‘Mag je zelf betonblokken plaatsen in de berm?’
VRAAG & ANTWOORD‘Geregeld zie je dat particulieren obstakels in de berm zetten om te voorkomen dat mensen door de berm rijden’, aldus lezer Jack van Loon in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Onlangs zag ik dat iemand in de berm van een doorgaande weg betonblokken had geplaatst, kennelijk om z’n in de berm uitlopende oprit te beschermen. Is dit uit oogpunt van verkeersveiligheid toegestaan? De berm maakt volgens de Wegenverkeerswet deel uit van de weg en kan gebruikt worden voor uitwijkmanoeuvres.’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Als particulier mag je in de openbare ruimte geen obstakels plaatsen die het verkeer kunnen hinderen. Dat mag wel op eigen terrein, bijvoorbeeld als je bang bent dat een auto van de weg raakt en in je tuin of, erger nog, tegen het huis belandt. Dat komt in de praktijk nog weleens voor, doordat huizen in Nederland soms pal langs de weg staan.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
-
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Toen Roef werd geboren, wilde zijn vader ‘ook een cadeau’ en dat werd deze auto: ‘Ik heb ‘m geërfd’
Een Ferrari, een Porsche, een Audi en een Jaguar… In de ruimte van Roef Hofman’s bedrijf Haute Voiture in Amersfoort staat een indrukwekkende collectie auto’s opgesteld. Hier verzorgt hij de stalling en het beheer van deze mooie wagens. Ertussen staat er een die niet van een klant is, te glimmen: zijn eigen blauwe MGA 1600 Roadster, die Roef van zijn vader heeft geërfd.Amersfoort -
VRAAG & ANTWOORD
‘Na de storm: wie betaalt de schade van gekantelde vrachtauto’s?’
‘Wie draait op voor de schade en de kosten van het opruimen van de gekantelde vrachtwagens die afgelopen week ondanks code rood toch de weg op zijn gegaan?’, vraagt lezer Henk Klein Gebbink in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik hoop toch niet dat de verzekeringsmaatschappijen die kosten moeten dragen. Dat zou niet goed zijn voor de premies van verzekerden die zich wél iets hebben aangetrokken van code rood.’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is snelladen slecht voor een elektrische auto?’
‘Bij de voor- en nadelen van elektrische auto’s gaat het vaak over de oplaadtijd’, aldus lezer Cor van Tilburg in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Daarom worden er snelladers gemaakt die soms wel in 20 minuten een auto kunnen opladen. Maar als techneut heb ik geleerd dat snel opladen slecht is voor een accu. Wordt hierdoor de levensduur verkort?’ -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’
-
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
-
-
-
Als je in België een auto met groen zwaailicht ziet, kun je maar beter aan de kant gaan
Het Belgische Verkeersinstituut Vias noemt ze ‘hoffelijkheidslichten’ en hoopt dat automobilisten voor auto's met zo'n lamp aan de kant gaan. Het idee voor deze groene zwaailichten komt uit Canada. -
PREMIUMvideo
Levensgevaarlijke betonblokken in Dinteloord: 'Binnen een week rijdt iemand zich te pletter’
DINTELOORD - Levensgevaarlijk. Zo worden de betonblokken op de Steenbergseweg in Dinteloord genoemd. Ze zijn ruim 1,5 meter hoog en bedoeld om snelheid te remmen, maar ze leveren vooral gevaarlijke situaties op. Vandaag worden ze verlaagd, zegt de gemeente.