zien aan het oppervlak, maar wanneer je een duik neemt in de materie, kun je er veel informatie uit halen. Welke soorten nummerborden zijn er en hoe gebruik je de kentekencheck?