Dit zijn de beste sportieve elektrische woon-werkfietsen
Fietstest‘Voor de afstanden die ikzelf fiets heb ik geen elektrische fiets nodig, maar ik zie m'n vader wel overstag gaan’, zegt Shen Mes (23). Samen met vader John (55) test hij de sportieve woonwerkfietsen. Welke komt als beste uit de test?
Vader John zelf heeft nog wat moeite met de stap. ,,Eerlijk, het voelt nog altijd een beetje als valsspelen’’, zegt hij. ,,Dat mompel ik altijd als ik word ingehaald door iemand op een elektrische fiets: valsspeler.’’
Waarom dan toch deze oriëntatie? Dagelijks moet hij vanuit Overberg de Utrechtse Heuvelrug over, naar Rhenen, waar hij werkt. Een rit van 20 kilometer. ,,Je wilt niet bezweet aankomen. Maar probeer dat maar eens op een normale fiets, met een regenjas aan. Op een e-bike heb je daar minder last van. Je gaat als de brandweer op zo’n ding. Bij een viaductje merk je nauwelijks dat de weg omhoog gaat. Heerlijk, hier kan ik wel aan wennen.’’
Voor zoon Shen is het allemaal nog niet zo nodig. ,,Ik fiets daar echt te weinig voor. Ga ik de stad in, dan doe ik dat vaak te voet. ’’ Zijn vader twijfelt nog wel of hij dit jaar overstag moet gaan. ,,Ik heb altijd geroepen dat het iets voor ouderen is, zo’n e-bike. Maar inmiddels ben ik ook 55, dan mag het toch wel?’’ Een specifiek merk of type heeft hij nog niet op het oog. ,,Het mag een sportief modelletje zijn. Hang er een karretje vol accu’s achter, dan kun je zo naar Spanje fietsen.’’
Waar moet je op letten bij aankoop van een e-bike? Dat lees je in dit artikel. Zoek je een elektrische stadsfiets? Ook die hebben we getest. En in dit artikel lees je alles over het meenemen van de fiets op de auto.
Hoe werkt de fietstest?
In 2021 laat Fietstest.nl opnieuw een serie pas verschenen e-bikes en ook niet-elektrische racefietsen testen door vrijwilligers uit het hele land, lezers van deze krant. Hoe dat precies in zijn werk gaat, leggen we uit in dit artikel.
Wie is TestKees?
TestKees, ofwel Kees Bakker, is de onbetwiste autoriteit voor alles wat met fietsen te maken heeft. Als consumentenvoorlichter van de Fietsersbond neemt Kees al twintig jaar e-bikes onder de loep. In dit artikel stellen we hem aan je voor.
Sportieve elektrische woon-werkfietsen tussen de 1500 en 2500 euro
Best getest
Je hoort ’m bijna niet en gaat als de brandweer
Voor mij een kanshebber, schrijft een lezer/ tester. ‘Lekker ligt’ – moet misschien ‘licht’ zijn – ‘ook als de ondersteuning uit is’, zegt een ander. Goed wendbaar, rijdt als de brandweer, stuurt licht... de loftuitingen zijn niet van de lucht en de gemiddelde waardering 8,2 van 25 testers is natuurlijk een mooie indicatie.
TESTKEES: ‘De Motinova-motor voldoet uitstekend, is bijna stil en geeft krachtige ondersteuning. Prima fiets met uitstekende remmen. De vering in het balhoofd deed niet zoveel.’
Beste koop
Goede afmontage: schijfremmen, Nexus 8-naaf, tandriem. Accu lastig afneembaar.
‘Sportieve zit, daar moet je van houden, verder prima’, zegt iemand.
Recht stuur, ‘daar moet je van houden’. Beetje mountainbike, trapt licht.
‘Netjes afgewerkt’, geschikt voor recreatief gebruik. Wel érg rechtop...
Gedegen simpele fiets, goed in het voor e-bikes goedkopere segment. Rechte zit, heerlijk!
Comfortabel voor in de stad, maakt misschien tikje te veel geluid. Prima afwerking.
