Volledig scherm
Opel Corsa © Opel

Duitse overheid verplicht Opel om 210.000 auto's terug te roepen

De Duitse federale autoriteit voor het wegvervoer KBA heeft Opel gedwongen om een grootscheepse terugroepactie te starten wegens buitensporige emissies. Het gaat om 210.000 exemplaren van de Opel Corsa en Adam.

De modellen Corsa en Adam van de bouwjaren 2018 en 2019 overschrijden de wettelijke grenswaarden voor stikstofoxiden ‘op serieuze wijze’, zo meldt de Duitse krant Bild am Sonntag’. Volgens de krant zijn ongeveer 210.000 voertuigen in heel Europa getroffen, waaronder 54.000 exemplaren in Duitsland. Hoeveel auto's het in Nederland betreft, is niet bekend.

Opvallend is dat het niet gaat om dieselmodellen, maar om benzine-uitvoeringen. Volgens de krant kondigde Opel twee maanden geleden zelfstandig een software-update aan in verband met een ‘storing’. Dit was volgens Opel niet in opdracht van de overheid. Nu blijkt dat het ook toen waarschijnlijk al om een door de overheid opgelegde actie ging. 

In het verleden ging het constateren van gesjoemel met dieselmotoren vaak gepaard met een verplichte terugroepactie door de Duitse overheid. Of dat in dit geval ook zo is, is niet bekendgemaakt. Stikstofoxiden (NOx), zoals stikstofmonoxide (NO) en stikstofdioxide (NO2), zijn ongewenste bijproducten van de verbranding van brandstoffen bij hoge temperaturen. Vooral stikstofdioxide is schadelijk voor de mens, omdat het de longfunctie schaadt.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”