Dit gebeurt er wanneer je de accu van een elektrische auto compleet leegrijdt
Als de benzine of diesel van een verbrandingsmotor op is, gaat de motor horten en stoten voordat ‘ie er compleet mee ophoudt. Maar hoe zit dat eigenlijk bij een puur elektrische auto?
Delen per e-mail
In de bijgaande video van de Britse vergelijkingssite Carwow worden zes compacte elektrische voertuigen aan een praktijktest onderworpen. Het gaat om de Honda E, Volkswagen e-up!, Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Mini Electric en de Renault Zoe. In de test werd er met de auto's op de openbare weg gereden, net zolang tot de accu's compleet leeg waren.
Winnaar was de Renault Zoe, die 96 procent van het geclaimde rijbereik van 383 kilometer haalde. De auto die het eerst strandde, was de Honda E, die slechts 182 kilometer ver kwam, oftewel op 90 procent van de geclaimde actieradius. Interessanter nog dan de uiteindelijke uitslag, is de manier waarop elektrische auto's hun laatste adem uitblazen.
'Kruipmodus’
Helaas komt er weinig drama aan te pas. Geen hortende, stotende motor, geen rare geluiden of blokkerende wielen nadat alle elektriciteit uit de accu's is verdwenen. In de praktijk begint de zwanenzang zo'n tien kilometer nadat het dashboard aangeeft dat je actieradius nul kilometer is. Er volgen enkele waarschuwingen in beeld en geluid en vervolgens verschijnt er een schildpadje in beeld, ten teken dat de auto in ‘kruipmodus’ schiet.
Sommige auto's tonen het schildpadje, anderen tonen een P, als waarschuwing dat de auto geparkeerd moet worden, al dan niet in combinatie met het tonen van het getal dertig, wat vanaf dan de maximumsnelheid is. Vervolgens beperkten de auto's geleidelijk het vermogen, waardoor de snelheid steeds verder afneemt en de bestuurder gedwongen is een veilige parkeerplek te zoeken.
Bekijk hier onze populaire nieuwsvideo's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Ochtend- en avondspits vrijwel volledig opgelost’
Door de uitbraak van het coronavirus zijn de ochtendspits en de avondspits bijna helemaal verdwenen van de wegen. Dat meldt navigatiemaker TomTom in zijn jaaroverzicht. Op zichzelf is dit natuurlijk slecht nieuws voor een bedrijf dat groot is geworden met slimme software om files te vermijden. -
AUTOTEST Test Kia Picanto: nog altijd veel waar voor je geld
De Kia Picanto is sinds jaar en dag een van de écht betaalbare auto’s van Nederland. En hij biedt nog steeds verrassend veel waar voor je geld. -
Waarom niemand deze schattige elektrische Honda wil
Internet ontplofte toen Honda drie jaar geleden de eerste beelden toonde van de compacte elektrische Honda e. Maar het schattige autootje heeft toch een paar nare trekjes, zo blijkt. Hierdoor haalt het Japanse bedrijf zijn milieudoelen niet en dreigen gigantische boetes. -
Rijksoverheid zaait verwarring in autobranche over wel of niet toestaan van proefritten
Een onzorgvuldige publicatie van de rijksoverheid heeft onrust gezaaid in de autobranche. Door aanpassing van een tekst op de corona-site van de rijksoverheid leek het ineens dat proefritten aan huis toch verboden zijn. Maar dat is niet zo. De tekst is vandaag daarom opnieuw aangepast, op aandringen van de Bovag. -
Mercedes-AMG's slurpen nog meer benzine dan gedacht: 20.000 auto's teruggeroepen
Mercedes-Benz roept wereldwijd 20.000 AMG-modellen terug vanwege een softwarefout. Deze leidt tot een hoger verbruik en dus tot een hogere CO2-uitstoot. Er zou echter geen sprake zijn van opzettelijke sjoemelsoftware.
-
PREMIUM
Mijn Allessie Jaguar van Roland is zijn ‘tweede mami’: ‘Het is een zij, want ze is mijn baby’
Roland Antersyn (55) reed zijn hele leven Mercedes. Het type maakte hem niet uit, zolang de ster maar op de motorkap pronkte. Toch viel hij een jaar geleden als een blok voor Jackie de Jaguar, een donkergroene S-type uit 2005. Chic maar vooral groot, net als hij. Deze keer in de rubriek Mijn Allessie het verhaal van Roland en zijn ‘mami’. -
Zo ver komen deze negen elektrische auto's in de praktijk
Elektrische auto’s komen in de praktijk minder ver dan de officiële verbruikscijfers aangeven. Het Engelse consumentenplatform WhatCar vergeleek alle modellen door ze aan een identieke praktijktest bloot te stellen. -
Dit zijn de meest en minst betrouwbare tweedehands auto's van vijf tot twintig jaar oud
Veel particulieren kopen een tweedehands auto die tussen de vijf en twintig jaar oud is. De Britse vergelijkingssite WhatCar verzamelde de storingsgegevens van bijna 13.000 autobezitters. Gevraagd werd naar de aard van de storing, hoe lang de auto in de garage stond en wat het kostte om de storing op te lossen.