Meer trekkracht is de trend
Wat is het verschil tussen een sportieve woon-werk- en een ‘gewone’ stadsfiets? De laatste is de meest verkochte categorie. Als je het Frank Balfoort van fietstest.nl vraagt: een allemansvriend. ,,Hij dient voor meerdere doeleinden. Boodschappen, ritje naar het werk, de kinderen naar school, korte toertocht.’’ Als multifunctionele fiets moet hij tegen een stootje kunnen. ,,Hij is bedoeld voor de korte afstanden’’, zegt Balfoort. ,,In de regel is de accucapaciteit iets lager. Toch kun je meestal nog altijd 40 tot 60 kilometer met ondersteuning afleggen. Voldoende voor dagelijks gebruik op kleine schaal. Een woon-werkfiets is net een tikkeltje sportiever.’’
Middenmotor
Bij Fietsenwinkel.nl is Matthias Rafiq verantwoordelijk voor de inkoop. Ontwikkelingen, trends volgt hij op de voet. ,,Stads- en woon-werkfietsen hebben tegenwoordig bijna allemaal een middenmotor. Ook zie je steeds vaker dat de accu is weggewerkt in het frame. Dat is niet alleen fraaier, het verlaagt ook het zwaartepunt van de fiets en verbetert zo de rijeigenschappen. Nog een trend is sterkere motoren, 85 Nm aan trekkracht is geen uitzondering meer.’’
Sportieve elektrische woon-werkfietsen tussen de 2500 en 3500 euro
Best getest
Veel lof, en geen vering dus licht
Simpele bediening van het display, is een van de loftuitingen voor dit Best Geteste juweel. Goede zit, ook voor lange mensen. Testers noemen het ontbreken van vering, da’s wel luxe. Wel is de fiets daardoor juist wat lichter.
TESTKEES: ‘Fraai afgewerkt, goede ondersteuning. De accu in het frame is makkelijk uitneembaar. De instap had ruimer gemogen. De Nexus 8-naaf en de Gates-belt drive werken prettig.’
Beste koop
Comfortabel en ruime instap
Lichte trap, comfortabele handvaten, ‘fiets van deze tijd’, zeggen enkelen van de 23 testers. De accu vinden sommigen iets te zichtbaar, misschien verwend omdat die bij veel nieuwe fietsen nu eenmaal weggewerkt is. Diverse deelnemers prijzen de fijne, comfortabele zit.
TESTKEES: ‘Veel comfort en een stabiel frame. De accu is erg makkelijk uitneembaar, de instap lekker ruim. Krachtige ondersteuning van Bosch.’
Fiets zonder poespas, zeggen testers. ‘Stugge vering, sportieve uitstraling.’
Zeer comfortabel, gemakkelijke bediening, ‘rijdt strak’. Iemand vindt ’m saai, maar dat is persoonlijk.
Fijne ondersteuning, soepel en goed te bedienen. ‘Versnelling is even wennen’, zegt iemand.
Eenmaal op gang een prima fiets – is de teneur. Accu mooi weggewerkt, ‘remhendels te ver weg’.
‘Voor de liefhebber’, zegt iemand. Bedoelt: fijn, maar erg sportief, strak, stijf.
Degelijk, in turbostand zelfs fel. Oogt cool, display is ‘zeer geavanceerd’.
Rijdt lekker, mooi uiterlijk, goede remmen, trapt ietsje zwaar zonder ondersteuning.
Sportieve elektrische woon-werkfietsen boven de 3500 euro
Best getest
Soepel, stabiel en hightech
Veel lof voor winnaar Flyer, het Zwitserse merk. ‘Echt een kwaliteitsfiets.’ Hightech! Rijdt soepel, stabiel, comfortabel, supergoed in de bochten. Enkeling vindt de prijs wel érg fors.
TESTKEES: ‘Rijdt geweldig. Dat komt door het stabiele frame, de goede verende voorvork en de brede banden. De accu is makkelijk uitneembaar en je hoeft nooit meer te schakelen dankzij de moderne Enviolo automatic-naaf.’
