Kangoo én Express: Renault onthult ineens twee ‘nieuwe’ bestelwagens
Renault heeft niet één, maar twee compacte bestelwagens aangekondigd. De nieuwe Kangoo vervangt het huidige model, maar die auto krijgt er ook een goedkoper zustermodel bij in de vorm van de Express. De personenwagenversies van beide modellen komen niet naar Nederland, van de Kangoo staat wel een elektrische variant op stapel.
Delen per e-mail
Met name de komst van een nieuwe Express is opmerkelijk: waar het bij de komende Kangoo een compleet opnieuw ontworpen auto betreft, is de Express feitelijk een omgebouwde Renault-versie van de bestaande Dacia Dokker. Die goedkopere bestelwagen was al bekend als Renault in onder meer Latijns-Amerika, maar hij komt nu dus ook zo bij ons op de markt. Voor zover bekend blijft de Dacia-versie ook gewoon leverbaar.
Volgens de Franse autobouwer ‘vullen de twee verschillende bedrijfwagens elkaar perfect aan’. De Express staat immers iets minder hoog op de ladder: met een lagere aanschafprijs moet die auto vooral ondernemers aanspreken die veel ruimte voor weinig geld zoeken, terwijl de Kangoo het meer op luxe, comfort en een strakkere vormgeving gooit.
Renault voorziet de Kangoo bovendien van handige laadoplossingen, zoals een extra verdieping die je in de laadruimte kunt schuiven. Daarmee kun je lange voorwerpen bovenin de auto vervoeren, zodat er op de laadvloer meer ruimte over blijft voor andere spullen. Een andere voorziening is Easy Side Access, waardoor een bovengemiddeld ruime opening aan de zijkant van de Kangoo ontstaat. Die opening meet maar liefst 1.41 meter, ruim het dubbele als bij de huidige versie: een slimme vondst, maar helaas wordt dit niet leverbaar in ons land omdat de laadruimte dan niet langer voldoet aan de regels voor auto’s op grijs kenteken.
Geen personenwagens
Waar de vorige generaties van de Kangoo behoorlijk populair waren als gezinswagen (ze boden immers veel ruimte voor weinig geld), verschijnen er geen personenwagenversies van de nieuwe generatie op de Nederlandse markt. Hetzelfde geldt overigens voor de Express, die alleen als Van verschijnt, in tegenstelling tot in andere landen.
Dit heeft alles te maken met onze belastingregels: vanwege de hoge carrosserie hebben dit soort auto’s een relatief hoge CO2-uitstoot, waardoor hun prijzen dichter bij modellen zoals de Captur en de Megane Estate komen te liggen. Daardoor zijn de Kangoo en Express als ruime gezinswagen in ons land minder interessant voor Renault.
De twee auto’s hebben verschillende interieurs, waarbij met name de plaatsing van het scherm in het dashboard afwijkt. Zowel de Kangoo als de Express is optioneel leverbaar met het Renault Easy Link multimedia- en navigatiesysteem en nieuwe rijhulpsystemen zoals de Rear View Assist, een digitale binnenspiegel die het beeld van een naar achteren gerichte camera laat zien. Andere nieuwe voorzieningen zijn Trailer Swing Assist, dodehoekdetectie en een noodremsysteem.
Op motorisch gebied is er ook een verschil tussen de Kangoo en Express: beide modellen worden leverbaar met verschillende diesel- en benzinemotoren (naar keuze uit te rusten met een handbediende of automatische transmissie), maar bij de Kangoo staat opnieuw een elektrische versie op de rol. De exacte prestaties en het beloofde rijbereik van die auto zijn op dit moment nog niet bekend, hetgeen ook geldt voor de prijzen. Wel geeft Renault aan dat de Kangoo in twee lengtematen verschijnt: de laadcapaciteit varieert van 3,3 tot 3,9 m3 in de standaardlengte en 4,2 tot 4,9 m3 in de verlengde versie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
POLL Deze 10 auto’s zijn grandioos mislukt, welke vind jij de lelijkste?
Te duur, te lelijk, op het verkeerde moment of net niet goed genoeg: talloze modellen zijn voortijdig op het autokerkhof beland. Dit zijn volgens onze autoredactie de 10 grootste mislukkingen op een rij. Onderaan kun je stemmen welke jij de lelijkste vindt. -
Dit zijn de beste auto's ter wereld volgens vrouwelijke journalisten
Om de vrouwelijke stem in de autojournalistiek kracht bij te zetten, bestaat er een verkiezing van de Auto van het Jaar met uitsluitend vrouwelijke juryleden. Zij maakten deze week hun shortlist bekend voor wat uiteindelijk dé auto van 2021 wordt. -
VIDEO / LEZERSTEST Lezers Marleen en René reden 6 maanden (en voor het eerst) elektrisch: ‘Retourtje Plopsaland werd uitdaging’
Zes maanden lang reden ze - voor het eerst in hun leven - in een elektrische Hyundai, als gasttesters van onze autoredactie. Na een ongekend uitgebreide praktijktest vellen ze nu hun eindoordeel: lezers Marleen van Luik over ‘haar’ Ioniq Electric en René Groeneveld over ‘zijn’ elektrische Kona. -
Enorme kettingbotsing met 134 auto's in Japan tijdens sneeuwstorm
Bij een enorme kettingbotsing in Japan zijn 134 auto's betrokken geraakt. Er viel een dodelijk slachtoffer en 12 mensen raakten gewond. -
PREMIUM
Minder verkeer op de weg in 2020, maar nog steeds veel doden: hoe kan dat?
Het is door corona minder druk op de weg, toch is het aantal verkeersdoden in 2020 hoog, zo becijfert Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Net als een jaar eerder zijn in 2020 bijna zevenhonderd mensen bij een verkeersongeval om het leven gekomen: 661 in 2019 en ongeveer 680 afgelopen jaar.
-
AUTOTEST Test Toyota Proace City Verso: kampioen in handigheid
Toyota’s nieuwste, op een bestelwagen gebaseerde personenauto blijkt spectaculair ruim en verrassend handig in het gebruik. -
In deze door oliestaat gebouwde miljoenenstad is geen auto te vinden
Saoedi-Arabië is een van de grootste olieproducenten ter wereld. Vreemd genoeg gaat het koninkrijk nu de ultieme eco-stad bouwen - 170 kilometer lang, autovrij en zonder wegen. -
Vroom! Agenten onderscheppen ‘45 km/uur-BMW’ die 140 kilometer per uur kan rijden
Wijkagenten hebben donderdag in Groot-Ammers een ‘45 km/uur-BMW’ in beslag genomen. De reden? De auto bleek met speels gemak op de snelweg mee te kunnen.