‘Is het gevaarlijk om scheef achter het stuur te zitten?’
VRAAG & ANTWOORD,,Ik zie vaak autobestuurders naar rechts hangen met hun lichaam en hoofd. Is die houding niet gevaarlijk bij een aanrijding?” vraagt lezer H. Sterrenberg.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Het is in elk geval minder veilig. Bij de ontwikkeling van veiligheidssystemen wordt er zo veel mogelijk van uitgegaan dat de bestuurder rechtop zit. Zodra je daarvan afwijkt, loop je het risico dat je bij een botsing minder goed wordt beschermd. Dan zal bijvoorbeeld de gordelspanner niet adequaat werken, of de hoofdsteun of het kussen van de airbag vangt je onvoldoende op. Je loopt ook meer risico dat je je verwondt aan bepaalde (harde of scherpe) delen van het interieur.
Maar er zijn wel steeds meer innovaties voor andere situaties, omdat het lichaam tijdens een botsing al gauw een andere houding aanneemt. Zo beschermt een hoofdairbag als je tijdens de klap met je hoofd tegen de zijkant van het auto-interieur botst. En er zijn al auto’s met een airbag tussen de voorstoelen, om je te beschermen bij een aanrijding in de flank.
Hoe dan ook, zo veel mogelijk rechtop en stevig in de stoel zitten biedt echt de beste bescherming. Ook de veiligheidsconstructie van de stoel zelf is daarop berekend.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Energierekening
Valentijn (38): ‘Een groot deel van mijn energiekosten wordt vergoed door mijn werkgever’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Valentijn (38) uit Leeuwarden. -
Kan 't goedkoper?
We betalen minder voor een fles allesreiniger, maar het kan nóg goedkoper
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: allesreiniger. -
Dit zit er in en achter de flitsauto’s van de politie
De meeste bekeuringen door mobiele radarcontroles worden gegenereerd door grijze Volkswagen Transporter-busjes, maar er zijn meer manieren om hardrijders te beboeten. AutoWeek onderzocht wat er achter - en in - de flitsauto’s van de politie zit. -
podcast
Corina: ‘Ik was blij met de diagnose, er is geen grotere hel dan onverklaarbare kinderloosheid’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Wat is de minimale profieldiepte voor een winterband?’
,,Welke minimale profieldiepte is verplicht voor winterbanden?”, vraagt lezer Roel Ober.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Moet je bij een laadpaal óók nog betalen voor parkeren?’
,,Voor het opladen van mijn elektrische auto bij een laadpaal is vaak geruime tijd nodig. Als in dat gebied betaald parkeren geldt, moet ik daar dan ook nog voor betalen?” vraagt lezer John Schuurmans. -
PREMIUM
Deze buurt heeft te grote auto’s voor garages: ‘Dat kost ze straks vierduizend euro parkeergeld’
Meer bewoners stemden vóór betaald parkeren dan tegen, maar een deel van hen heeft daar nu flink spijt van. Ze dreigen hun auto te moeten verkopen omdat die te groot is, of ze moeten elke dag de parkeermeter volstoppen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Irritant! Snapt men het nut van een richtingaanwijzer niet meer?’
,,Het lijkt in het verkeer steeds gewoner te worden om geen richtingaanwijzer te gebruiken. Dat wordt vooral ‘vergeten’ bij het verlaten van een rotonde of het wisselen van rijstrook. Irritant. Begrijpen die mensen het nog wel, of is het een combinatie van gemakzucht en geen handhaving door de politie?” vraagt lezer Robert Hoekstra.