‘Goede zithouding achter het stuur? Cruise-control biedt uitkomst’
VRAAG & ANTWOORDVeel lezers reageerden op de vraag van eerder deze maand over scheef zitten achter het stuur. Zo schrijft lezer Arthur Bastiaanse: ,,Als fotojournalist van het ANP reed ik in de jaren 80 zo’n 55.000 kilometer per jaar en liep ik een hernia op. Het belangrijkste advies voor herstel: zo veel mogelijk rechtop in de autostoel zitten. Maar ik merkte dat er altijd een spanningsboog is tussen het ingedrukt houden van het gaspedaal en de rug, waardoor scheef zitten bijna onvermijdelijk is. Uiteindelijk leverde cruise-control een belangrijke bijdrage aan de juiste zithouding.”
Delen per e-mail
Ook lezer Ton Pasman deelde een persoonlijke ervaring. Hij schrijft: ,,Net als veel andere Nederlanders ben ik langer dan 1,90 meter. In veel auto’s geldt dat als ik rechtop zit, de lendensteun op de verkeerde hoogte in mijn rug duwt. Soms prikt de onderkant van de hoofdsteun tegen mijn schouders en de kuipvorm is te krap voor mijn rug. Het ergste: de helft van mijn blikveld wordt ingenomen door de binnenspiegel en de raamstijlen. Dat is lang niet allemaal te verhelpen door de stoel aan te passen. Je zoekt een andere houding, met scheef zitten als gevolg.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Autoverkoop kruipt dit jaar uit diepste dal sinds 50 jaar’
De autoverkoop in Nederland maakt in 2021 het grootste herstel van de afgelopen 50 jaar door. Economen van ING voorspellen dat het aantal verkochte auto’s dit jaar 10 procent stijgt na de forse daling in 2020. Ook de RAI Vereniging en de Bovag zijn optimistisch. Tegelijkertijd zal de autobranche de gevolgen van de coronacrisis blijven voelen. -
Afghanistan gaat ‘prostitutienummer 39' van kentekenplaten weren
De Afghaanse autoriteiten doen nummerborden in de ban met het nummer 39. Dat nummer wordt al lange tijd in verband gebracht met prostitutie. Daardoor kleeft zo’n stigma aan de ‘39' dat Afghanen naar verluidt flinke sommen smeergeld betalen om het niet op hun kentekenplaat te krijgen. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Is een vierseizoenenband net zo goed als een winterband?’
,,Zijn vierseizoenenbanden net zo goed als normale winterbanden? Zijn winterbanden in Nederland verplicht en waaraan kun je eigenlijk zien of het winterbanden zijn?” vraagt lezer Ties van Heugten. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Waarom mag je zó hard rijden op een elektrische fiets?’
,,Waarom zijn e-bikes niet begrensd?”, vraagt lezer Nico Vavier. ,,De aandrijving is slechts bedoeld als trapondersteuning. Elektrische fietsen rijden veel te hard, waardoor er vaak ongelukken mee gebeuren. De snelheid zou maximaal 20 km/u moeten zijn!” -
Britten gaan vrijuit bij snelheidsovertredingen in Europa
Een van de weinige positieve neveneffecten van de Brexit is dat de Britten de komende jaren waarschijnlijk minder buitenlandse boetes zullen ontvangen. De afspraak tussen EU-landen om elkaars flitsboetes te innen komt te vervallen, aangezien het Verenigd Koninkrijk geen EU-lid meer is.
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Is het gevaarlijk om scheef achter het stuur te zitten?’
,,Ik zie vaak autobestuurders naar rechts hangen met hun lichaam en hoofd. Is die houding niet gevaarlijk bij een aanrijding?” vraagt lezer H. Sterrenberg. -
Rijksoverheid zaait verwarring in autobranche over wel of niet toestaan van proefritten
Een onzorgvuldige publicatie van de rijksoverheid heeft onrust gezaaid in de autobranche. Door aanpassing van een tekst op de corona-site van de rijksoverheid leek het ineens dat proefritten aan huis toch verboden zijn. Maar dat is niet zo. De tekst is vandaag daarom opnieuw aangepast, op aandringen van de Bovag. -
Meer dan helft van de nieuwe auto’s is elektrisch in Noorwegen
Meer dan de helft van de nieuwe auto’s die vorig jaar in Noorwegen werden verkocht, was elektrisch. Volgens de Noorse branchevereniging Opplysningsrådet for Veitrafikken reed 54,3 procent van alle nieuwe auto’s op batterijen. Daarmee is Noorwegen het eerste land ter wereld waar elektrische auto’s populairder zijn dan brandstofauto’s.