Duitse ANWB: ‘Deze elektrische auto had nooit goedgekeurd mogen worden voor Europa’
De ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, heeft de goedkope elektrische auto Suda SA01 getest. De lijst van mankementen aan de nauwelijks meer dan 10.000 euro kostende Chinese auto is lang en de club stelt zelfs dat de auto niet goedgekeurd had mogen worden voor het Europese wegennet.
Delen per e-mail
Een nieuwe elektrische auto voor iets meer dan 10.000 euro: dat klinkt veel zakelijke, maar ook particuliere kopers als muziek in de oren. Maar hoe aantrekkelijk de auto op het eerste gezicht ook lijkt, bij nader inzien is het een wagen met een groot veiligheidsrisico. Dat concludeert althans de ADAC.
De eerste e-auto van de Chinese fabrikant Suda voor de Europese markt is sinds eind 2020 verkrijgbaar en kost in Duitsland 10.390 euro. De autoclub oordeelt dat de algemene afwerking, de rijeigenschappen en vooral de veiligheidsuitrusting meer dan slecht zijn.
En inderdaad: de Suda SA01 heeft geen airbags, ESP of veiligheidssystemen, zoals een noodremassistentie of een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook. Het voertuig mag alleen in de EU worden verkocht, omdat het op de markt komt als onderdeel van een zogeheten ‘kleine serie typegoedkeuring’. Hiervoor hoeven fabrikanten niet aan allerlei eisen te voldoen, die wel gelden voor auto's die in grote aantallen op de markt komen.
Het ‘bijna volledig ontbreken van passieve veiligheidsvoorzieningen’ zoals de ADAC het noemt, is vooral merkbaar in de crashtest. Bij een frontale botsing met een snelheid van 64 km/u, raakten volgens de ADAC het hoofd en de borst van de bestuurder hard het stuur, wat tot zeer ernstige verwondingen zou hebben geleid. Onderdelen onder het dashboard veroorzaakten kwetsuren aan de knieën en dijen van de passagier.
Naast de ontbrekende airbags voorin hadden ook de niet bestaande gordelspanners een negatieve impact bij de crash, aldus de ADAC. Volgens de autoclub was de schade aan het voertuig na het gesimuleerde ongeluk zo groot dat de deur aan de bestuurderskant niet open kon. De Suda heeft ook geen beveiligingsinrichting waarmee reddingswerkers het hoogspanningssysteem van de auto kunnen loskoppelen.
De ADAC is niet alleen kritisch over de resultaten van de crashtest, maar ook over het rijgedrag van de Suda, de remweg, het materiaalgebruik en de afwerking, de actieradius van 200 kilometer en de laadcapaciteiten. De enige positieve punten waren de binnenruimte, de bediening van het infotainmentsysteem en de behoorlijke acceleratie. In Nederland wordt de Suda vooralsnog niet aangeboden.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Range Rover Evoque: plug-inhybride is schoner, zuiniger én goedkoper
Een driecilinder motor in een Range Rover? Enkele jaren geleden zou dat ondenkbaar zijn geweest. Maar de Evoque plug-inhybride maakt korte metten met alle vooroordelen. -
Verrassend: camper met uitschuifbare verdieping én balkon
De nieuwste camper van het Chinese merk Maxus wekt verbazing. Eenmaal geparkeerd schuift met een druk op de knop een extra verdieping uit het dak, inclusief balkon. Nog eens op de knop drukken volstaat om de glazen wanden getint te maken voor enige privacy. -
PREMIUMVIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Opel is nu echt niet meer de ‘auto voor de gewone man’
De tv-komedianten Spaan en Vermeegen beschimpten Opel eind vorige eeuw nog door het een auto ‘voor de gewone man’ te noemen. Maar de nieuwe Mokka is allesbehalve gewoon. Hij is vooral hip, en desgewenst nog elektrisch ook. -
RIJ-IMPRESSIE
De Aiways U5 is een elektrisch ruimtewonder (én nog niet helemaal af)
De Aiways U5, een nieuwe elektrische SUV uit China, werd in een recordtijd ontwikkeld. In slechts drie jaar tijd stampte de Chinese startup een verrassend ruime, aangenaam comfortabele en prettig betaalbare familieauto uit de grond. Dat is indrukwekkend. Zoom je echter in op de details, dan ontdek je nog heel wat punten die voor verbetering vatbaar zijn. -
Nieuw fenomeen: diefstal van Tesla-buitenspiegels
Dieven hebben het massaal gemunt op de buitenspiegels van Tesla’s. Volgens tv-zender AT5 zijn ze vooral in Amsterdam actief. De politie raadt eigenaren aan om hun camerasysteem aan te zetten.
-
PREMIUMvideo
Dag viertonner! Je dienstplicht zit er eindelijk op
Na veertig jaar verdwijnt de bijna klassieke legertruck, de viertonner, in rap tempo uit het straatbeeld. Wie ooit in dienst zat, denkt er met weemoed aan terug. Maar jonge chauffeurs halen opgelucht adem nu de hypermoderne opvolger er is. ,,Hier zit tenminste wel een radio in.’’ -
interview
Alwéér een Chinees automerk naar Nederland: ‘Wij zijn beter dan Tesla’
In rap tempo arriveren Chinese automerken op de Nederlandse markt. Afgelopen jaar maakten MG en Aiways hun debuut, volgend jaar komt daar onder meer Xpeng bij. In een gesprek met onze autoredactie benadrukt topman Brian Gu van Xpeng dat hij een serieuze concurrent wil zijn van Tesla: ,,In enkele opzichten doen wij het echt beter.’’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoezo is het ontbreken van een verschuifbare achterbank een minpunt?’
,,Uw autoredactie noemde laatst in de tests van de Seat Ateca en de Volkswagen ID.4 het ontbreken van een verschuifbare achterbank een minpunt. Maar waarom?”, vraagt lezer Marcel Hoeve. ,,Gebruik je de extra bagageruimte, dan zitten de achterpassagiers erg oncomfortabel. Bovendien, je kunt een achterbank toch ook altijd nog omklappen?”