Extra belasting op geïmporteerde occasion
Voor uit het buitenland geïmporteerde occasions moet vanaf morgen extra belasting worden betaald. Het gaat om een recyclingbijdrage van 30 euro. Demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft hiertoe besloten.
De recyclingbijdrage bestaat al een paar jaar als eenmalige bijdrage bovenop de aanschafprijs van een personenauto of lichte bedrijfswagen in Nederland. De verplichte bijdrage geldt vanaf morgen voor álle auto’s waarvoor een Nederlands kenteken wordt aangevraagd, dus voortaan ook voor gebruikte auto’s die worden geïmporteerd uit het buitenland en voor het eerst een Nederlands kenteken krijgen. Tot nu toe ontsprong deze categorie de dans. Het maakt niet uit of de occasion door een particulier of autobedrijf is ingevoerd.
Jaarlijks worden in Nederland ongeveer 400.000 auto’s verkocht. Daar bovenop komen de 240.000, meestal gebruikte auto’s die in Nederland worden geïmporteerd vanuit andere landen. De inning van de ‘nieuwe’ recyclingbijdrage wordt uitgevoerd door de RDW, die de kentekenregistratie van gemotoriseerde voertuigen in Nederland verzorgt. Bij nieuwe auto’s die door de officiële importeur naar Nederland zijn gehaald, draagt de importeur de door de klant betaalde recyclingbijdrage af. Alle inkomsten uit de recyclingbijdrage gaan uiteindelijk naar ARN, de organisatie die het recyclen van auto's in Nederland coördineert.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Ard en Arnoud duiken in bizarre autocollectie van Ad Palmen: ‘Hij was meer dan verborgen kluizenaar’
Gorinchem, Elst, Dordrecht -
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie. -
PREMIUMAutotest
Deze elektrische auto kost nog geen 50 mille maar heeft wel vleugeldeuren
Het Chinese XPeng maakt pas sinds 2017 auto’s, maar heeft grote ambities. In juli maakt het eerste model, de P7, in Nederland zijn debuut. Een SUV met de naam G9 staat in oktober in de showrooms. Het merk wil voortaan elke twaalf tot achttien maanden een nieuw model introduceren. -
Als je in België een auto met groen zwaailicht ziet, kun je maar beter aan de kant gaan
Het Belgische Verkeersinstituut Vias noemt ze ‘hoffelijkheidslichten’ en hoopt dat automobilisten voor auto's met zo'n lamp aan de kant gaan. Het idee voor deze groene zwaailichten komt uit Canada. -
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek.
-
PREMIUM
‘Duitse importauto’s zijn niet aan te slepen’
-
-
-
Snelle afschrijving van je auto voorkomen? Let dan hierop
Sommige nieuwe auto’s zijn na drie jaar minder dan 30 procent waard van wat je ervoor hebt betaald. Andere zullen hun waarde vasthouden en kunnen na drie jaar nog 70 procent van die nieuwprijs waard zijn. Hoe kun je zorgen dat jouw auto tot die laatste categorie behoort? -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’