Marters knagen vooral uit speelsheid aan de kabels rondom de motor
Volledig scherm
Marters knagen vooral uit speelsheid aan de kabels rondom de motor © Hyundai

Deze auto is de nachtmerrie van iedere marter

Marters en wezels zijn dol op de bekabeling van automotoren. Ze gebruiken de motorruimte als schuilplaats en knagen uit speelsheid of verveling aan kabels en isolatiemateriaal. Hyundai gaat er iets aan doen.

Het Koreaanse merk Hyundai biedt op twee manieren bescherming tegen marters. Ten eerste door het plaatsen van ‘Ultrasoon’, een systeem dat marters moet verjagen met behulp van ultrasoon geluid. Deze pieptonen zijn voor mensen niet hoorbaar, maar zouden naar verluidt onverdraaglijk zijn voor marters en wezels.

Het tweede marterverdedigingsapparaat heet ‘Hoogspanning’ en werkt volgens het principe van schrikdraad op een hek van een weiland. De installatie verspreidt schokken in de motorruimte waarmee de dieren worden verjaagd. De spanning is hoog, maar niet zo hoog dat de dieren er schadelijke gevolgen van ondervinden, aldus Hyundai.

Extra afdichting

De inbouw moet volgens Hyundai worden overgelaten aan specialisten in de Hyundai-werkplaats. Het hoogspanningssysteem kan worden uitgebreid voor de grotere modellen als Tucson of Santa Fe. Twee extra roestvrijstalen contactplaten zorgen daarbij voor een nog betere afdichting van de motorruimte, zodat de marters minder goed toegang krijgen tot de felbegeerde slangen en kabels.

De Nederlandse prijzen van de anti-marter accessoires zijn nog niet bekendgemaakt.

Zo moet het dus niet: de Wegenwacht trof vorig jaar een persoon die dacht dat steenmarters de motorruimte betreden door eerst de motorkap open te doen. Hij spande daarom gaas aan de bovenkant van de motor.
Volledig scherm
Zo moet het dus niet: de Wegenwacht trof vorig jaar een persoon die dacht dat steenmarters de motorruimte betreden door eerst de motorkap open te doen. Hij spande daarom gaas aan de bovenkant van de motor. © ANWB
  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.