Europa is eruit: nieuwe auto’s moeten per 2035 emissievrij zijn
Europa kapt definitief met de verbrandingsmotor. Auto’s die na 2035 nieuw op de weg komen, zo besloten dinsdagnacht milieuministers van de 27 EU-lidstaten, moeten emissievrij zijn.
,,Duurzaam rijden wordt hierdoor dé standaard in de EU – de grootste interne markt ter wereld”, aldus klimaatminister Rob Jetten. De lidstaten bereikten hun akkoord niet makkelijk, vooral Duitsland lag in de zeventien uur durende slotonderhandelingen lang dwars. Het denkt nog steeds op tijd auto’s op de markt te kunnen brengen met een schone (hybride) verbrandingsmotor.
Van Klimaatcommissaris Frans Timmermans mogen ze dat proberen. ,,We dicteren niks, alleen dat auto’s straks emissievrij zijn. Maar ik stel ook vast dat de overweldigende meerderheid van autofabrikanten wereldwijd voor de elektrische auto kiest.” De Commissie evalueert in 2026 en doet dat, beloofde Timmermans, ‘met een open mind’.
Economische noodzaak
Volgens de Franse minister van klimaattransitie Agnès Pannier-Runacher is de uitfasering van de verbrandingsmotor niet alleen een milieu-, maar ook een economische noodzaak: China en Amerika zijn al heel ver met de ontwikkeling en productie van schone alternatieven en pikken die markt volledig in als Europa geen tempo maakt. Van Nederland hadden de auto’s (inclusief kleine bestelauto’s) al vanaf 2030 emissievrij mogen zijn, maar 2035 werd – net als eerder in het Europees Parlement – het compromis. Nu lidstaten en Parlement hun positie hebben bepaald kunnen onder de nieuwe Raadsvoorzitter Tsjechië de formele wetgevingsonderhandelingen beginnen.
De milieuministers hakten knopen door over totaal vijf klimaatwetsvoorstellen, waarmee Europa volgens zowel het afzwaaiende Franse voorzitterschap als Timmermans goed op weg is naar een CO2-reductie met 55 procent in 2030 en klimaatneutraliteit in 2050, beide bedoeld om de temperatuurstijging op aarde tot maximaal anderhalve graad te beperken. Andere besluiten gaan over bindende CO2-reductiedoelstellingen per lidstaat, beperking van de emissierechten, extra bosaanplant voor CO2-opslag, beperking van de uitstoot in industrie, elektriciteitsopwekking, lucht- en zeevaart en een sociaal klimaatfonds om de ergste klappen voor lage inkomens op te vangen.
Beperkende maatregelen voor de gebouwde omgeving en het wegtransport zijn onderweg. Lidstaten en Parlement werden het eerder al eens over een koolstofheffing aan de EU-buitengrens. Die moet voorkomen dat Europese bedrijven door klimaateisen concurrentienadeel ondervinden, en ze dwingt ook bedrijven van buiten de EU tot schoner produceren. Het Wereld Natuur Fonds reageert in een eerste reactie teleurgesteld omdat naar zijn oordeel te veel maatregelen zijn doorgeschoven naar na 2030.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wat is een normaal bedrag voor op je spaarrekening? ‘In veel gevallen is 10 procent te weinig’
Budgetteren, sparen en rondkomen: dagelijks hoort budgetcoach Carolien Vos van haar klanten hoe moeilijk dat is en waar mensen tegenaan lopen. Ze deelt deze zomer haar beste tips. Vandaag: een financiële buffer. -
Bedrijven: Al over zes jaar emissievrij naar Londen met vliegtuigen op waterstof
Vliegen op waterstof met middelgrote passagierstoestellen op afstanden tot 750 kilometer: een groep Nederlandse bedrijven gaat dat al vanaf 2028 mogelijk maken. De Rijksoverheid steekt honderd miljoen euro in het project. -
Meer privacy op WhatsApp: voortaan kun je je online-status verbergen en langer berichten wissen
Chat-app WhatsApp wordt op meerdere fronten aangepast om de privacy van gebruikers beter te waarborgen. Zo kun je verbergen dat je online bent en langer je berichten verwijderen. -
24 landen en zes autofabrikanten willen verbod op verkoop van auto met verbrandingsmotor
24 landen en zes toonaangevende autobedrijven willen overeenstemming bereiken over een gemeenschappelijke routekaart voor het einde van verbrandingsmotoren. Dat maakten de Britse organisatoren van de klimaattop deze week bekend. -
2
Veilig Verkeer Nederland wil 30 km/u in alle steden en dorpen als norm
Als het aan Veilig Verkeer Nederland ligt, wordt een maximumsnelheid van 30 km/u de norm in de bebouwde kom en wordt 50 km/u de uitzondering. Nu is het nog andersom. De lagere maximumsnelheid kan volgens de organisatie veel leed voorkomen.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Ben je met een verlopen rijbewijs nog verzekerd?’
‘Hoe zit het met de verzekering als je rijbewijs verlopen is?’, vraagt lezer Gerry Beekvelt in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
Waarom jongeren als Vinicius (18) wel willen maar niet mogen werken: ‘Kan niks met mijn diploma’
Terwijl de krapte op de arbeidsmarkt toenam in de eerste helft van 2022, werden er verschillende oplossingen geopperd. Toch werd één groep mensen over het hoofd gezien: ongedocumenteerden. Ze wonen hier vaak al jaren, maar mogen niet werken. -
Watertekort? Waarom je sowieso beter niet zelf je auto wast
Steeds minder automobilisten wassen hun auto met emmer en sop. Dat is maar goed ook, want het zelf wassen op straat is pure waterverspilling en levert bepaald geen bijdrage aan een beter milieu. Met deze tips komt je auto brandschoon uit de wasstraat.