Het aller-aller-allerfijnste voor de fietser? Een vrijliggend fietspad
Opvallend: er komen meer fietsers om in het verkeer dan automobilisten. En de drukte op het fietspad neemt alleen maar toe. Wat maakt het leven fijn voor fietsers?
Het zal toch niet waar zijn?! Het licht staat best lang op groen, maar gaat weer op rood zonder dat er zelfs maar beweging komt in de zaak. Een vrouw moppert als een voorwiel haar kuit aantikt. Een stroom bakfietsen, fietsen, e-bikes, scooters en brommers van rechts en een vergelijkbare stroom van links klonteren samen in een ongemakkelijke brei voor het licht voor rechtdoor. Tegen de tijd dat het weer op groen schiet, is de situatie nauwelijks veranderd. Het oplossend vermogen lijkt hier, op dit drukke kruispunt, de weg kwijt. Maar het is overal een beetje zo in de grote stad R. Het meest verwonderlijke: de waarneming is niet vanuit de auto gedaan, maar gewoon vanaf de fiets.
De situatie is herkenbaar. Het fietspad is overvol met allerlei ongelijksoortige vervoersmiddelen: fietsen, scootmobielen, e-bikes in alle soorten en maten, steps, bakfietsen, snor- en bromscooters − horen die niet eigenlijk op de rijbaan voor auto’s, hoe zat dat ook alweer?
Het aller-aller-allerfijnste is vrijliggend fietspad. Nog fijner is het als dat ‘solitair’ ligt en niet langs een drukke weg
De leeftijden en vaardigheden van al die gebruikers verschillen, net als de snelheden van hun voertuigen. Op het fietspad lijkt ook meer mogelijk dan vroeger: steeds vaker met twee rijrichtingen − alsof verkeerd rijden wordt gedoogd. Geen wonder dat veel ouders hun kinderen niet meer zelf naar school laten fietsen, en met hun SUV’s bij de scholen voor weer nieuwe gevaarlijke verkeerssituaties zorgen.
Slachtoffers
Van de 582 doden bij verkeersongevallen vorig jaar, stierven er 137 achter het autostuur en 38 als passagier in een auto. Er verongelukten echter 207 fietsers (onder hen zeker 80 e-bikers), 49 bromfietsers, inclusief berijders van speed pedelecs, want deze vorm van fiets telt als bromfiets (bron: Centraal Bureau voor de Statistiek, CBS) en de 32 bestuurders van een scootmobiel. Nog meer cijfers van het CBS: het overgrote merendeel van de ongelukkigen is man; de helft van de verkeersdoden is 60 jaar of ouder en zij hebben relatief vaak een fietsongeval. Eerlijk is eerlijk: het aantal verkeersdoden halveerde wel sinds 2000, bij een bevolking die groeide.
De Fietsersbond − partner van de ADR Fietstest − zet zich in voor fiets en fietser. De vereniging is ook ’s lands grote verzamelaar van data over de infrastructuur voor fietsers. Sinds 2006 poetsen honderden vrijwilligers dagelijks aan de Routeplanner van de Fietsersbond. Dankzij hen weten we dat er nu 37.000 km fietspad ligt in Nederland, bijna een keer de aarde rond, en waar het lekker doorrijdt of waar de tegels los liggen. Volgens Esther van Garderen van de Fietsersbond levert dat interessante informatie op: ,,We weten hierdoor wat fietsers belangrijk vinden en als veilig ervaren’’, zegt de directeur. ,,Vooral vrijliggende fietspaden met zo min mogelijk verkeershinder. Ook goed glad wegdek dat goed onderhouden wordt, is belangrijk. Die rustieke klinkertjes zijn hartstikke mooi, maar op drukke fietsroutes zijn je billen blijer met glad asfalt dat minder trilt.” Gaten en boomwortels zijn volgens de Fietsersbond bekende boosdoeners voor het wegdek.
Vrijliggend fietspad
Het aller-aller-allerfijnste is vrijliggend fietspad. Nog fijner is het als dat ‘solitair’ ligt en niet langs een drukke weg. Op Texel na vind je alle waddeneilanden in de top-10. Maar ook waar minder ruimte is kan het goed gaan: Schiedam, Zoetermeer en Lansingerland hebben de roep van de fietsers begrepen.
Asfalt en beton klinken in de regel niet als een aanbeveling, voor een fietspad is zo’n glad wegoppervlak ideaal. Hoe meer, hoe beter. Verkeershinder is volgens de Fietsersbond ‘oponthoud en/of gevaar als gevolg van de fysieke aanwezigheid van het overige verkeer’. Dat kan bestaan uit rijdende of (fout) geparkeerde auto’s, brommers, andere fietsers, voetgangers of een combinatie hiervan.
