Brandweer heeft twee uur en 45.000 liter water nodig om Tesla te blussen
De brandweer van Clearfield County, in de Amerikaanse staat Pennsylvania, is onlangs twee uur bezig geweest om een brandende Tesla te blussen. Meestal volstaat 1900 liter water om een autobrand te blussen, maar in dit geval was 45.000 liter nodig.
De brandweer rukte aanvankelijk uit met één bluswagen, maar die bleek niet in staat om de brandende Tesla te blussen. Uiteindelijk moest er versterking worden ingeroepen van drie brandweerkorpsen, die in totaal 45.000 liter water nodig hadden om de accubrand te doven. De blusactie nam meerdere uren in beslag.
De Morris Township Volunteer Fire Company liet op Facebook weten dat het snel duidelijk werd dat het hier niet ging om een standaard autobrand. De gloeiend hete lithium-ion batterij bleef keer op keer opnieuw ontbranden. ‘Zonder de velgen had je nooit kunnen weten dat de hoop verkoolde resten ooit een voertuig was geweest’, zo omschreef de brandweer het uitgebrande wrak.
Accu doorboord en in brand gevlogen
De Tesla Model S vloog in brand nadat de auto aan de onderzijde werd geraakt, wellicht door een object dat niet op de weg thuishoort. Daardoor werd de accu in de bodem doorboord en vatte die vlam. De drie inzittenden kwamen met de schrik vrij en er waren geen andere auto’s bij het incident betrokken.
Elektrische auto's zijn niet brandgevoeliger dan auto's met een verbrandingsmotor, maar áls er brand uitbreekt, is deze in de regel wel veel feller. Dat komt doordat er een kettingreactie kan ontstaan in de lithium-ion-batterij, die lastig onder controle te krijgen is. Om de brand compleet te blussen worden de auto's soms tot een week in een container met water ondergedompeld.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMijn Allessie
Henk (76) zoekt naar stippellijntjes op de landkaart en bedwingt elke berg met zijn Renault 16 TX uit 1978
Buiten is Henk de Vos (76) toch echt in Wassenaar maar in zijn garage waant hij zich in Frankrijk. Bien sûr, er staan binnen dan ook acht Renaults waarvan hij er één wel heel mooi vindt: de 16 TX uit 1978, die hij samen met een vriend vlakbij Toulouse vond en op een aanhanger naar Nederland bracht. -
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
PREMIUM
Zonnepanelen en elektrische auto's maken blussen anders: brandweer moet op bijles
BREDA - Leuk en aardig al die zonnepanelen en elektrische auto's, maar bij de brandweer zijn ze beducht. Voor levensgevaarlijke uitglijders en accu's die maar blijven branden. ,,We moeten hoognodig op bijles.” -
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen.
-
Zo duur is de grootste en zwaarste caravan ter wereld
Kleine caravans raken steeds meer in zwang, maar in de Verenigde Staten is meer kennelijk nog altijd beter. Daar komt binnenkort een 23.000 kilo wegende en 21,3 meter lange caravan onder de hamer. -
-
-
PREMIUM
Mariska kon zoontje net op tijd redden uit brandende elektrische auto: ‘Hoorde ploffen en gesis’
Hoe brandgevaarlijk zijn elektrische auto’s? Niemand die het weet. Een databank met brandincidenten moet uitsluitsel geven. ,,Hij vloog uit het niets in brand.’’ -
VRAAG & ANTWOORD
Mag je tegenwoordig parkeren op de hoek van de straat?
‘Steeds vaker zie je de meest absurd geparkeerde auto’s op de hoek van een straat’, aldus Ton Helwig in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als het voorwiel maar langs de stoeprand staat, dat is blijkbaar al genoeg. De rest van de auto staat dan op de kruising. Ik heb vroeger geleerd dat je minimaal 5 meter moet vrijlaten tot de hoek. Zijn er geen regels meer, of is er geen handhaving?’