Extra belasting op geïmporteerde occasion
Voor uit het buitenland geïmporteerde occasions moet vanaf morgen extra belasting worden betaald. Het gaat om een recyclingbijdrage van 30 euro. Demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft hiertoe besloten.
De recyclingbijdrage bestaat al een paar jaar als eenmalige bijdrage bovenop de aanschafprijs van een personenauto of lichte bedrijfswagen in Nederland. De verplichte bijdrage geldt vanaf morgen voor álle auto’s waarvoor een Nederlands kenteken wordt aangevraagd, dus voortaan ook voor gebruikte auto’s die worden geïmporteerd uit het buitenland en voor het eerst een Nederlands kenteken krijgen. Tot nu toe ontsprong deze categorie de dans. Het maakt niet uit of de occasion door een particulier of autobedrijf is ingevoerd.
Jaarlijks worden in Nederland ongeveer 400.000 auto’s verkocht. Daar bovenop komen de 240.000, meestal gebruikte auto’s die in Nederland worden geïmporteerd vanuit andere landen. De inning van de ‘nieuwe’ recyclingbijdrage wordt uitgevoerd door de RDW, die de kentekenregistratie van gemotoriseerde voertuigen in Nederland verzorgt. Bij nieuwe auto’s die door de officiële importeur naar Nederland zijn gehaald, draagt de importeur de door de klant betaalde recyclingbijdrage af. Alle inkomsten uit de recyclingbijdrage gaan uiteindelijk naar ARN, de organisatie die het recyclen van auto's in Nederland coördineert.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
‘Duitse importauto’s zijn niet aan te slepen’
De autobranche heeft het zwaar. Twee derde van de bedrijven zegt binnen drie maanden krediet nodig te hebben, om overeind te blijven. Importeurs van Duitse auto’s doen tegelijk goede zaken, nu Duitsland de belasting op auto’s heeft verlaagd. -
PREMIUMmijn allessie
De Lancia van Edgar spreekt al zijn zintuigen aan
Autoliefhebber Edgar Schermerhorn (75) deed zijn exclusieve Ferrari-collectie jaren geleden van de hand omdat het tijd was voor andere zaken. Geheel volgens verwachting duurde zijn verzamelstop niet lang. Nu zijn het auto’s van het Italiaanse merk Lancia waarin hij zich vrijwillig verliest, de Appia Zagato uit 1962 bijvoorbeeld. -
Gaat deze guitige brommobiel onze steden veroveren?
De Opel Rocks-e is Nederlands voordeligste elektrische auto. Wat kun je ermee, en voor wie is deze tweezitter bedoeld? Een dagje sturen in Amsterdam maakt veel duidelijk. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden?
-
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt? -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moeten wielrenners verplicht op het fietspad rijden?’
‘Ben je als fietser/wielrenner verplicht om op het fietspad te fietsen, als zo’n fietspad naast de rijbaan voor auto’s ligt?’, vraagt lezer Peter Molegraaf in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik zie veel filmpjes van wielrenners die het autoverkeer hinderen.’