‘Goedkope’ elektrische Volkswagen komt in 2025: ‘ID.2 kost minder dan 25.000 euro’
Autofabrikant Volkswagen brengt in 2025 een goedkoper elektrisch model op de markt. Dat bevestigt Thomas Ulbrich, lid van de Raad van Bestuur van de fabrikant, tegenover onze autoredactie. Naar verwachting gaat de auto ID.2 heten en minder dan 25.000 euro kosten.
Ulbrich, binnen Volkswagen verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling van nieuwe modellen, deed de aankondiging tijdens een werkbezoek aan Amsterdam. Zijn presentatie verklapte dat er binnen afzienbare tijd twee nieuwe elektrische modellen op de markt komen, die de bestaande modellen moeten gaan versterken. Op dit moment levert VW al de volledig elektrische ID.3 en ID.4, terwijl de ID.5 en de ID.Buzz (een bestelwagen op batterijen met een knipoog naar de eerste Transporter) ook al zijn aangekondigd. In China biedt het concern bovendien de grotere ID.6 aan, maar die komt vooralsnog niet naar Nederland.
Volgens Ulbrich zorgt de komende ID.2 voor de ‘democratisering van de elektrische auto’, omdat de vanafprijs van ‘minder dan 25.000 euro’ beduidend lager komt te liggen dan die van de ID.3. Dat model, in Nederland te koop vanaf €32.990, is op dit moment de kleinste elektrische Volkswagen. Waar de ID.3 ongeveer even groot is als de bekende Golf, zal de ID.2 naar verwachting buitenmaten krijgen die overeen komen met de kleinere Polo. Een nog compactere ID.1 staat vooralsnog niet op de planning.
Niet de goedkoopste
Met het compacte elektrische model sluit Volkswagen aan in een segment dat de komende jaren snel groeit, maar het gaat wat ver om te zeggen dat de ID.2 elektrisch rijden voor iedereen betaalbaar maakt. Tot voor kort leverde Volkswagen nota bene zelf al een elektrische versie van de Up, die 23.475 euro kostte. Naar verluidt maakte het Duitse concern echter nauwelijks winst op dat model, vandaar dat de ID.2 in de basis iets duurder zal zijn. Ondertussen leveren andere merken al elektrische auto’s die onder deze prijs zitten: de prijslijst van de Dacia Spring begint bijvoorbeeld bij 17.890 euro.
Volkswagen heeft de naam ID.2 overigens nog niet bevestigd, maar de ontwikkelingsbaas sprak de veelzeggende woorden ‘u kunt wel gokken hoe deze auto gaat heten.’ Gezien het feit dat het model kleiner is dan de huidige elektrische VW’s, ligt ID.2 sterk voor de hand.
2026: ‘Trinity’
Overigens verklapte Thomas Ulbrich in zijn voordracht nóg een nieuw model. In 2026, een jaar na de ‘ID.2’ dus, staat de productieversie van ‘Project Trinity’ gepland. Waar de ID.2 betaalbaar moet zijn, zal dit eveneens elektrische model juist het meest luxe paradepaardje van Volkswagen worden. Het silhouet van de auto verraadt een lage, lange limousine met een elegante lijn. De ver naar achter doorlopende daklijn levert de auto een gunstige stroomlijn op en doet zelfs een beetje denken aan de Nederlandse Lightyear One.
Ulbrich kondigt de nodige veelbelovende technologieën aan: ,,Deze auto wordt een soort rijdende tijdscapsule, in de zin dat hij tijd gaat teruggeven aan zijn inzittenden. We bereiden dit model voor op zogenoemd ‘Level 4 autonoom rijden’, waarbij de auto vrijwel alle taken van de bestuurder kan overnemen. Daardoor hebben de mensen aan boord tijd over voor andere dingen, zoals werken, lezen of – op langere ritten – zelfs een dutje doen. We hopen dat de wetgeving daar tegen die tijd klaar voor is, maar ik verwacht dat onze technologie goed genoeg zal zijn.”
Geen elektrische Kever
Teleurstellend nieuws voor de fans van de meest iconische Volkswagen aller tijden: in de elektrische toekomstplannen van het merk is geen ruimte voor een moderne ‘Kever’. Na twee moderne versies van de (New) Beetle gaat Volkswagen dus niet mee in de trend waarbij nieuwe elektrische modellen een eerbetoon vormen aan illustere succesnummers uit de geschiedenis van een bepaald merk. Andere automakers doen dat juist wel, denk aan Honda met de Honda e, Fiat met de nieuwe 500e en Renault met de moderne ‘retroversie’ van de Renault 5.
,,Wacht even”, sluit Thomas Ulbrich gedecideerd af. ,,In zekere zin doen we dat natuurlijk wel, maar dan met een ander iconisch model uit ons verleden. In 2023 brengen we immers de langverwachte ID.Buzz uit, wat duidelijk een moderne interpretatie is van de eerste Transporter, ook wel bekend als T1. Dat wordt een modern icoon, dat kan ik je al wel verklappen. Of die ook minder dan 25.000 euro gaat kosten? Dat kan ik je helaas niet beloven.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Wat is slimmer: een nieuwe auto kopen, of toch doorrijden in je huidige?
Een nieuwe auto lijkt aantrekkelijk. Maar is het niet veel slimmer om langer door te rijden in je huidige bolide? Dat bespaart veel geld en is wel zo duurzaam. Toch? -
Grootse plannen bij Renault: beroemd ‘Vijfje’ herleeft als elektrisch model
De Renault 5 komt terug: zojuist wekte de Franse automaker het beroemde model weer tot leven in de vorm van het studiemodel ‘5 Prototype’. Uiteindelijk verschijnt het nieuwe ‘Vijfje’ daadwerkelijk op de weg als volledig elektrische auto, als onderdeel van een reeks grote vernieuwingen bij Renault. -
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
Managers bij Volkswagen mogen geen elektrische auto's meer bestellen
Geen enkele van de 18.000 managers van Volkswagen mag nog een elektrische auto bestellen. De reden is dat het concern alle modellen nodig heeft om aan de enorme vraag te voldoen. -
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn.
-
AUTOTEST
Test Volkswagen ID.4: elektrische SUV blijkt ideale gezinsauto
Terwijl de ID.3 als opvolger kan worden gezien van de Volkswagen Golf, is de grotere en hogere ID.4 min of meer een elektrische Tiguan. Serieuze concurrentie heeft de elektrische SUV (nog) niet. -
-
-
Zo duur is de grootste en zwaarste caravan ter wereld
Kleine caravans raken steeds meer in zwang, maar in de Verenigde Staten is meer kennelijk nog altijd beter. Daar komt binnenkort een 23.000 kilo wegende en 21,3 meter lange caravan onder de hamer. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen?