Europese wegen in 2020 veiliger dan ooit door corona
Corona kost veel mensenlevens, maar spaart er ook: dankzij de geringere drukte op de wegen vielen er vorig jaar 17 procent minder verkeersdoden, een nooit eerder geziene daling ten opzichte van het jaar ervoor.
Het aantal Europese verkeersdoden in 2020 komt volgens vanmiddag gepubliceerde schattingen uit op 18.800, bijna 4.000 minder dan het jaar ervoor. En de cijfers hadden nog beter kunnen zijn als een aantal automobilisten de achtereenvolgende lockdowns niet had benut om het gaspedaal extra diep in te trappen, aldus EU-commissaris voor Transport Adina Valean.
Met 42 verkeersdoden per miljoen inwoners (wereldgemiddelde: meer dan 180 per miljoen) scoort Europa beter dan welk ander werelddeel ook, maar tevreden is Valean niet: het doel om het (grote) aantal verkeersdoden tussen 2000 en 2010 in het decennium daarna te halveren is níet gehaald, laat staan de uiteindelijke doelstelling. Die is om in de buurt van nul te komen. Het enige land(je) dat soms die doelstelling al haalt, is Liechtenstein.
Landen met ‘normaal’ veel verkeersdoden boekten het afgelopen jaar de belangrijkste winst. Maar ook Nederland, normaal al behorend bij de veiliger landen, tekende ten opzichte van 2019 een daling met 8 procent op.
De Europese Verkeersveiligheidsraad, een belangrijk adviesorgaan, zegt dat het aantal doden nòg sneller terug kan als wetgeving, bijvoorbeeld voor veiliger auto’s, in de uitvoeringsfase niet alsnog wordt afgezwakt. Als positief punt ziet de Raad dat veel steden, en ook dat dankzij corona, in een veel hoger tempo werk maken van goede fietspaden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nieuw topmodel Kia is bedoeld voor het samengestelde gezin
-
PREMIUM
Rechters en justitie ergeren zich aan bureaus die boetes aanvechten: 'Ze verdraaien de feiten’
Juridische adviesbureaus die verkeersboetes ‘gratis’ aanvechten schieten als paddenstoelen uit de grond. Het aanvechten van boetes tot in hoger beroep levert het gerechtshof elk jaar duizenden zaken op. De Tweede Kamer en Veilig Verkeer Nederland willen dat er paal en perk aan wordt gesteld. ,,Het gaat hen meer om het innen van belastinggeld dan het dienen van de belangen van mensen.” -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’ -
auto-expert2
Worden elektrische auto’s vaker van achteren aangereden?
Een elektrische auto gaat al remmen zodra je het gaspedaal loslaat. Maar hoe zit het dan met de remlichten? Botst bij deze auto's vaker een andere auto achterop, vraagt lezer Jan van der Vlist zich af. Auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
1
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie.
-
Bijna kwart Europese automobilisten onder 35 jaar kijkt video’s tijdens het rijden
-
-
-
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
PREMIUM
Tolgeld, vignetten en boetes: wat je moet weten voor je trip naar het buitenland
Tolvignetten kun je meestal wel kopen bij tankstations vlak voor de grensovergang bij het betreffende land. Maar als je dan niet hoeft te tanken, sta je wel in de rij bij de kassa. Beter koop je ze vooraf. Dat kan ook geld schelen.