Volledig scherm
De dummy in de crashtest wordt geschept door een Twingo brengt het er niet goed vanaf © AFP

De elektrische step komt, maar de vraag is of dat goed nieuws is

De elektrische step is in landen als Frankrijk, Spanje, Italië en België bezig met een grote opmars. Hoog tijd voor een crashtest, vond de Franse verzekeringsmaatschappij MMA.  

De test ging als volgt: een auto reed met een snelheid van 50 km/u een dummy op een step omver. Pas in slow motion wordt duidelijk hoe zwaar de impact is. De dummy belandt met het hoofd tegen de voorruit en wordt vervolgens meters de lucht in gekatapulteerd. Een soortgelijke aanrijding heeft volgens experts 95 procent kans op een dodelijke afloop voor de aangereden stepgebruiker.

Wat nog erger is: de test werd uitgevoerd met een stilstaande dummy. Indien er gebruik werd gemaakt van een rijdende dummy zou de schade nog veel groter zijn. Veel elektrische steps halen makkelijk snelheden van meer dan 25 km/u, soms zelfs tot 40 km/u.

In de Verenigde Staten belandden sinds eind 2017 1.542 mensen in het ziekenhuis na ongevallen met steps. In Spanje kwamen sinds vorige zomer al zeker twee gebruikers van een deel-step om het leven. Verzekeringsmaatschappijen raden aan om steeds een valhelm, beschermende kleding en een reflecterend hesje te dragen. Amerikaans onderzoek bracht aan het licht dat steppers zonder helm 40 procent meer kans hebben op hoofdletsel. Ook in de crashtest droeg de dummy geen helm.

Overigens is op de botsproef wel wat af te dingen. De gebruikte Renault Twingo is uit de vorige eeuw toen auto's kwetsbare verkeersdeelnemers veel slechter ‘opvingen’ dan auto's van de huidige generatie. Juist de bescherming van voetgangers was de afgelopen jaren een van de speerpunten in de crashtest van EuroNCAP en autofabrikanten moeten er tegenwoordig veel aan doen om de impact te beperken. Het is bovendien nog maar de vraag of een gewone voetganger of een fietser het er in de Franse crashtest beter vanaf zou brengen dan iemand met een step.

Volledig scherm
© AFP
  1. Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboortestreek van Ferrari
    Video

    Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboorte­streek van Ferrari

    De beroemde Italiaanse steden Parma en Modena, dwars door de geboortestreek van Ferrari: tijdens de vierde etappe van de Mille Miglia komt de finish in Brescia in zicht. Hoewel het er in deze klassieker-rit allang niet meer om gaat wie het hardste rijdt, moedigt nota bene de Italiaanse politie de deelnemers aan om het gas erop te houden. Het is tegenwoordig echter een 'regelmatigheidsrit’. Na bijna 1800 kilometer zijn de winnaars bekend: Giovanni Moceri en Daniele Bonetti met hun Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928. Videoverslag van presentator Werner Budding en cameraman Patrick Johannes.