Hulpverleners te laat bij ongevallen door omslachtige noodoproepen
De verplichte, automatische noodoproep in auto's werkt vaak te omslachtig. Autofabrikanten weigeren eCall standaard in te voeren en brengen de automobilist liever in verbinding met hun eigen callcenter. Bij een ongeval gaan zo kostbare minuten verloren, concludeert de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB.
Delen per e-mail
De ADAC heeft geïnventariseerd in hoeverre het systeem met de naam eCall effectief is, ruim twee jaar nadat het in de Europese Unie wettelijk verplicht werd. Doel van het systeem is dat bij een ongeval de auto zélf 112 belt en de alarmcentrale meteen op de hoogte brengt van de ernst van het ongeval en de locatie. Dat gebeurt op basis van gps-plaatsbepaling en data van crashsensoren die bijvoorbeeld in verbinding staan met de airbags.
De Duitse automobilistenclub constateert nu dat veel autofabrikanten nog steeds weigeren eCall standaard in hun auto's in te voeren. Als de automobilist dat toch wil, zal hij terug naar de dealer moeten en daar expliciet om moeten vragen. In de praktijk doet bijna geen consument dat. Sterker nog, er is bijna geen autokoper die weet welk systeem er nou precies in de auto actief is. Die informatie wordt niet actief gedeeld.
Onacceptabel
De ADAC vindt het onacceptabel dat het systeem, dat al op 31 maart 2018 verplicht werd, nog steeds niet standaard is in nieuwe auto's. De organisatie checkte dit bij meer dan 30 autofabrikanten. Formeel mogen zij eCall omzeilen: de Europese regels verplichten weliswaar een automatische noodoproep, maar stellen niet dat dat het per se eCall moet zijn.
Autofabrikanten hebben er baat bij om zoveel mogelijk zelf met hun klanten te communiceren. Niet alleen bij ongevallen, ook bij pech of bij onderhoud willen zij zoveel mogelijk zelf inzicht in de data van de klant. Op die manier kunnen zij er ook commercieel van profiteren.
Maar, stelt de ADAC, als hulpverleners pas gealarmeerd worden nadat de auto eerst de autofabrikant heeft gebeld, gaat er kostbare tijd verloren. Bovendien bestaat het risico dat de melding van de autofabrikant aan de hulpverleners fout of onvolledig is, met alle gevolgen van dien. eCall stuurt razendsnel onmiddellijk alle benodigde data door naar de 112-centrale. Dat werkt veel sneller en doeltreffender, meent de ADAC. Belangrijk bij een ongeval op de snelweg is bijvoorbeeld in welke rijrichting de crash heeft plaatsgevonden.
Niet gratis
De ADAC stoort zich er ook aan dat de automatische noodoproep bij sommige autofabrikanten deel uitmaakt van een online -abonnement. Daarin zijn dan bijvoorbeeld ook online verkeersinformatie of de actuele prijzen bij tankstations inbegrepen. Zo'n online-abonnement is vaak gratis bij aankoop van de auto, maar na een, twee of drie jaar moet ervoor worden betaald. Automobilisten die daar vervolgens niet voor kiezen, verliezen de online diensten en dus ook het automatisch noodoproepsysteem.
Opvallend is dat met name Duitse automerken halsstarrig zijn en eCall ontwijken. ADAC-directeur Karsten Schulze: „eCall zou vanaf de fabriek ingesteld moeten zijn. En als dat niet het geval is, moeten consumenten snel en gemakkelijk zelf van dienst kunnen wisselen. eCall is een betrouwbaar Europees noodproepsysteem, waar de consument recht op heeft.‘’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VIDEO / LEZERSTEST Lezers Marleen en René reden 6 maanden (en voor het eerst) elektrisch: ‘Retourtje Plopsaland werd uitdaging’
Zes maanden lang reden ze - voor het eerst in hun leven - in een elektrische Hyundai, als gasttesters van onze autoredactie. Na een ongekend uitgebreide praktijktest vellen ze nu hun eindoordeel: lezers Marleen van Luik over ‘haar’ Ioniq Electric en René Groeneveld over ‘zijn’ elektrische Kona. -
Twee derde van de elektrische autorijders heeft een laadstation aan huis
Twee derde (66 procent) van de bezitters van een elektrische auto in Nederland heeft thuis een laadstation. Dit komt neer op zo’n 80.000 laadstations, meldt onderzoeksbureau Multiscope op basis van een onderzoek onder 6000 Nederlanders. -
Auto schuift van A2 en belt zelf 112, bestuurder zwaargewond
De brandweer Amsterdam Amstelland heeft vanmorgen vroeg via het veiligheidssysteem eCall, waarbij een auto na een ongeluk automatisch contact opneemt met de 112-centrale, een bestuurder gevonden die op de A2 van de weg was geraakt. De automobilist was zelf niet in staat om te praten. -
Man koopt splinternieuwe sportwagen voor zijn 90ste verjaardag
Chuck Cook, een 89-jarige luchtmachtveteraan uit Florida, heeft zichzelf voor zijn 90ste verjaardag een bloedrode Corvette C8 cadeau gedaan. -
PREMIUM
Nina trekt alle aandacht met haar auto: ‘Dit is gewoon de binnenkant van mijn brein’
Ze stond ergens in de file afgelopen zomer en had toevallig wat stiften in de auto liggen. En dus begon ze te tekenen op het dashboard naast haar stuur. Zes maanden later is het interieur van de auto van de Belgische Nina Vandenbempt (31) een explosie van pluche, glitter en kleur. ,,Het is mijn eigen magisch, rijdend altaar”, zegt ze. ,,En het is ook een kunstproject waar ik na corona mee aan de slag ga.”
-
Met 620 km/u in de trein: China werkt eraan
China heeft een trein ontwikkeld die met zijn duizelingwekkende topsnelheid van 620 km/u de Europese hogesnelheidstreinen ver achter zich laat. De trein maakt gebruik van een nieuwe technologie die high-temperature superconducting (HTS) wordt genoemd. Het is alsof de trein zweeft boven de magnetische velden van het spoor. -
Tesla Model 3 wordt €2.000 goedkoper
Tesla heeft zijn populaire Model 3 met €2.000 in prijs verlaagd. Alle versies profiteren van dit voordeel. De prijsverlaging zal leaserijders moeten verleiden die de fiscale bijtelling voor elektrische auto's deze maand zagen stijgen van 8 naar 12 procent. -
Grootse plannen bij Renault: beroemd ‘Vijfje’ herleeft als elektrisch model
De Renault 5 komt terug: zojuist wekte de Franse automaker het beroemde model weer tot leven in de vorm van het studiemodel ‘5 Prototype’. Uiteindelijk verschijnt het nieuwe ‘Vijfje’ daadwerkelijk op de weg als volledig elektrische auto, als onderdeel van een reeks grote vernieuwingen bij Renault.