‘Is een kleinere thuiskomer een probleem?’
VRAAG & ANTWOORD‘Mijn Renault Scenic staat op 20-inch wielen. De wielmaat van mijn thuiskomer-reservewiel is echter slechts 17-inch', schrijft lezer André van Veghel in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Kan dat problemen opleveren als op dezelfde as twee wielen zitten met verschillende omtrek?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Ideaal is het niet. Hoe groter het verschil met de andere wielen en banden, des te meer kans op een belabberd weggedrag. Maar het rijden met een thuiskomer is altijd slechts een noodoplossing. Daarom geldt er een maximumsnelheid (80 km/h) en mag u er ook niet te lang mee doorrijden. Zoals de naam al zegt, dit reservewiel is slechts bedoeld om thuis te komen. Het komt vaker voor dat zo’n thuiskomer kleiner is dan de andere wielen van de auto. Een kleiner en lichter reservewiel spaart immers ruimte en gewicht in de auto.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. -
Met VIDEO / TEST
Rijden op de zon: zo gaat dat met de Nederlandse Lightyear 0
Een grote gezinsauto die je maandenlang kunt laten rijden op alleen zonne-energie. Dat is wat Lightyear belooft. Een eerste rijdende kennismaking leert: de technologie van de nieuwe Nederlandse automaker is erg veelbelovend, maar er moet nog veel gebeuren voordat iedereen op zonnestroom kan rijden. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom mogen motorfietsen meer herrie maken?’
‘Waarom mogen motorfietsen veel meer lawaai maken dan auto’s?', vraagt lezer Bas Loeve in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘In sommige gebieden is de overlast fors.’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan het kwaad als ik de stoeprand raak?’
‘De gemeente heeft mijn straat verbouwd, maar ik ben nog zo gewend aan mijn oude parkeerplaats dat ik na twee maanden nog steeds denk dat ik op mijn oude plek sta', schrijft lezer Lachman Ruitspek in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik blijf dus met mijn Citroën C5 Aircross tegen die stoeprand aanrijden. Kan dat kwaad voor de ophanging?’
-
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas. -
Zelfs bij Ferrari gaan de heilige huisjes om: deze ‘gevreesde’ modellen komen eraan
De beroemde sportwagenfabrikant Ferrari komt met auto’s die de wenkbrauwen van veel liefhebbers laten fronsen. Zo werkt het Italiaanse merk aan een SUV en is er zelfs een elektrische Ferrari onderweg. Is er dan niets meer heilig? -
Shanghai
Chinese automaker onder vuur na 'ongevoelige' tekst over bizar auto-ongeluk met twee doden
De Chinese autofabrikant Nio ligt op sociale media onder vuur vanwege onhandige communicatie na een ongeluk waarbij twee doden vielen. In een eerste verklaring ontkende de ‘Chinese tegenhanger van Tesla’ direct stellig dat het ongeval werd veroorzaakt door de elektrische auto waarin de slachtoffers zaten. ‘Dit toont het koude bloed van het kapitalisme’, luidt een van de vele reacties.