Praktijktest: zoveel capaciteit verliest de accu van een elektrische auto ieder jaar
Het was dé onzekere factor tijdens de eerste jaren van de elektrische auto: hoe lang gaat de accu mee? Vrij lang, zo bleek uit de eerste praktijktests. Meer dan een half miljoen kilometer in ieder geval. Maar een test met een zeven jaar oude elektrische auto wijst iets heel anders uit.
Youtuber en elektrische auto-expert Bjørn Nyland testte een zeven jaar oude elektrische Kia Soul, zo meldt website InsideEVs. Het resultaat: van de oorspronkelijke 26 tot 27 kilowattuur energiecapaciteit was 35 procent verdwenen door de zogenaamde degradatie van de batterijcellen.
De actieradius van de elektrische auto daalde daarmee tot ongeveer 100 kilometer. Slechts 17 kilowattuur energie was nog bruikbaar, wat overeenkomt met een gemiddelde verslechtering van 5 procent per jaar. Saillant detail: de auto had slechts 100.000 kilometer gereden. Een tweedehands diesel- of benzinemotor is na zo'n kilometerstand bij normaal gebruik nog in topconditie.
Zeven jaar garantie
De jubelverhalen over de lange levensduur van accu's zijn door dit voorbeeld uiteraard niet in één keer ontkracht, maar er is meer. Volgens Inside EV's zijn er ook meldingen van gigantische prestatieverliezen na een paar jaar van de eerste generatie van de Nissan Leaf. Ook andere Soul-rijders melden een snelle afname van de capaciteit van de accu’s. Gelukkig zit er nog steeds accugarantie (7 jaar of 150.000 kilometer) op de bijna 7 jaar oude auto.
Een belangrijke factor bij de vermindering van de prestaties betreft het aantal snellaadbeurten. Snelladen vraagt veel van de accucellen en autofabrikanten raden daarom aan om het gebruik hiervan zoveel mogelijk te beperken. Nieuwere accu's zijn wel verbeterd waardoor het prestatieverlies is verminderd, maar dit praktijkvoorbeeld geeft wel aan dat je de accu van een tweedehands auto eerst moet laten testen. Het vervangen van een accupakket kost namelijk in veel gevallen meer dan de auto zelf heeft gekost.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Meer landen sluiten zich aan bij Duits verzet tegen verbod op benzineauto
Het Duitse verzet tegen de uitfasering van personenauto’s met vervuilende brandstofmotoren krijgt steeds meer steun. Een coalitie van ‘autominnende landen’ kwam maandagavond bijeen in Straatsburg en kondigde een reeks eisen voor de Europese Commissie aan. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
Elektrische Mercedes rijdt meer dan 1000 kilometer met volle accu: praktijktest geslaagd
Mercedes had op papier een actieradius van 1000 kilometer aangekondigd voor zijn EQXX. Tijdens een door de Duitse keuringsautoriteit TÜV gecontroleerde rit over de Alpen bewees het studiemodel dat dit in de praktijk ook daadwerkelijk mogelijk is. -
1
Het rijbewijs zoals we dat kennen verdwijnt als EU-wet wordt aangenomen
In de EU wordt gewerkt aan het digitale rijbewijs. De invoering daarvan behelst echter meer dan het digitaliseren van het ‘roze papiertje’. Dit kan er allemaal gaan veranderen. -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.”
-
PREMIUMTEST / MET VIDEO
Het brein achter de Tesla Model S startte zijn eigen automerk: zo rijdt de Lucid Air
De man die ooit de Tesla Model S ontwikkelde, verliet het bedrijf van Elon Musk om zijn eigen automerk te starten: Lucid Motors. Hoog tijd voor een bezoek aan Silicon Valley én een allereerste testrit in de Air, de elektrische supersedan die naar verwachting al in juni naar Nederland komt. -
-
-
PREMIUM
Steeds grotere wielen onder auto's: kwetsbaar en kostbaar
Fabrikanten zetten standaard steeds grotere wielen onder hun nieuwe modellen. Dat staat ze goed, maar grote wielen zijn ook duurder en kwetsbaarder. Als je per ongeluk tegen een stoeprand rijdt, kunnen de reparatiekosten flink oplopen. -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking.