Volledig scherm
© EV

Is kogeldruk aan te passen om twee fietsen te dragen?

VRAAG & ANTWOORDIk ben geïnteresseerd in de nieuwe Peugeot 2008, maar nu blijkt de toegestane kogeldruk slechts 48 kg te zijn. Een miskleun, want hierdoor kun je niet eens twee gewone fietsen meenemen. Inclusief drager is het gewicht al gauw 55 kg. De concurrentie, Captur, Kamiq of Kona, doet het beter met 75/80 kg. Zou dit nog aan te passen zijn? –André Epker

De maximaal toegestane kogeldruk laat zich helaas niet aanpassen en u hebt gelijk: voor een dergelijke auto is dit (te) weinig. Blijkbaar vergeet Peugeot dat automobilisten in sommige landen óók fietsliefhebber zijn. ,,De maximale kogeldruk bij de nieuwe Peugeot 2008 SUV is inderdaad 48 kg’’, bevestigt Peugeot Nederland, gevraagd om een reactie. ,,We hebben de opmerking serieus ter harte genomen en ons hoofdkantoor ingelicht. Echter, een oplossing zal niet direct voorhanden zijn.’’ 

Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”
  2. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.