‘Mag je met een sportuitlaat zoveel lawaai maken? Iedereen ergert zich eraan’
VRAAG & ANTWOORD,,Waarom mogen motoren en auto’s met sportuitlaten zoveel herrie maken?”, vraagt lezer Cees Beimers. ,,Iedereen ergert zich eraan en de politie treedt niet of nauwelijks op.”
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Zo’n rumoerige sportuitlaat is vaak een accessoire dat er niet vanaf de fabriek op zit. In principe is zo’n uitlaat niet verboden, maar een auto mag bijvoorbeeld niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat. In de praktijk wordt hier inderdaad nauwelijks op gecontroleerd, al zijn er bij de Nederlandse politie wel geluidsmeters in gebruik om te kunnen handhaven. Wordt de limiet overschreden, dan meldt de politie dat bij de RDW en wordt het kenteken ‘geblokkeerd’. De bestuurder mag er dan pas weer de weg mee op na een keuring en het kan meer dan een maand duren voordat die keuring bij de RDW kan plaatsvinden.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom heeft niet elke auto voorruitverwarming?’
,,Elke auto heeft tegenwoordig achterruitverwarming, maar waarom geen voorruitverwarming?”, vraagt lezer Henny Nekkers. ,,Kan dat niet, of is het ingewikkeld? Vooral ’s winters zie ik veel auto’s met bevroren of beslagen voorruiten. Voorruitverwarming zou het verkeer toch veel veiliger maken?” -
De showrooms zijn weer open, maar ‘Proefrit aan huis is een blijvertje’
Hoewel het weer is toegestaan om fysiek autoshowrooms te bezoeken – zij het beperkt en op afspraak – zal een proefrit aan huis populair blijven. Dat verwacht autozoekwebsite AutoTrack.nl naar aanleiding van een onderzoek onder autokopers. ‘Corona was de aanleiding voor dit idee, maar steeds meer mensen kiezen voor service en gemak van een proefrit op locatie.’ -
AUTOTEST
Test Range Rover Evoque: plug-inhybride is schoner, zuiniger én goedkoper
Een driecilinder motor in een Range Rover? Enkele jaren geleden zou dat ondenkbaar zijn geweest. Maar de Evoque plug-inhybride maakt korte metten met alle vooroordelen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Met deze oplossing voorkom je diefstal van de laadkabels van Tesla’
,,Laatst las ik dat er steeds vaker laadkabels van Tesla’s worden gestolen”, schrijft lezer R. van der Vies. ,,Ik heb hier een eenvoudige oplossing voor: haal de kabel achter een wiel langs zodat een lus om het wiel ontstaat. Doe om de dubbele kabel een krap beugelslot (of hangslot) waar je de stekkers niet doorheen kunt trekken.” -
PREMIUMVIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Opel is nu echt niet meer de ‘auto voor de gewone man’
De tv-komedianten Spaan en Vermeegen beschimpten Opel eind vorige eeuw nog door het een auto ‘voor de gewone man’ te noemen. Maar de nieuwe Mokka is allesbehalve gewoon. Hij is vooral hip, en desgewenst nog elektrisch ook.
-
Utrecht krijgt primeur: ANWB start proef met e-bike als vervangend vervoer
Utrechters kunnen deze week ook een e-bike van de ANWB als vervangend vervoer gebruiken bij pech. In Utrecht, Amsterdam en Wolfheze houdt de pechhulpdienst deze week een proef. -
Waarom je in dit land nooit voor een brandkraan moet parkeren
Brandweerlieden in New York hebben de ramen van een auto ingeslagen en de brandslang dwars door de auto gelegd omdat deze een brandkraan blokkeerde. De eigenaar kreeg ook nog eens een forse bekeuring. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waar loop je als voetganger het veiligst: links of rechts van de weg?’
,,Tijdens deze lockdown gaan veel mensen wandelen. Indien mogelijk lopen wij altijd links van de weg, maar we komen ook mensen tegen die juist rechts lopen. Wie loopt er nou eigenlijk aan de goede en dus veiligste kant?”, vraagt lezer Leo Frunt.