Beste koop
Stevig op z’n brede banden
Soepel, wendbaar, stevig en veilig: 23 testers zijn in het algemeen vol lof. Heel geschikt voor zijn doel: woon-werkritten, met toch een sportieve inslag. Een enkeling noemt de motor ‘hoorbaar’, maar een probleem is dat niet.
TESTKEES: ‘Banden liefst 62mm breed! Dat voel je: veel comfort en controle. Het frame is heel stabiel. Ook uitstekend: de traploze Enviolo-naaf. De accu is wat lastig uitneembaar.’
Komt vlak achter de twee ‘winnaars’. Stille motor, relatief licht, wendbaar.
Gebruikers prijzen de ondersteuning. Degelijk, toch sportief, ‘wel wat zwaar’.
‘Lekkere fiets als je wilt opschieten.’ Licht. Iemand wil ‘meer versnellingen’.
Testers zien de Huyser wel zitten voor in de stad. Stevig, fijne vering; de houding is wennen.
Mooi afgewerkt met breed stuur, trap die licht aanvoelt. ‘Best prijzig voor wat je krijgt.’
Mooi gelijnde fiets, ‘zou nog beter zijn met vering’. Trapt soepel, accu mooi weggewerkt.
‘Prachtige fiets, uniek design, super clean’, zegt iemand. Een ander: ‘Naaf is lawaaierig.’
Ruime voldoende. Mooi, robuust, brede banden, ‘moet je van houden’. Zwaar.
Hoe kies je een e-bike? In dit artikel geven we je wat aandachtspunten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Goedkoper op vakantie met een hybride die sneller laadt? Zo (on)zinnig is dat
Steeds meer plug-in hybrides hebben een CCS-laadpoort, waarmee je tussendoor sneller kunt laden en – in theorie – veel meer op stroom kunt rijden. Kun je daarmee echt brandstof (en geld) besparen door onderweg zoveel mogelijk te ‘stekkeren’? We nemen de proef op de som richting Zuid-Frankrijk. -
Energierekening
Ruud is van de variabele contracten: ‘Met de huidige energieprijzen pakt dat wat minder uit’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ruud Koot (60) uit Amersfoort. -
Recordbedrag voor miniatuurvrachtwagen
In Duitsland heeft een vrachtwagen met oplegger een recordbedrag opgeleverd. Het gaat om een model van de firma Wiking in een schaal van 1:90. Bieders dreven de prijs ruim boven de geschatte waarde van 3000 euro. -
Fietstest
Dit zijn de beste elektrische stadsfietsen
Had ze een elektrische fiets, dan zou Ariene Harteveld (55) de auto vaker laten staan. Ook als ze die dag meerdere politiebureaus af moet. Maar welke elektrische stadsfiets komt als beste uit de test? -
Waarom je niet te hard moet werken voor je op vakantie gaat
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: voorpret.
-
MET VIDEO
‘De mooiste autorace ter wereld’: reis mee in de Mille Miglia
Hoe voelt het om mee te rijden in ’s werelds meest roemrijke autorace? Onze autoredactie sluit deze week aan in de beroemde Mille Miglia, waarbij de mooiste klassiekers een rally rijden dwars door Italië. Elke dag zie je een update vanuit de karavaan. -
Nederlander (59) rijdt Duitse schoolbus bijna van snelweg af en filmt dat met zijn eigen dashcam
Een 59-jarige Nederlander is gisteren aangehouden door de politie in Duitsland nadat hij een bus met 43 schoolkinderen bijna van de snelweg af had gereden. Één meisje raakte daarbij gewond. De verkeersvandaal bleek bij zijn aanhouding zijn daden met zijn eigen dashcam gefilmd te hebben. -
Dit zit er in en achter de flitsauto’s van de politie
De meeste bekeuringen door mobiele radarcontroles worden gegenereerd door grijze Volkswagen Transporter-busjes, maar er zijn meer manieren om hardrijders te beboeten. AutoWeek onderzocht wat er achter - en in - de flitsauto’s van de politie zit.