Bij een ongeval worden hulpdiensten te laat gealarmeerd, doordat autofabrikanten weigeren eCall standaard in hun auto's in te voeren.
Volledig scherm
Bij een ongeval worden hulpdiensten te laat gealarmeerd, doordat autofabrikanten weigeren eCall standaard in hun auto's in te voeren. © ANP

Hulpverleners te laat bij ongevallen door omslachtige noodoproepen

De verplichte, automatische noodoproep in auto's werkt vaak te omslachtig. Autofabrikanten weigeren eCall standaard in te voeren en brengen de automobilist liever in verbinding met hun eigen callcenter. Bij een ongeval gaan zo kostbare minuten verloren, concludeert de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB.

  1. Nina trekt alle aandacht met haar auto: ‘Dit is gewoon de binnenkant van mijn brein’
    PREMIUM

    Nina trekt alle aandacht met haar auto: ‘Dit is gewoon de binnenkant van mijn brein’

    Ze stond ergens in de file afgelopen zomer en had toevallig wat stiften in de auto liggen. En dus begon ze te tekenen op het dashboard naast haar stuur. Zes maanden later is het interieur van de auto van de Belgische Nina Vandenbempt (31) een explosie van pluche, glitter en kleur. ,,Het is mijn eigen magisch, rijdend altaar”, zegt ze. ,,En het is ook een kunstproject waar ik na corona mee aan de slag ga.”
  1. De leukste vacature van het moment: word jij kamelenmelker?
    Play

    De leukste vacature van het moment: word jij kamelenmel­ker?

  2. Hond in Turkije wacht dagenlang op baasje bij ziekenhuis
    Play

    Hond in Turkije wacht dagenlang op baasje bij ziekenhuis