Deze hacker maakt ‘persoonlijke beveiliger’ van zijn Tesla Model 3
Een Amerikaan heeft zijn Tesla zo gehackt dat zijn auto in staat is om kentekens en gezichten te herkennen. Het systeem, genaamd ‘Surveillance Detection Scout’, maakt van de Model 3 een soort mobiele beveiligingscamera. Maar of het helemaal legaal is?
Delen per e-mail
,,Persoonlijk denk ik wel dat we hiermee een ethisch probleem kunnen krijgen. Ik gebruik de beelden die mijn auto maakt alleen maar om mijn straat in de gaten te houden en deel de gegevens niet met anderen. Maar dit soort software kan zeker problemen opleveren.” Dat zegt de Amerikaanse online beveiligingsexpert Truman Kain in een interview met de website Wired.com. Kain heeft software in zijn Tesla Model 3 geïnstalleerd waarmee hij de camera’s in zijn auto als beveiligingscamera’s kan gebruiken.
Normaal gesproken gebruikt de Tesla zulke camera’s om bijvoorbeeld parkeren makkelijker te maken en om deels zelfstandig te kunnen rijden. Een Model 3 neemt bovendien altijd videobeelden op tijdens het rijden maar die gegevens worden elk uur gewist door de auto zelf, tenzij de eigenaar ze downloadt. ,,Ik bedacht me dat er veel meer gedaan kan worden met die camera’s”, vertelt Kain aan Wired. ,,Nu neemt mijn auto constant beelden op én is de slimme software in staat om kentekens en gezichten te herkennen.”
‘Voor de veiligheid’
Volgens Kain is de automatisch herkennende software (vergelijkbaar met de systemen die Nederlandse gemeentes gebruiken in scanauto’s voor hun parkeerbeheer) vooral bedoeld om de veiligheid te verhogen. Als één auto bijvoorbeeld erg vaak langs je huis rijdt, kan dat volgens de hacker een teken zijn dat inbrekers de buurt in de gaten houden. Of wat als je vaak gevolgd wordt door een bepaalde auto, of als er verdachte personen rond de auto hangen? Zodra de algoritmes in de technologie verdachte patronen herkennen in de videobeelden, krijgt Kain een melding op zijn smartphone.
Als veiligheidsexpert wil de Tesla-eigenaar vooral aantonen hoe veel er al mogelijk is met dit soort technologie. Hij wijst op de ethische dilemma’s die het verzamelen van data met zich meebrengt. ,,Alle onderdelen van dit systeem zijn gewoon vrij verkrijgbaar, dus vrijwel iedereen met een beetje technische kennis kan dit bouwen. We moeten hier regels voor opstellen voordat één of ander duistere start-up hier geld mee wil gaan verdienen, of voordat techneuten met slechtere bedoelingen deze informatie gaan gebruiken voor andere doeleinden. Er komt een tijd aan waarin (zelfrijdende) auto’s vele gigabytes aan dit soort informatie gaan verzamelen. Daar moeten we de samenleving op voorbereiden.”
Bekijk in deze video hoe Surveillance Detection Scout in de praktijk werkt:
Verder in het nieuws
-
VRAAG & ANTWOORD Waarom hoef je op Zandvoort geen 100 te rijden?
Misschien een domme vraag, maar steeds als ik hoor dat we op snelwegen naar de 100 km/u moeten, denk ik: en het circuit van Zandvoort dan? Waar ze massaal met 300 km/u mogen rijden en ook nog eens in zo’n mooi gebied? Onvoorstelbaar dat dit is goedgekeurd. –Herma Makkink -
RIJ-IMPRESSIE Peugeot 2008 wordt ruimer en chiquer
Peugeots kleinste SUV, de 2008, is compleet vernieuwd en groter dan ooit. Maar het spannendste nieuws is dat er voor het eerst ook een elektrische versie komt. -
Op zomerbanden naar de Duitse kerstmarkt, mag dat?
Winterbanden bieden meer veiligheid op de weg bij sneeuw en ijs, maar zijn ze verplicht in Duitsland? Of kun je gewoon in een auto op zomerbanden naar de kerstmarkt in Düsseldorf, Keulen of Aken? -
VRAAG & ANTWOORD Waarom sluiten autodeuren automatisch?
Als wij in de auto stappen en mijn man start de auto, gaan de autodeuren soms automatisch op slot. Waarom is dat? –Josien de Graaf -
Deze ‘super-S60’ van Volvo heeft gouden gordels (en 405 pk!)
Het Scandinavische Volvo zet zichzelf graag neer als ‘verantwoord’, ‘duurzaam’ en ‘veilig’. En toch kun je bij dealers van het merk ook modellen kopen met meer dan 400 paardenkrachten, een handmatig instelbaar sportonderstel en goudkleurige gordels. Volgens de Zweden is de S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered een sportsedan ‘nieuwe stijl’.
-
VRAAG & ANTWOORD Waarom toont matrixbord soms geen ‘einde limiet’?
Op matrixborden boven de weg wordt bij werkzaamheden de verplichte limiet van 90 of 70 gevolgd door ‘einde limiet’: een cirkel met twee strepen. Maar bij files zie je ‘einde limiet’ niet. Gaat het hierbij om een adviessnelheid? –E. Beulakker -
‘Geen Europese toelating voor Tesla's Cybertruck’
De Cybertruck van Tesla wordt volgens experts van het Duitse veiligheids- en keuringsinstituut TÜV niet toegelaten in West-Europa. Door de te rigide body worden de krachten bij een aanrijding niet opgevangen door het chassis. -
PREMIUM
Steden leggen heilige koe aan banden: auto’s moeten wijken voor fietsers en voetgangers
Nederlandse binnensteden worden door minder parkeerplaatsen, milieuzones en peperdure parkeertarieven steeds ontoegankelijker voor auto’s. De auto is de paria van de binnenstad geworden. ‘Over tien jaar moet je betalen om de binnenstad in te mogen.’