In grotere steden veroorzaken verkeerslichten 84 procent van het oponthoud van fietsers. Het is een van hun grootste ergernissen. ,,Het klinkt kort’’, zegt Esther van Garderen, ,,maar 90 seconden wachten voor een verkeerslicht ervaren we echt als heel lang. Duurt het nog iets langer, dan gaan mensen ervan uit dat de lichten niet werken en zoeken ze een andere oplossing. Als je fietsers sneller groen geeft, dan is dat voor iedereen veiliger.’’
Tips aan de gemeenten van de Fietsersbond op dit punt: geef fietsers altijd groen licht als er geen ander verkeer is. Geef ze prioriteit als ze een kruispunt naderen. Geef fietsers twee keer groen in een cyclus van verkeerslichten. Bij een test in Tilburg liep de gemiddelde wachttijd daardoor voor de fietsers met de helft terug; voor de automobilisten nam deze met ‘maar’ 15 procent toe. Ook mogelijk: geef alle fietsers tegelijk groen licht. Ze kunnen zelfs diagonaal oversteken als ze linksaf moeten op een kruispunt, ander verkeer is daar als je het goed regelt immers niet.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
MET VIDEO
Hitte vraagt veel van mens en machine: dag twee van de Mille Miglia
En weg zijn de 404 equipes. Gestart vanuit Brescia, op naar Rome, via de Adriatische Zee. Maar voorafgaand aan de start op Via Venezia hangt de Mille Miglia van tradities aan elkaar. Zo krijgt de oudste auto van het veld, een zogenaamde OM, van honderd jaar, een eigen postzegel, hetgeen gepaard gaat met een mooie ceremonie op de binnenplaats van het Mille Miglia museum. -
Duitse hardrijders spekken de Nederlandse staatskas eerste vier maanden van dit jaar
Met het verdwijnen van de coronamaatregelen is het aantal buitenlanders dat in Nederland wordt betrapt op te hard rijden ook weer toegenomen, blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Met name Duitsers zijn de klos: in de eerste vier maanden van dit jaar werd 70.625 keer een van onze oosterburen betrapt. Dat is een verdubbeling ten opzichte van begin 2021. -
Forse boete voor filmende ramptoerist op snelweg: ‘Buitengewoon onwenselijk’
Onderweg een ongeval met gewonden filmen? Volgens de politie Oost-Nederland is dat buitengewoon onwenselijk gedrag dat te vaak voorkomt. Een passant die een ongeluk op de N50 donderdagmiddag bij Kampen filmde, werd geregistreerd en moet een boete van 350 euro betalen. -
PREMIUMmet video's
Rookmelders verplicht, maar duizenden huurders hebben er nog geen een: ‘Onbegrijpelijk’
Duizenden huurders hebben nog altijd geen verplichte rookmelder. Dat komt door een tekort aan apparaten en installateurs, maar huurders zijn zelf ook niet allemaal even welwillend. Sommigen weigeren er zelfs één. Onbegrijpelijk, zeggen ze bij de brandweer. -
Huurauto’s heel erg duur: in dit populaire vakantieland betaal je het meest
Huurauto’s op populaire vakantiebestemmingen zijn ruim anderhalf keer zo duur dan vóór de uitbraak van het coronavirus. Wie deze zomervakantie een auto wil huren, is in Italië het meeste kwijt: daar betaal je ruim twee keer zoveel als drie jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek van reisorganisatie De Vakantiediscounter.
-
PREMIUM
Goud altijd aangeven en geen kunst ouder dan 100 jaar: hier moet je op letten bij souvenirs
De mini Spaanse gitaar die op de Ramblas in Barcelona nog zo schattig leek, belandt een paar jaar later als made-in-Chinaprul in de container. Zonde. Aan wat voor aandenken beleef je plezier? En wat mag je eigenlijk meenemen? -
Zelfs bij Ferrari gaan de heilige huisjes om: deze ‘gevreesde’ modellen komen eraan
De beroemde sportwagenfabrikant Ferrari komt met auto’s die de wenkbrauwen van veel liefhebbers laten fronsen. Zo werkt het Italiaanse merk aan een SUV en is er zelfs een elektrische Ferrari onderweg. Is er dan niets meer heilig? -
Tijd voor een nieuwe laptop? Dit is onze favoriet van het moment
We zitten aan het begin van de zomervakantie, maar voor je het weet begint een nieuw schooljaar en heb je een nieuwe laptop nodig. Na wekenlang testen hebben we onze favoriet van circa 900 euro geselecteerd.