Deze ‘wereldauto’ moet Honda terug aan de top brengen
AutotestDe nieuwe generatie Honda Civic is overduidelijk ingetogener dan zijn extravagante voorganger. Het nieuwe model moet het overduidelijk hebben van zijn onderhuidse kwaliteiten, en die zijn er meer dan voldoende.
De Honda Civic was ooit een hardloper in Nederland, maar om prijstechnische redenen heeft het merk het in Europa - en zeker in Nederland - behoorlijk laten liggen. Dat Nederland niet echt een belangrijke markt is voor Honda blijkt uit het feit dat het Japanse merk de op twee na grootste autofabrikant ter wereld is. En dat dus ondanks het feit dat er bij ons - afgezien van grasmaaiers - bijna geen Honda wordt verkocht.
Toch wil het Japanse merk graag groeien en dus besloot het van de nieuwe Civic een zogeheten ‘world car’ te maken. Er komt dus maar één model met - in ieder geval voorlopig - één motorvariant, en die is volgens Honda gestoeld op de West-Europese smaak. Honda beschouwt de Europese markt namelijk als de meest veeleisende en diverse en denkt dus dat een ‘Europese’ auto meer dan goed genoeg is voor de rest van de wereld.
Het grote nadeel van een auto die bij iedereen in de smaak moet vallen, is dat het design daar vaak onder lijdt. Omdat de buitenzijde niemand tegen het hoofd mag stoten, verrast het ook nergens. En dus zien we een voorzijde die prima oogt, maar niet echt karakteristiek Honda is. Ook de zijkant is wat veilig en doorsnee. De achterkant ziet er leuk uit met zijn diffuser-achtige onderkant en in elkaar overlopende remlichten, maar het is desondanks geen blikvanger. Ook staat de auto een beetje ‘hoog op zijn poten’. De Civic heeft zelfs met 18 inch wielen veel ruimte tussen band en wielkast en dat oogt niet echt sportief.
De Civic, die al niet klein was, is met nog eens 3 centimeter gegroeid tot 4,56 meter. Een record in het C-segment, waar ook auto's als de Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus en Peugeot 308 opereren. Bovendien nam de wielbasis met 3,5 centimeter toe, terwijl de hoogte met 2,5 cm omlaag werd gebracht. Desondanks is er meer glasoppervlak, waardoor het interieur lichter en ruimtelijker overkomt. De afwerking is van hoge kwaliteit en de gebruikte materialen zijn prima. Leuk detail vormen de ventilatieroosters, die doorlopen over het hele dashboard en zijn gemaakt van kunststof in honingraatmotief.
De Civic-hybride heeft een kofferbak van 410 liter
Wanneer je de deur achter je dichtslaat, hoor je een solide dreun en ook de draai- en drukknoppen voelen aan alsof ze een eeuwigheid meegaan. De bediening is simpel en hoewel het instrumentarium wat druk aandoet, vind je snel je weg achter het stuur. In het midden van het dashboard bevindt zich een ietwat bescheiden display voor de navigatie en het multimediasysteem en daaronder bevindt zich een vak waar je zelfs de grootste telefoons kunt opladen.
Achter het stuur zit je lekker laag en je kunt het rechtopstaande stuur goed ver naar je toe trekken. De stoelen bieden aardig wat zijdelingse steun en ook achterin is er genoeg beenruimte voor een auto van dit kaliber. Personen boven de 1,80 meter schuren hier echter met hun hoofd tegen het dak. De kofferruimte meet 410 liter. Dat is best veel, zeker voor een hybride, en dat komt doordat Honda de accu van het hybride systeem onder de achterbank heeft geplaatst, naast de brandstoftank.
‘Driver’s hybrid’
De echte kwaliteiten van de Honda komen echter pas naar boven wanneer we gaan rijden. Honda noemt de nieuwe Civic een ‘driver's hybrid’ en dat is niet eens ver bezijden de waarheid. Want wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt schiet de auto er vandoor. De Civic heeft geen stekker en dus wordt er uitsluitend gebruik gemaakt van regeneratie van remenergie. De elektrische actieradius bedraagt maximaal 3 kilometer, maar de elektromotor biedt enorm veel trekkracht. En wanneer de eerste bocht opduikt, blijkt dat de auto mooi vlak blijft liggen en ontzettend vertrouwenwekkend aanvoelt.
Motorgeluid werkt verslavend
Het allermooiste is dat de auto niet is voorzien van een cvt-transmissie die erop los loeit wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. Bij de Civic is namelijk gekozen voor één vaste versnelling, maar Honda heeft heel slim het motortoerental opgedeeld in overgangen die klinken alsof er een DSG-automaat is ingebouwd. Je krijgt bijna het gevoel dat je in een Honda V-TEC met close ratio-versnellingsbak rondrijdt. Het is nep, maar toch verslavend. Zeker in de sportstand, waarbij het motorgeluid wordt versterkt. Met de flippers achter het stuur kun je helaas niet handmatig schakelen. Hiermee kun je alleen de mate van regeneratie in vier standen regelen.
