Geen grap: Opel roept 16.000 elektrische auto's terug wegens falende uitlaatgasmeting
Opel moet wereldwijd ruim 16.000 Opels Corsa-e terugroepen. De merkwaardige reden: de elektrische auto heeft problemen met de uitlaatgasmeting. Nogal vreemd voor een auto zonder uitlaat, maar regels zijn nou eenmaal regels.
Dat een fabrikant een model moet terugroepen vanwege een probleem is op zich niet nieuw. Maar soms zijn er gevallen die chauffeurs in verwarring brengen. Merkwaardiger dan een terugroepactie van Opel zal het echter niet snel worden: de elektrische Corsa-e moet terug naar de werkplaats vanwege een falende emissietest.
Compleet elektrische auto
De reden: ook bij elektrische auto’s moet de overheid volgens de wettelijke eisen te allen tijde een rollenbankmeting kunnen uitvoeren. Dat geldt ook voor de Opel Corsa-e, ook al stoot deze compleet elektrische auto geen uitlaatgassen uit.
16.605 auto's wereldwijd
Door een softwarefout van de Opel is het volgens een woordvoerder ‘onmogelijk om met de auto een testbankmeting uit te voeren om te bewijzen dat aan de emissievoorschriften werd voldaan’. De terugroepactie betreft 16.605 voertuigen die tussen oktober 2019 en mei 2022 zijn gebouwd.
Herstel duurt 45 minuten
,,We zijn in Duitsland al begonnen met het opzoeken van klanten om de software op de getroffen voertuigen bij te werken", aldus de Opel-woordvoerder. Het bezoek aan de werkplaats bij de erkende Opel Service Partner is gratis voor de klant en duurt ongeveer 45 minuten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
INTERVIEW
‘Europese Unie maakt auto's onbetaalbaar’
Carlos Tavares, de topman van het grote Stellantis-autoconcern dat onder meer Opel, Peugeot, Fiat en Jeep voert, vreest dat nieuwe auto’s onbetaalbaar worden voor het grote publiek. Dat is voor een groot deel de schuld van ‘idioot strenge regels’ vanuit de Europese Unie, waarschuwt hij. ‘Persoonlijke mobiliteit dreigt een luxe te worden en dat mag niet gebeuren. Als ik nu autokoper was, zou ik in opstand komen.’ -
PREMIUM
Oeps, paaltje geraakt: is het goedkoper om schade te claimen of zelf te betalen?
Rijd je jarenlang schadevrij, dan krijg je een forse no-claimkorting op je autoverzekering. Die kan oplopen tot wel 85 procent. Maar hoe werkt die korting precies? En wat is nou wijsheid als je per ongeluk een paaltje hebt geraakt? -
Slimmere technologie in auto’s zorgt voor hogere schadekosten
Technologie, zoals een sensor of een achteruitrijcamera, verkleint de kans op schade. Toch dalen de autopremies niet, maar stijgen ze juist. Want het herstellen van deze slimme technologie bij schade is namelijk ook peperduur, blijkt uit een analyse van Independer. -
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
EU-voorstel: ook uitstootnormen voor elektrische auto's
Wie een elektrische auto heeft gekocht om het milieu te ontzien, zal verbaasd zijn over de plannen van de Europese Unie. Daarin worden ook emissie-eisen opgenomen voor elektrische auto's.
-
PREMIUM
Buikvet ontstaat door te veel en te slechte voeding: zo kom je ervanaf
Aan het begin van het jaar gaan we massaal op de gezonde toer. Ook dat buikje moet weg, zodat ons lichaam weer ‘strandklaar’ is. Maar dat blijft een lastige. Wat kun je doen? -
-
-
Massaclaim tegen ‘leasebroers’ die al anderhalf jaar spoorloos zijn
Twee voortvluchtige broers uit Limburg hebben naar verluidt duizenden personen opgelicht voor in totaal zo'n 25 miljoen euro. Dit deden ze door zeer scherpe leasetarieven te bieden wanneer klanten een groot deel van het totale bedrag van de auto vooruitbetaalden. -
met video
Belgische politicus rijdt rond met James Bond kentekenplaat
Het Belgische Kamerlid Michael Freilich heeft zijn auto voorzien van een draaiende kentekenplaat. Op die manier kan hij zelf kiezen wanneer hij rondrijdt met zijn zogenaamde ‘P-plaat’ voor parlementsleden, of met een gewone nummerplaat. Opvallend genoeg is de installatie waarschijnlijk legaal.