Volledig scherm
Marters knagen vooral uit speelsheid aan de kabels rondom de motor © Hyundai

Deze auto is de nachtmerrie van iedere marter

Marters en wezels zijn dol op de bekabeling van automotoren. Ze gebruiken de motorruimte als schuilplaats en knagen uit speelsheid of verveling aan kabels en isolatiemateriaal. Hyundai gaat er iets aan doen.

Het Koreaanse merk Hyundai biedt op twee manieren bescherming tegen marters. Ten eerste door het plaatsen van ‘Ultrasoon’, een systeem dat marters moet verjagen met behulp van ultrasoon geluid. Deze pieptonen zijn voor mensen niet hoorbaar, maar zouden naar verluidt onverdraaglijk zijn voor marters en wezels.

Het tweede marterverdedigingsapparaat heet ‘Hoogspanning’ en werkt volgens het principe van schrikdraad op een hek van een weiland. De installatie verspreidt schokken in de motorruimte waarmee de dieren worden verjaagd. De spanning is hoog, maar niet zo hoog dat de dieren er schadelijke gevolgen van ondervinden, aldus Hyundai.

Extra afdichting

De inbouw moet volgens Hyundai worden overgelaten aan specialisten in de Hyundai-werkplaats. Het hoogspanningssysteem kan worden uitgebreid voor de grotere modellen als Tucson of Santa Fe. Twee extra roestvrijstalen contactplaten zorgen daarbij voor een nog betere afdichting van de motorruimte, zodat de marters minder goed toegang krijgen tot de felbegeerde slangen en kabels.

De Nederlandse prijzen van de anti-marter accessoires zijn nog niet bekendgemaakt.

Volledig scherm
Zo moet het dus niet: de Wegenwacht trof vorig jaar een persoon die dacht dat steenmarters de motorruimte betreden door eerst de motorkap open te doen. Hij spande daarom gaas aan de bovenkant van de motor. © ANWB
  1. Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboortestreek van Ferrari
    Video

    Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboorte­streek van Ferrari

    De beroemde Italiaanse steden Parma en Modena, dwars door de geboortestreek van Ferrari: tijdens de vierde etappe van de Mille Miglia komt de finish in Brescia in zicht. Hoewel het er in deze klassieker-rit allang niet meer om gaat wie het hardste rijdt, moedigt nota bene de Italiaanse politie de deelnemers aan om het gas erop te houden. Het is tegenwoordig echter een 'regelmatigheidsrit’. Na bijna 1800 kilometer zijn de winnaars bekend: Giovanni Moceri en Daniele Bonetti met hun Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928. Videoverslag van presentator Werner Budding en cameraman Patrick Johannes.