Elektrische auto's en hybrides opeens brandgevaarlijk: wat is er aan de hand?
BMW, Ford en Hyundai roepen in Europa vele tienduizenden elektrische en semi-elektrische auto’s terug vanwege brandgevaar. De accu’s kunnen spontaan in brand vliegen tijdens het opladen of tijdens het rijden.
Delen per e-mail
Het brandgevaar van grote krachtige accu’s van elektrische auto’s is al een tijd bekend. Filmpjes van spontaan ontbrandende Tesla’s komen met enige regelmaat op internet. De brandweer waarschuwde eerder voor het gevaar van opladen in parkeergarages vanwege het felle vuur dat ontstaat als een elektrische auto vlam vat. Het risico werd altijd gebagatelliseerd.
Plug-ins
Maar nu is het anders. In een paar weken tijd roepen twee automerken - BMW en Ford - plug-in hybrides terug naar de garage en nieuwe worden er voorlopig niet afgeleverd. Het is onduidelijk waardoor de auto’s brandgevaarlijk zijn. Of de accu’s vertonen mankementen, of bij de montage zijn fouten gemaakt, of de software die het laden en ontladen regels is slecht. Het probleem is wijdverspreid. BMW roept liefst twaalf verschillende hybride modellen terug. Hyundai roept de elektrische Kona terug. Hyundai roept in Nederland bijna 8000 Kona’s terug naar de garage. Een software-update van het batterijmanagement moet de problemen oplossen maar mogelijk moeten er ook onderdelen worden vervangen. Wereldwijd zouden sinds vorig jaar 16 Kona’s van Hyundai spontaan in brand zijn gevlogen.
Bij plug-in hybrides wordt er veel gevraagd van de kleine accu’s. Vaak moeten ze de eerste 10, 20 kilometers de gehele auto voortstuwen totdat de benzinemotor het overneemt. Als de software dat niet goed regelt kan de accu een opdonder krijgen waarbij eenmaal aan de laadpaal de elektriciteit niet wordt opgeslagen maar wordt omgezet in warmte. Tot de accu zó heet wordt dat er brand ontstaat. Eigenaren van de hybrides van BMW en Ford wordt gevraagd de auto niet meer op te laden met de kabel. Ford voorziet geen snelle oplossing en de eigenaren van de getroffen Kuga-serie krijgen als compensatie een tegoedbon van 500 euro voor benzine.
Hybrides zijn relatief nieuw voor autobedrijven. Toyota is al twintig jaar actief met de techniek, maar veel merken komen pas de laatste jaren met plug-ins om te kunnen voldoen aan Europese milieu-eisen. Er is grote paniek bij de autobouwers die problemen hebben met hun hybrides, want elektrisch en semi-elektrisch rijden is letterlijk van levensbelang. Zonder hybrides en elektrische auto stoten de auto’s gemiddeld te veel CO2 uit en dat wordt streng beboet door de Europese Unie. Om boetes te ontlopen betaalt Fiat bijvoorbeeld miljarden euro's aan Tesla in ruil voor CO2-rechten. Ook Tesla mág auto’s verkopen die uitlaatgassen uitstoten maar de volledig elektrische auto’s rijden schoon. De op papier uitgespaarde CO2 is verhandelbaar.
Elon Musk
Topman Elon Musk van Tesla kan zich in de handen wrijven want ook Ford vreest te moeten winkelen voor CO2-rechten nu de verkoop van de Ford Kuga hybride stokt vanwege de brandrisico’s. Er waren in Europa al zeven brandincidenten met Kuga’s. Kortsluiting in de accu zou de oorzaak zijn. Dat de batterijcellen zelf niet deugen is niet uit te sluiten. Autofabrikanten kopen die weliswaar gerenommeerde elektronicabedrijven als Samsung en LG, maar ook die firma’s werken zich een slag in rondte om aan de grote vraag te voldoen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tesla Model 3 wordt €2.000 goedkoper
Tesla heeft zijn populaire Model 3 met €2.000 in prijs verlaagd. Alle versies profiteren van dit voordeel. De prijsverlaging zal leaserijders moeten verleiden die de fiscale bijtelling voor elektrische auto's deze maand zagen stijgen van 8 naar 12 procent. -
PREMIUM
‘Laadpalen in parkeerkelders vormen een groot risico’
EINDHOVEN/HELMOND - Met de groei van het aantal elektrische auto's neemt ook het aantal laadpalen in rap tempo toe, óók in parkeergarages. Dat zorgt voor extra brandgevaar en risico’s, zeker als er ook nog mensen wonen boven zo'n garage. -
Maximale ‘thuislaadtijd’ voor elektrische auto's om overbelasting Duits stroomnet te voorkomen
Het Duitse ministerie van Economische Zaken heeft een wetsontwerp ingediend waarin een maximum wordt gesteld aan de thuislaadtijd van onder meer elektrische auto's. Na heftige kritiek werd het wetsontwerp teruggetrokken, maar de dreiging blijft. -
Brandgevaar: twaalf BMW-modellen en een Mini moeten terug naar de dealer, laden afgeraden
Twaalf modellen van de Duitse autofabrikant BMW moeten terug naar de dealer wegens brandgevaar. Het gaat om plug-in hybrides die vanwege een mogelijke kortsluiting van de accucellen in brand kunnen vliegen. Opladen per kabel wordt afgeraden. -
Drie jaar cel voor automobilist na 78 verkeersboetes
De Belgische politierechter heeft een 34-jarige Belg die al eerder 77 veroordelingen achter zijn naam had staan, een strengere celstraf dan gevraagd. Hij moet drie jaar naar de gevangenis en krijgt een levenslang rijverbod.
-
Trump heeft The Beast, Rutte een Koga van 1300 euro
Bij fietsenmerk Koga regende het reacties nadat premier Mark Rutte afgelopen week niet met de dienstauto, maar op zijn donkergekleurde Koga naar paleis Huis ten Bosch reed om het ontslag van zijn kabinet in te dienen bij koning Willem-Alexander. ,,Hij is onze vaandeldrager.’’ -
Dit zijn de beste auto's ter wereld volgens vrouwelijke journalisten
Om de vrouwelijke stem in de autojournalistiek kracht bij te zetten, bestaat er een verkiezing van de Auto van het Jaar met uitsluitend vrouwelijke juryleden. Zij maakten deze week hun shortlist bekend voor wat uiteindelijk dé auto van 2021 wordt. -
Man koopt splinternieuwe sportwagen voor zijn 90ste verjaardag
Chuck Cook, een 89-jarige luchtmachtveteraan uit Florida, heeft zichzelf voor zijn 90ste verjaardag een bloedrode Corvette C8 cadeau gedaan.