Het is heel knap hoe Honda de Civic sportief kan laten aanvoelen zonder in te boeten aan comfort. Ook fijn: de motor houdt aandrijving in de bochten, waardoor je meer grip hebt en nog sneller kunt uit-accelereren. Hooguit de besturing had nog wat directer gekund. Door de enorme trekkracht van de elektromotoren lijk je heel hard te gaan en dat is ook zo, maar toch klinkt de sprinttijd van 0 tot 100 kilometer per uur in 7,8 seconden dan weer niet echt spectaculair. Hoe dan ook, de auto voelt nooit traag aan en zijn topsnelheid van 180 kilometer per uur is meer dan voldoende voor nagenoeg alle Europese landen.
Vanaf 35.680 euro
Honda is trots op de nieuwe Civic en dat is niet voor niets, want de 184 pk sterke Atkinson-motor is sneller dan de uitgaande 1.5 turbo en met een verbruik van 4,7 liter per 100 kilometer zuiniger dan de huidige 1.0. Ook heeft deze nieuwe Civic meer trekkracht dan de huidige 2.0-diesel. De nieuwe generatie wordt in Europa uitsluitend geleverd als hatchback en staat vanaf oktober bij de Nederlandse dealers. De prijslijst begint bij 35.680 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hartje zomer, maar toch glad op de weg? Politie waarschuwt ervoor na incident in Utrecht
Je zou het niet meteen verwachten, maar als het een periode heel droog is geweest, kan het toch nog behoorlijk glad worden op de weg. Zo waarschuwt de politie na een incident op het Robert Kochplein in Utrecht gisteravond. Een auto raakte in een slip en reed tegen twee verkeerslichten op. -
Deze auto’s zijn in de praktijk veel zuiniger of juist minder zuinig dan volgens de fabrikant
Het ware verbruik van een auto is vaak moeilijk te achterhalen. Rijstijl en traject hebben immers een enorme invloed op de resultaten. De onderzoekers van de Britse consumentenorganisatie WhatCar probeerden een zo realistisch mogelijke test te ontwerpen en kwamen tot opmerkelijke conclusies. -
PREMIUMMijn Allessie
De pick-up van Thorsten is weliswaar oud maar verre van versleten
Een Chevrolet 3200 Longbed was de gedroomde pick-up van de 54-jarige timmerman Thorsten Ingenkamp. Zo’n klassieke werkauto zou perfect bij hem passen. Twee jaar terug vond hij het exemplaar wat hij in zijn hoofd had. Eentje met een uitstekende carrosserie die hij op het oog ‘oud’ liet maken. -
Max Verstappen verkoopt zijn auto voor goed doel: ‘Ik heb er nog een laatste ritje mee gemaakt’
Ook graag een keer willen scheuren als een Formule 1-wereldkampioen? Dat kan binnenkort, want de auto van Max Verstappen is te koop. Nee, niet de RB16 waarmee hij Lewis Hamilton afgelopen zondag het nakijken gaf. Maar wel eentje met een Honda-motor. -
Rauwe groenten, kaneel, ananas: wat kun je écht beter laten staan als je zwanger bent?
Eten wordt een tikkeltje ingewikkelder als je zwanger bent. ,,Sommige vrouwen zijn zo bezorgd dat ze rauwe groenten negen maanden lang van hun bord bannen”, vertelt gynaecoloog Ronald Devlieger. Maar zijn die groenten dan echt zo slecht voor de baby? En hoe zit het met kaas, koffie, alcohol en voedingssupplementen? Devlieger zet alles op een rijtje.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom blijft de wegenbelasting voor diesels zo hoog?’
‘Ik heb een schone, zuinige dieselauto’, aldus lezer Pieter de Jong in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Nu de prijs van diesel zo dicht bij die van benzine ligt, rijst de vraag wanneer de wegenbelasting voor dieselauto’s omlaaggaat. Waarom gebeurt dat niet?’ -
We moeten meer bewegen
Waarom het helemaal niet erg is om je tijdens je vakantie te laten gaan
We moeten meer bewegen. Hoe vind je de sport die het best bij je past? Gezondheidsjournalist Tijn Elferink en gedragswetenschapper Johnny Buivenga gaan op zoek naar de voor- en nadelen van verschillende sporten. In deel 20: met deze tips van Arie Boomsma kom je je vakantie leuk en actief door. -
PREMIUM
Rugspecialist legt uit waar je op moet letten als je het matras vervangt
Een goed matras kan rugpijn niet oplossen, maar wel verlichten, zegt dokter Mahieu, rugspecialist uit België. Hij vertelt waar je op moet letten bij de aankoop van een nieuw matras.