‘Is een vierseizoenenband net zo goed als een winterband?’
VRAAG & ANTWOORD,,Zijn vierseizoenenbanden net zo goed als normale winterbanden? Zijn winterbanden in Nederland verplicht en waaraan kun je eigenlijk zien of het winterbanden zijn?” vraagt lezer Ties van Heugten.
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Uit tests blijkt dat veel vierseizoenenbanden tegenwoordig bijna net zo goed presteren als winterbanden. In Nederland zijn winterbanden of vierseizoenenbanden niet verplicht. Een band met de eigenschappen van een winterband herken je aan de afbeelding van een sneeuwkristal met een paar bergtoppen, zoals hierboven te zien is.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Deze nieuwe autoband gaat 128.750 kilometer mee’
Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Kan bij een automatische autoruit je hand bekneld raken?’
,,Het kan gebeuren dat een kind op de achterbank een hand door het openstaande autoraam steekt terwijl dat automatisch sluit. Zijn elektrisch bedienbare autoramen tegen zo’n beknelling beveiligd?” vraagt lezer Jan de Koning. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Moet je bij een laadpaal óók nog betalen voor parkeren?’
,,Voor het opladen van mijn elektrische auto bij een laadpaal is vaak geruime tijd nodig. Als in dat gebied betaald parkeren geldt, moet ik daar dan ook nog voor betalen?” vraagt lezer John Schuurmans. -
Tekort aan chips brengt autofabrikanten in de problemen
Nissan en Honda vrezen dat ze minder auto’s kunnen produceren omdat ze steeds meer moeite hebben om chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar vorige maand ook al voor. Chipmakers zouden onder andere smartphonefabrikanten voorrang geven. -
Roetfiltertest wordt tóch onderdeel van apk
Er komt waarschijnlijk toch een verplichte roetfiltertest voor dieselauto’s. De test wordt uitgevoerd bij de apk en wordt vanaf juli volgend jaar in de keuring opgenomen. Anderhalve maand geleden werd een afkeurende motie hierover in de Tweede Kamer nog voldoende gesteund.
-
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Eindelijk weer iets te kiezen: de Citroën (ë)C4 is prettig anders
In een wereld die vooral gedomineerd wordt door rationele keuzes, moet je opvallen om een rol van betekenis te spelen. Met de nieuwe C4, die meteen ook als elektrische ëC4 beschikbaar komt, heeft Citroën die ‘kunst van het anders zijn’ weer als vanouds in de vingers. -
Groot voor weinig: waarom budgetmerk Dacia hogerop wil (en Lada misschien terugkeert)
In navolging van moedermerk Renault heeft Dacia vandaag ook veel nieuws. Zo gaat het merk samenwerken met het Russische Lada en kondigt de zojuist gepresenteerde Bigster Concept de grootste Dacia ooit aan. Want Dacia blijft weliswaar goedkope auto’s bouwen, het bedrijf wil ook meer geld verdienen. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Moet ik een kapotte sensor in mijn vrij nieuwe auto zelf betalen?’
,,In mijn Ford Fiesta uit 2016 ging regelmatig een waarschuwingslampje branden. De eerste keer vond de garage geen defect, later kreeg ik het advies een andere brandstofsoort te tanken. Maar nu, bij 60.000 km, meldt de garage dat de brandstofsensor moet worden vervangen. Kosten 300 euro, ‘want dit valt buiten de garantie’. Is de klant de klos bij een fabrieksfout in zo’n betrekkelijk nieuwe auto?” vraagt lezer Cees Bouma.