Volledig scherm
© Pinzgauer

Dit ijzersterke legervoertuig is ook een ideale camper (en gewoon te koop)

Het Oostenrijkse leger dumpt massaal zijn Pinzgauer-minitrucks en dat is goed nieuws voor burgers. Comfort is aan boord van het logge legervoertuig weliswaar niet te vinden, maar als expeditie-camper is hij ook voor ‘gewone’ mensen onovertroffen. Zij kunnen de afgedankte wagens nu kopen.

De Pinzgauer werd ontwikkeld en gebouwd door Steyr Puch voor de Oostenrijkse strijdkrachten in Graz. De minitruck behoort volgens kenners tot de beste terreinauto's ter wereld. De ontwikkeling ervan begon in 1964 en in 1971 werden de eerste modellen afgeleverd. De 4x4 werd vernoemd naar een beroemd Oostenrijks paardenras.

In totaal werden meer dan 30.000 exemplaren gebouwd. De Pinzgauer is verkrijgbaar met benzine- of dieselmotor. De diesels zijn echter duidelijk in de minderheid. Het model is gemaakt als een kort 4x4-model of als een langere 6x6 met drie assen. Met gesloten dak diende de wagen als radio- en commandoauto en met dak van canvas als transportvoertuig.

Hoewel Pinzgauer ook civiele uitvoeringen kon leveren, zoals een brandweerauto-variant, kwamen de meeste modellen in het leger terecht. Naast bij het Oostenrijkse leger diende de Pinzgauer in de strijdkrachten van het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Saoedi-Arabië, Jordanië en vele andere landen. In het Verenigd Koninkrijk werd de Pinzgauer tot 2007 gebouwd, in Oostenrijk werd de productielijn in het jaar 2000 gesloten.

Volledig scherm
© Pinzgauer

11.000 euro

Langzamerhand neemt het Oostenrijkse leger nu afscheid van de trouwe strijdmakkers. Alleen al in 2014 heeft het leger 700 Pinzgauers op de markt gebracht. Over het algemeen zou de toestand van de Pinzgauer uit het Zwitserse leger echter de beste zijn. Daar werden ze het langst in actieve dienst gehouden en dus hebben ze daar tot het laatst goed onderhoud gehad.

In de handel worden de terreinvoertuigen aangeboden tegen prijzen vanaf ongeveer 11.000 euro. Het prijsniveau varieert echter van jaar tot jaar. Het hangt af van welke aantallen een willekeurig leger per jaar afstoot. De Pinzgauer is nagenoeg onverwoestbaar en zeer goed in het terrein, maar de particuliere koper moet compromissen sluiten.

Volledig scherm
© Pinzgauer

Herrie

De bestuurder en voorpassagier zitten nog enigszins comfortabel; op dezelfde manier als een Kever uit de vroege jaren zestig. Maar zonder extra isolatie is het geluidsniveau aan boord erg hoog. Bovendien is het model niet echt snel. Rond de 110 kilometer per uur zou mogelijk moeten zijn, maar bij 80 kilometer voelt de auto zich het best.

Het werkpaard uit Graz is dus niet de juiste keuze voor het dagelijkse woon-werkverkeer, maar er zijn wel veel particuliere kopers die hun ‘Pinz’ veranderen in een expeditiecamper. De drie-asser biedt de meeste ruimte. Maar ook populair zijn de gesloten varianten. Ze kunnen worden opgewaardeerd met een vouwdak. Een andere manier om met de beperkte ruimte om te gaan, is door een slaapbox op het dak te plaatsen.

Volledig scherm
© Pinzgauer
Volledig scherm
© Pinzgauer
Volledig scherm
© Pinzgauer
Volledig scherm
© Pinzgauer
  1. Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboortestreek van Ferrari
    Video

    Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboorte­streek van Ferrari

    De beroemde Italiaanse steden Parma en Modena, dwars door de geboortestreek van Ferrari: tijdens de vierde etappe van de Mille Miglia komt de finish in Brescia in zicht. Hoewel het er in deze klassieker-rit allang niet meer om gaat wie het hardste rijdt, moedigt nota bene de Italiaanse politie de deelnemers aan om het gas erop te houden. Het is tegenwoordig echter een 'regelmatigheidsrit’. Na bijna 1800 kilometer zijn de winnaars bekend: Giovanni Moceri en Daniele Bonetti met hun Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928. Videoverslag van presentator Werner Budding en cameraman Patrick Johannes.