‘Euro 7-norm betekent einde van verbrandingsmotor in 2025'
De verkoop van nieuwe auto's met een verbrandingsmotor is in 2025 onmogelijk door de invoering van extreem strenge Euro7-uitstootnormen. Dat beweert de overkoepelende Duitse auto-industrie, verenigd in de VDA.
Delen per e-mail
Auto's moeten dan onder alle omstandigheden hetzelfde uitstoten en dat is volgens de bond onmogelijk met verbrandingsmotoren, die op grote hoogte anders presteren dan onder de zeespiegel. Ook als er een dakkoffer op de auto zit, of als de auto tegen een berg oprijdt, mag de uitstoot niet fluctueren volgens de concepttekst van de Euro-7 normen.
,,Een onmogelijke eis", zo vindt de VDA bij monde van topvrouw Hildegard Müller. Helemaal omdat als klap op de vuurpijl auto's 240.000 kilometer lang - of 15 jaar - moeten blijven voldoen aan de aan nieuwe auto’s gestelde emissie-eisen. Dat betekent dus dat de uitlaatgassen van een vijftien jaar oude auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller nog altijd even zuiver moeten zijn als die van een gloednieuwe auto.
De nieuwe normen zijn nog niet helemaal definitief, maar de verwachting is dat de CO2-uitstoot ten opzichte van Euro 6D met 66 procent omlaag gaat, dat de stikstofuitstoot halveert en dat de fijnstofuitstoot maar liefst zes keer minder moet worden. Dat moet dan dus ook onder zware omstandigheden nog zo zijn én ver voorbij de 200.000 kilometer.
Volgens Müller loopt de uitbreiding van het laadnetwerk in Europa niet volgens plan en is een afscheid van de verbrandingsmotor in 2025 daardoor onmogelijk. De topvrouw pleit voor de ontwikkeling van nieuwe synthetische brandstoffen en waterstoftechnologie. Toch lijkt het einde van de verbrandingsmotor in zicht. Groot-Brittannië maakt naar verwachting volgend week bekend dat het verbod op de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren vijf jaar naar voren wordt gehaald - en dus al in 2030 van kracht wordt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tanken in Duitsland plots prijzig: CO2-heffing maakt rondje naar de pomp over de grens duurder
Wie over de grens in Duitsland wil tanken, moet dieper in de buidel tasten. Brandstof in Duitsland is met ingang van 1 januari duurder geworden, doordat de Duitse overheid een CO2-heffing op benzine, diesel, gas en stookolie heeft ingevoerd. -
Amerikaanse auto's verbruiken weer meer benzine
De in de Verenigde Staten verkochte nieuwe auto’s van modeljaar 2019 verbruikten gemiddeld meer brandstof dan een jaar eerder. Fabrikanten die de uitstootdoelen van de overheid niet halen, kopen dat nog steeds op grote schaal af bij andere fabrikanten. -
Volkswagen roept 56.000 Golfs terug wegens softwareproblemen
Volkswagen roept 56.000 Golfs terug om softwareproblemen op te lossen die het infotainmentsysteem en de achteruitrijcamera beïnvloeden. -
‘Ochtend- en avondspits vrijwel volledig opgelost’
Door de uitbraak van het coronavirus zijn de ochtendspits en de avondspits bijna helemaal verdwenen van de wegen. Dat meldt navigatiemaker TomTom in zijn jaaroverzicht. Op zichzelf is dit natuurlijk slecht nieuws voor een bedrijf dat groot is geworden met slimme software om files te vermijden. -
Man slaagt na 157 pogingen eindelijk voor theorie-examen
Slagen voor je theorie-examen gaat niet iedereen even makkelijk af. Een Britse man is pas na 157 pogingen geslaagd en betaalde in totaal meer dan 4000 euro aan examengeld. Daarmee is hij al flink langer bezig dan de nummer twee op dit illustere lijstje: een 34-jarige vrouw die na 117 pogingen nog altijd niet geslaagd is.
-
PREMIUM
Dominantie van Tesla in Europa is voorbij
Sinds een paar maanden verkopen de concerns Volkswagen Group en Renault-Nissan-Mitsubishi in Europa ieder meer volledig elektrische auto's dan de Amerikanen van Tesla. Hun heerschappij lijkt voorbij. -
‘Toyota zet aan tot onveilig rijgedrag’
Autofabrikanten zijn beter in het maken van auto's dan reclamecampagnes, zo lijkt het. Veel merken gingen de laatste maanden de fout in en nu is er in Australië een filmpje van Toyota verboden. -
CO2-uitstoot auto's daalt weer, maar miljardenboetes onontkoombaar
Autofabrikanten zijn erin geslaagd om in de eerste acht maanden van dit jaar de CO2-uitstoot van hun nieuwe auto's fors terug te dringen. De daling van gemiddeld 19,8 gram per kilometer is opvallend, omdat de uitstoot de laatste jaren juist was gestegen.