‘Doek valt voor de Renault Scénic, Espace en Talisman’
Renault trekt de stekker uit de modellen Scénic, Espace en Talisman. Dat meldt vakblad Automotive News. Voor Renault-fans is dit een pijnlijke bezuinigingsmaatregel: de Espace bestaat al sinds 1984 en de Scénic was jarenlang een veelgevraagde gezinsauto. Bovendien betekent de bezuiniging dat het merk geen echt topmodel meer heeft.
Renault wil zich voornamelijk richten op SUV's en neemt afscheid van de MPV's en sedans, waar de afgelopen jaren steeds minder vraag naar was. Het doorgaans goed geïnformeerde Automotive News baseert zich op bronnen in de industrie en dichtbij de autofabrikant. Hoewel het definitieve besluit nog niet is genomen, ‘is het vrijwel vanzelfsprekend dat met deze modellen wordt gestopt’, aldus een van de bronnen.
Renault heeft met zijn dochtermerken Dacia, Samsung, Lada en Alpine nu nog bijna 50 modellen en daar moet het mes in worden gezet. De grote concurrent PSA (Peugeot, Citroën, Opel) nam zes jaar geleden een soortgelijke beslissing. Die fabrikant bracht het aantal modellen toen terug van 45 naar 26, om zodoende 300 miljoen euro per jaar te besparen. Renault heeft officieel nog niet op de berichtgeving willen reageren.
Hoogstwaarschijnlijk zal de ooit zo innovatieve Espace als eerste sneuvelen. Van deze grote MPV zijn sinds 1984 meer dan 1,3 miljoen exemplaren verkocht. Maar de huidige generatie, uit 2015, heeft moeite op te boksen tegen de razend populaire SUV's. Renault schijnt dan ook meer toekomst te zien in een nieuwe generatie van de Kadjar, een SUV die in Spanje moet worden gebouwd als vijf- en zevenzitter.
De Espace, Scénic en Talisman worden gebouwd in de Renault-fabriek in het Noord-Franse Douai. Hun productielijnen zouden plaats moeten maken voor twee nieuwe elektrische modellen van Renault en alliantiepartner Nissan. De Scénic was jarenlang, ook in Nederland, een veel verkochte gezinsauto. Maar vorig jaar lieten de verkopen een daling van 16 procent zien. Topmodel Talisman moest toen zelfs 20 procent inleveren.
Vorig jaar meldde Renault zijn eerst verlies in tien jaar en net als andere fabrikanten wordt Renault dit jaar hard geraakt door de coronacrisis. De Franse staat bezit nog altijd 15 procent van de aandelen van Renault. Op dit moment onderhandelt de autofabrikant met de Franse regering over 4 tot 5 miljard staatssteun om de pandemie te kunnen overleven.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
INTERVIEW
‘De tijd van lollige autootjes is voorbij’, aldus de topman van PSA
Na de overname van Opel en de aanstaande fusie met Fiat Chrysler Automobiles (FCA) wordt het Franse PSA het op drie na grootste autoconcern van de wereld. Het moederbedrijf van onder meer Peugeot en Citroën heeft grootse plannen, maar volgens Executive Vice President Maxime Picat staan de komende jaren vooral in het teken van overleven. ‘Er komen voorlopig geen modellen meer als de sportcoupé Peugeot RCZ. We maken alleen nog auto’s waar de mensen om vragen.’ -
Eigenaar sportwagen krijgt snelheidsboete, maar er klopt iets niet
Een Franse eigenaar van een 252 pk sterke Alpine A110 keek vreemd op toen hij een snelheidsbekeuring kreeg thuisgestuurd. De auto reed namelijk niet toen deze werd geflitst en er zat ook niemand in. -
‘Black Box’ en snelheidsbegrenzer: dit zijn alle verplichte veiligheidssystemen in nieuwe auto’s
Nieuwe auto’s moeten nog veiliger worden. Op 6 juli treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht stelt voor nieuwe personenautomodellen. Sommige zijn bekend en hebben hun nut al bewezen, andere zijn ietwat controversieel. -
‘Nissan trekt zich grotendeels terug uit Europa’
Autofabrikant Nissan wil zich grotendeels terugtrekken uit Europa. Dat meldt persbureau Reuters. Het bedrijf zou zich meer willen richten op de VS, China en Japan. In Europa wil het merk eigenlijk alleen verder met de Qashqai en de Juke. Elektrische auto’s, zoals de Nissan Leaf, laat het merk voortaan over aan partner Renault en partner Mitsubishi krijgt de plug-in hybrides toebedeeld. -
PREMIUM
Hoe de ambulance vaker op tijd komt met behulp van de wiskunde van Rob
De ambulance die een te lange aanrijtijd heeft om een leven te redden, het is een schrikbeeld. Rob van der Mei maakt met behulp van wiskundige modellen hulpdiensten met ambulancevoertuigen efficiënter.
-
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt? -
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen.