Kloppen alarmberichten wel? Deze 'vuile’ diesels blijken geen schadelijke NOx uit te stoten
Nemen regeringen en gezondheidsorganisaties ten onrechte ‘vuile’ dieselauto’s op de korrel? Tests wijzen uit dat sommige modellen van BMW, Mercedes en Opel tussen de nul en één gram NOx per kilometer uitstoten.
Sommige van de nieuwste dieselauto’s die vandaag te koop zijn, produceren geen - of bijna geen - schadelijke stikstofoxiden (NOx): gassen die elk jaar tienduizenden vroegtijdige sterfgevallen veroorzaken in Nederland. Dat heeft nieuw onafhankelijk onderzoek onthuld.
De meetwaarden kwamen aan het licht toen de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, 13 nieuwe dieselauto’s testte. Daaruit bleek dat ze allemaal aanzienlijk onder de bestaande wettelijke drempelwaarde scoorden voor schadelijke stikstofoxide (NOx) -emissies.
Een Mercedes-Benz C220d met dieselmotor bleek zelfs helemaal geen NOx-verontreiniging te produceren tijdens gecontroleerde metingen. Een BMW 520d Touring en een Opel Astra met 1.6 dieselmotor stootten slechts één milligram NOx per kilometer uit. Dat is aanzienlijk minder dan de huidige wettelijke ondergrens van 168 mg/km.
De resultaten doen twijfels rijzen over de voortdurende ‘demonisering’ van dieselmotoren wereldwijd, die heeft geresulteerd in een enorme aderlating voor de automobielindustrie, verlies van banen en particulieren die lijdzaam moesten toezien hoe de inruilwaarde van hun auto met dieselmotor verdampte.
NOx-emissies geproduceerd door dieselauto’s zoals getest door de ADAC:
Huidige wettelijke limiet voor Euro 6-voertuigen: 168 mg/km NOx
Audi A8 50 TDI: 15 mg/km NOx
BMW 520d Steptronic: 5 mg/km NOx
BMW 520d Touring: 1 mg/km NOx
BMW X2 xDrive 20d: 23mg/km NOx
Citroen Berlingo BlueHDI 130: 7mg/km NOx
Honda Civic 1.6 i-DTEC: 101 mg/km NOx
Kia Ceed 1.6 CRDi: NOx 22 mg/km
Mercedes A180d: 40 mg/km NOx
Mercedes C220d: 0 mg/km NOx
Opel Astra 1.6D: 1mg/km NOx
Peugeot 308 SW BlueHDi 180: 30 mg/km NOx
Volvo XC60 D5 AWD: 56 mg/km NOx
VW Golf 1.6 TDI SCR: 14 mg/km NOx
Bron: ADAC
NOx-emissies vormen de kern van de voortdurende kritiek op ‘vuile’ dieselvoertuigen, met onderzoek dat ze rechtstreeks koppelt aan het veroorzaken van een vroeg begin van astma, longaandoeningen, hartaandoeningen en dementie.
Het heeft geleid tot een voorgesteld verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s in 2040, het verbannen van diesels uit een aantal steden in Europa, hogere accijnstarieven voor voertuigen en accijnzen voor dieselmodellen en extra parkeer- en rijtarieven voor dieselbezitters in een aantal Europese steden.
Vanaf 1 september moeten alle nieuwe geregistreerde dieselauto’s minder dan 80 mg/km NOx produceren en mogen benzinemotoren niet meer dan 60 mg/km uitstoten. Alleen de Honda Civic diesel stootte in de ADAC-test meer uit dan de ondergrens van 80 mg/km die in september van kracht wordt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
MG B-rijder Hendrik (51) taxeert ook auto’s: ‘Elke kerel wordt weer een jongen als-ie over zijn auto praat’
Écht verliefd zijn op je auto. Kan dat? De mensen in deze rubriek zullen volmondig ‘ja’ zeggen. Zij houden van hun auto. Auto taxateur Hendrik van de Wiel (51) wilde per se de sportieve uitvoering van de MG B zodat hij er zo nu en dan races mee kan rijden. ,,Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je met 100 kilometer door de bebouwde kom rijdt.’’ -
PREMIUM
Deze brug is maanden afgesloten: ‘Ik houd mijn hart vast voor wanneer hier een ambulance moet komen’
Rozenburg, een dorp onder de rook van Rotterdam, ligt ingeklemd tussen de haven, industriegebieden en veel water. Wil je er weg, dan heb je drie opties: de tunnel, het pontje of de Calandbrug. En die laatste is nu maandenlang afgesloten vanwege reparaties. ,,Je moet nu omrijden via een naargeestige route, gevaarlijk voor vrouwen en meisjes.’’ -
Beruchte extreem drukke ringweg van Parijs op de schop: ‘Grijze stroken worden groene zone’
Hij is 35 kilometer lang, er rijden meer dan 1 miljoen auto’s per dag, automobilisten staan er altijd wel ergens toeterend en scheldend vast, en het stinkt er naar uitlaatgassen: de périphérique, de beruchte ringweg van Parijs. Een ergernis voor veel bewoners en een trauma voor nogal wat toeristen. Die weg van twee keer vier rijbanen moet de komende jaren volledig op de schop. -
PREMIUMRECONSTRUCTIE
Na het tweede telefoontje heeft Rijkswaterstaat een levensgroot probleem: afsluiten die tunnel!
Twee late ziekmeldingen en de hele ochtendspits in de Rotterdamse regio liep in de soep. De urenlange afsluiting van de Ketheltunnel veroorzaakte flinke files in de regio. Overmacht, zegt Rijkswaterstaat. Amateurisme, zeggen critici.
-
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is een kleinere thuiskomer een probleem?’
‘Mijn Renault Scenic staat op 20-inch wielen. De wielmaat van mijn thuiskomer-reservewiel is echter slechts 17-inch', schrijft lezer André van Veghel in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Kan dat problemen opleveren als op dezelfde as twee wielen zitten met verschillende omtrek?’