Dit zijn de beste lifestyle e-bikes: van ‘kijk mij nou’ tot serieuze stadsfiets
Het is zonder twijfel de vrolijkste categorie van de fietstest: ieder panellid dat de Italjet Ascot Classic berijdt, oogst bewonderende en vragende (is dat een e-bike?) blikken en duimpjes omhoog van medeweggebruikers.
Delen per e-mail
Dit verhaal is onderdeel van onze fietsspecial. Alle artikelen vind je hier.
De categorie ‘elektrisch lifestyle’ is dan ook een bonte verzameling e-bikes, uiteenlopend van ‘kijk-mij-nou-fietsen’(zoals de Italjet) tot kittige stadsfietsjes als de Cube Compact Hybrid. Fietsliefhebber Robert Lamping (41) uit IJsselstein inspecteert deze fietsen soms met stijgende verbazing. ‘Showfietsen’ zijn niet direct zijn pakkie-an.
Serieuze afstand
,,Maar sommige fietsen uit deze categorie zouden ook dienst kunnen doen als woon-werkfiets, en dat is een categorie die me ook aanspreekt’’, zegt Robert. Of hij echt naar z’n werk gaat fietsen, is overigens de vraag: dat moet dan wel een beregoede fiets met flinke actieradius zijn. ,,Ik werk als docent bij de politie in Leusden. Dat is vanuit IJsselstein 35 kilometer en dat vind ik wel een serieuze afstand per fiets. Bij een fiets voor mezelf zijn vooral soepele ondersteuning en een ontspannen houding belangrijk.’’
Robert kijkt met meer dan gemiddelde interesse naar de ontwikkeling van de e-bikes en de steeds ruimere actieradius. Door de nieuwe fiscale regels wordt het voor grote groepen werknemers aantrekkelijker om uit de auto, en op de e-bike te stappen. ,,Ook bij de politie zijn we daar nu mee bezig’’, aldus Robert. ,,Daarom wil ik hier goed rondkijken en ontdekken wat er zoal op de markt is.’’
Elektrisch lifestyle
Beste koop
O2FEEL ISWAN N5E DI2 (€3299) - 8,7
De perfecte fiets bestaat
De perfecte fiets die ik iedereen zou aanraden, jubelt één van de testers. En er zijn meer supporters van testwinnaar O2Feel, zo blijkt. Het stoere design valt bij bijna iedereen in de smaak, maar ook de automatische ondersteuning (‘ontzettend krachtig’) en de geruisloze motor oogsten bijval, net als het aparte display. Een minpuntje is er ook: zonder ondersteuning trapt-ie zwaar.
Beste koop
AMPLER STOUT (€2490) - 8,6
Huh, waar zit de accu?
De e-bike die niet op een e-bike lijkt: alom bewondering voor de Ampler. En niet alleen vanwege het minimalistische design, maar de fiets rijdt ook heerlijk volgens het panel. Daarmee lijkt de Ampler geknipt voor mensen die nog in de ontkenningsfase zitten (‘nee hoor, ik heb geen e-bike nodig’) of die het gewoon lelijk vinden, zo’n duidelijk zichtbare accu. Ook de prijs-kwaliteitverhouding wordt geroemd.
Pico bello voor de sportievere e-biker die van strak en snel houdt.
Geweldige fiets: krachtig, compleet, robuust. Maar die prijs...
Stabiele omafiets krijgt een fikse duw met krachtige ondersteuning.
Geruisloze motor en stoer design: ‘Extreem comfortabel’, aldus een tester.
Hoeraatjes voor de lage instap en afwerking, boegeroep voor de prijs.
Wát een aandachtstrekker! Bewonderende kreetjes voor het ‘motorgevoel’.
Comfortabel en handig genoeg voor korte ritten, aldus het panel.
Prijs-kwaliteitverhouding is top, over de ondersteuning wordt divers gedacht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom geeft Dacia slechts zes jaar garantie op plaatwerk?’
,,De meeste automerken geven twaalf jaar plaatwerkgarantie, zo ook Renault. Maar Dacia, dat onder Renault valt, biedt slechts zes jaar. Waarom? Is het plaatwerk van dit Roemeense merk van mindere kwaliteit?”, vraagt lezer Berrie Jansen. -
Deze auto stond tien jaar in een veld en dertig jaar in een schuur, maar is toch tonnen waard
Toen zijn baas hem een Britse sportwagen beloofde, hoopte Connie Moore dat het een Jaguar of MG zou zijn. Het werd een Aston Martin, een merk waarvan hij nooit had gehoord. Ruim drie decennia en een flinke laag stof later, neemt hij afscheid van zijn DB4. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je een auto half op de stoep parkeren?’
,,Al jaren lijkt het voor veel automobilisten de gewoonste zaak van de wereld om gedeeltelijk op de stoep te parkeren. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, mits er rekening wordt gehouden met voldoende ruimte op het trottoir voor voetgangers, scootmobielen, etc. Maar is het strafbaar en zou er daarom misschien toch meer geverbaliseerd moeten worden?”, vragen lezers Adrie en Leontine van Bergen. -
Dure auto waarmee klant heel Europa doorreed eindelijk terug bij garagebedrijf
Autodealer Peterman Exclusief uit Enschede heeft eindelijk de Lexus terug die vorige zomer in goed vertrouwen aan een klant werd meegegeven. De auto werd woensdagochtend teruggevonden op een parkeerplaats in het nabij Nijmegen gelegen dorp Ewijk. -
Laadpunt rukt op in parkeergarage
In 2025 moeten er tien keer zoveel laadpunten in parkeergarages zijn als nu, spreken demissionair staatssecretaris Van Veldhoven (Milieu) en de parkeerbranche vandaag af. In ongeveer twee derde van de garages is er nog geen mogelijkheid voor elektrische auto’s om op te laden.
-
De meeste verkeershufters hebben last van deze persoonlijkheidsstoornis
Knipperen met de lichten, rechts inhalen, voorrang nemen en bumperkleven: het zijn acties die bijna uitsluitend worden vertoond door personen met een narcistische rijstijl. De Duitse psycholoog Ralf Buchstaller legt uit wat de kenmerken zijn van deze wegpiraten. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Audi’s nieuwe ‘stroomkanon’ is geweldig (én een tikkeltje onhandig)
Hij klinkt weliswaar als een snelle lift in een modern kantoorgebouw, maar de nieuwste elektrische Audi is een meeslepende rijmachine. De e-Tron GT rijdt én laadt met een indrukwekkende snelheid, zit vol met overtuigende moderne technologie en ziet er hypermodern uit. Helaas laat hij op praktisch vlak wel wat steken vallen. -
Man vergeet twee maanden lang dat zijn autoraam nog openstaat
Een inwoner van Hamburg kreeg de schrik van zijn leven toen hij ontdekte dat hij was vergeten om zijn autoruit dicht te doen. Zijn Volkswagen Lupo had twee maanden lang in weer en wind buiten gestaan.