Dit is de eerste auto ooit met een achterbankairbag
Nog voordat de nieuwe Mercedes-Benz S-klasse is onthuld, gaat hij de geschiedenisboeken al in. De nieuwe generatie van de Duitse toplimousine, waarvan de productieversie pas in september het levenslicht ziet, krijgt namelijk als eerste auto ooit airbags op de achterbank.
Mercedes-Benz verklapt dit opmerkelijke detail van de luxe limousine, om het grote publiek op te warmen voor de komst van de geheel nieuwe generatie S-klasse. De onthulling vindt namelijk pas plaats in september. Normaal bestaat een dergelijke teasercampagne uit vrij nietszeggende foto’s van onderdelen zoals de koplampen of een deel van het dashboard, maar de nieuwe voorziening van de S-klasse is wel degelijk nieuws.
Nog altijd houdt Mercedes het uiterlijk van haar meest luxe model geheim, maar op de tekeningen die het merk heeft vrijgegeven staat een veiligheidssysteem dat we nog niet eerder zagen. De S-klasse krijgt airbags die de achterpassagiers moeten beschermen in het geval van een aanrijding. Afgaand op de beelden klappen de luchtzakken uit de bekleding van de voorstoelen, waarmee ze voorkomen dat de achterste inzittenden tegen hardere delen van het interieur botsen. Het systeem voelt automatisch wanneer er bijvoorbeeld kinderzitjes in de auto zitten: in dat geval klappen de airbags niet of gedeeltelijk uit.
In combinatie met de gordijnarbags en airbags die uit de gordel tevoorschijn klappen (dat laatste bestaat ook alleen nog in dit superdeluxe segment) moeten de ‘achterbags‘ een beschermende cocon vormen rond de passagiers op de achterbank. Zij worden bovendien beschermd door de luchtkussentjes in de stoelbekleding: normaal gesproken zitten die in een S-klasse voor de stoelmassage, maar de nieuwste versie van de limousine kan de buitenste luchtkussentjes razendsnel opblazen tijdens een crash. Nog voordat de inzittenden het door hebben, worden ze door dat systeem iets verder de auto in gedrukt waardoor de kans op zwaar letsel bij een aanrijding wordt verkleind.
Beschermende luchtvering
Dat veiligheidssystemen in auto’s alsmaar slimmer worden, blijkt eveneens uit het systeem dat Mercedes ‘Pre-Safe Impulse Side System‘ noemt. Ook dit is nieuw bij de komende S-klasse. Zodra de sensoren in de auto verwachten dat de S-klasse betrokken raakt bij een aanrijding, kan de auto zijn luchtvering in een paar milliseconden een klein stukje omhoog pompen. Daardoor stijgt de kans dat de auto die op de S-klasse botst vooral de sterkste delen van de veiligheidskooi in de Mercedes raakt. Zodoende wordt de botsenergie beter geabsorbeerd en hebben de inzittenden opnieuw minder kans op letsel.
De exacte werking van de vooruitstrevende veiligheidssystemen verklapt Mercedes-Benz bij de volledige onthulling van de nieuwe S-klasse, die dus voor later dit jaar gepland staat. Daarna is het de verwachting dat de voorzieningen hun weg zullen vinden naar de kleinere en goedkopere modellen van het merk, en wellicht zelfs naar modellen van andere fabrikanten. Zo ging het immers ook met andere systemen die hun debuut maakten in het luxe vlaggenschip van Mercedes, zoals het ABS-remsysteem dat blokkerende wielen voorkomt. Dat zat als eerste in een S-klasse, en is nu verplicht op elke nieuwe auto.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
rij-impressie
Dit is het antwoord op de Tesla Model 3: een beetje Zweeds, een beetje Chinees
Tesla loopt mijlenver voor op alle andere fabrikanten van elektrische auto’s als het gaat om innovatie, efficiëntie en een eigen oplaadnetwerk. Gaat de Polestar 2, onder de vleugels van Volvo, als eerste het vuur aan de schenen leggen van de mateloos populaire Tesla Model 3? -
Fietstest
Dit zijn de beste elektrische bakfietsen
Wilfred Nieuwdorp (30) racet enthousiast voorbij in een bakfiets, de Carqon Cruise E2 500 (twee wielen). Mooi spul, zegt hij even later. ,,Comfortabel, goede trekkracht, soepel.’’ -
PREMIUMUPDATE
Elektrische Jaguar verwoest door hevige brand: huizen ontruimd vanwege rook
Aan de Noordkade in Waddinxveen-Noord is maandagmorgen vroeg een volledig elektrische personenauto in brand gevlogen. Drie woningen moesten door de brandweer tijdelijk worden ontruimd. Er is niemand gewond geraakt. De schade bleef grotendeels tot de auto beperkt. -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda.
-
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen. -
PREMIUMRECONSTRUCTIE
Na het tweede telefoontje heeft Rijkswaterstaat een levensgroot probleem: afsluiten die tunnel!
Twee late ziekmeldingen en de hele ochtendspits in de Rotterdamse regio liep in de soep. De urenlange afsluiting van de Ketheltunnel veroorzaakte flinke files in de regio. Overmacht, zegt Rijkswaterstaat. Amateurisme, zeggen critici. -
Voorruit wordt één groot projectiescherm in nieuwe Volkswagen
In de nieuwe Volkswagen ID.3 wordt de voorruit gebruikt als één groot projectiescherm. Wat de bestuurder én de auto - dankzij camera's - zien, wordt aangevuld met grafische aanwijzingen. Zo kan de voorsorteerstrook, die het navigatiesysteem bedoelt, worden ingekleurd. Ook kan een bestemming, met vlaggetje, worden getoond precies bij het huisnummer dat in de navigatie is gekozen.