Volledig scherm
© REUTERS

‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

Vraag & AntwoordVorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association

Dank voor uw reactie. Mooie plannen van de cruise-industrie, maar op dit moment zijn de cijfers toch echt schrikbarend.

Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail uw vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vindt u in ons dossier.

  1. Waarom vermeldt u nog steeds pk in plaats van kW?
    Vraag & Antwoord

    Waarom vermeldt u nog steeds pk in plaats van kW?

    Wat mij al jaren verbaast, is dat het vermogen van een auto nog steeds in paardenkrachten (pk) wordt uitgedrukt en niet in kilowatt (kW). Sinds de invoering van het Internationale Stelsel van Eenheden (SI-stelsel) in 1960 is het gebruik van de pk niet meer gestandaardiseerd. Sterker nog, in Nederland werd het SI-stelsel in 1978 wettelijk verplicht. Maar zelfs bij elektrische auto’s die nog nooit een paard hebben gezien, wordt het vermogen nog steeds in pk’s uitgedrukt. Het wordt tijd dat u uw lezers eens opvoedt door het goede voorbeeld te geven. -Jos Willems
  2. Is de politie niet strafbaar met die dieselauto’s?
    Vraag & Antwoord

    Is de politie niet strafbaar met die dieselauto’s?

    In Duitsland zit de voormalige Audi-topman al enige tijd in de gevangenis vanwege het dieselschandaal. De Audi TDI-motoren maken gebruik van vier soorten sjoemeltechniek, waarbij al op lage snelheid de uitlaatgasreiniging helemaal wordt uitgeschakeld. Gevolg: ongezuiverde uitstoot die meer dan achttien keer de norm overschrijdt. De Nederlandse politie rijdt met nieuwe Audi TDI’s die nog steeds van deze sjoemeltechniek gebruikmaken. Is dit niet strafbaar? -L. Markus