REUTERS
Volledig scherm
© REUTERS

‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

Vraag & AntwoordVorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association

  1. MG B-rijder Hendrik (51) taxeert ook auto’s: ‘Elke kerel wordt weer een jongen als-ie over zijn auto praat’
    PREMIUM
    MIJN BLIK EN IK

    MG B-rijder Hendrik (51) taxeert ook auto’s: ‘Elke kerel wordt weer een jongen als-ie over zijn auto praat’

    Écht verliefd zijn op je auto. Kan dat? De mensen in deze rubriek zullen volmondig ‘ja’ zeggen. Zij houden van hun auto. Auto taxateur Hendrik van de Wiel (51) wilde per se de sportieve uitvoering van de MG B zodat hij er zo nu en dan races mee kan rijden. ,,Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je met 100 kilometer door de bebouwde kom rijdt.’’