Dit is de oorsprong van het tikkende geluid van de richtingaanwijzers in je auto
Het tikkende geluid van je richtingaanwijzers is elektronisch, maar het is gekopieerd van een mechanisch geluid uit het verleden. Maar waar komt dat wereldwijd gekende geluid vandaan? ,,Volvo brak driehonderd dode takjes voor het de mooiste toon vond.”
Wil je verkeersongelukken vermijden, dan is het goed om te weten wat de weggebruikers rondom je van plan zijn. Dat was al zo toen we met paard en kar de weg op gingen. Handsignalen waren toen de manier om aan te geven dat je van je baan zou afwijken of stoppen – een gewoonte die we nu nog zien bij ruiters, fietsers, bromfietsers en bestuurders van sommige oldtimers. Voor andere weggebruikers is een knipperlicht verplicht.
Handjes, vlaggen en knipperlichten
De Brit Percy Douglas-Hamilton vroeg in 1909 een patent aan voor kleine, lichtgevende handjes die je aan weerszijden van je auto kon bevestigen. Omdat het handjes waren, was de boodschap voor iedereen duidelijk. Maar het idee sloeg niet echt aan. De Canadese filmster en uitvinder Florence Lawrence ontwikkelde in 1914 een mechanische voorloper van de richtingaanwijzer. Je moest op een knop drukken om op je achterbumper een vlaggetje in de lucht te steken. In de jaren 20 verschenen de weinig betrouwbare trafficators of flippers. Die schoten uit je auto als je aan een touwtje trok, wat ironisch genoeg heel wat ongelukken bleek te veroorzaken.
In 1939 was het Amerikaanse Buick het eerste automerk dat de richtingaanwijzers in auto’s installeerde
In 1925 patenteerde Edgar Walz Junior een iets moderner lichtje met twee pijltjes en een stopsignaal. Maar ook hij kreeg zijn uitvinding nooit verkocht aan autofabrikanten. Vijf jaar later nam Joseph Bell een patent op het elektrische knipperlicht. In 1939 was het Amerikaanse Buick het eerste automerk dat de richtingaanwijzers al in de fabriek in de auto’s installeerde. Tot de jaren 50 bleven allerhande hulpmiddelen voldoende om je veilig te verplaatsen. Richtingaanwijzers werden uiteindelijk verplicht toen er meer familieauto’s op de weg kwamen.
Tik-tik
Het is Bells knipperlicht dat voor het eerst een tikkend geluid maakte. Om het licht te laten knipperen, gebruikte Bell een veer, gemaakt uit twee metalen. Er stroomde elektriciteit door de veer, die daardoor opwarmde. De twee metalen in de veer verhitten echter op een ander tempo. Dat deed de veer buigen, zodat de stroom kort een lichtje bereikte. Die beweging maakte een klikgeluid. Wanneer het metaal afkoelde, sprong de veer weer in haar oorspronkelijke vorm en ging het licht uit.
In de jaren 90 verloren de veren hun functie. Een microchip en elektromagneet namen het werk over. Toch bleven autofabrikanten de veer installeren om het geluid te behouden. We waren namelijk gewend geraakt aan het geklik. Wat je vandaag in je auto hoort wanneer je je richtingaanwijzers gebruikt, is een elektronisch geluid. Het heeft maar één functie: de bestuurder eraan herinneren dat het knipperlicht aanstaat.
In veel auto’s kan je met een knop of hendel het volume regelen, een ander geluidje kiezen of het geklik zelfs uitschakelen
Nieuwe mogelijkheden
Het elektronische geklik heeft als voordeel dat je het kunt aanpassen aan je behoeften of voorkeuren. In veel auto’s kun je met een knop of hendel het volume regelen, wat handig is voor slechthorenden of voor wie zich in druk verkeer begeeft of luide muziek opzet. Evengoed kun je het geklik uitschakelen. Wie in het instructieboekje van zijn auto duikt, zal in sommige gevallen ontdekken dat het ook mogelijk is om een ander geluidje te kiezen.
Het perfecte getik aanbieden aan je klanten, is natuurlijk ook een service van de autoconstructeur. Bovendien schuilt er een stukje marketing in. Volvo brak driehonderd dode takjes voor het de mooiste toon vond. En ingenieurs die daarvoor het bos in trekken, dat haalt natuurlijk het nieuws.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de addertjes onder het gras van private lease
Ooit was er geen hond in geïnteresseerd, maar inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Autorijden zonder zorgen over restwaarde, inruil of onderhoud en met een maandbedrag waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Maar er zitten addertjes onder het gras. -
PREMIUM
Dit zijn de handigste apps voor op de fiets
Met het lenteweer in het vooruitzicht springen veel mensen op de fiets. Maar je wil niet verdwalen en wel wat zien onderweg. Met deze fietsapps kom je (bijna) altijd goed uit en mis je niks. -
Zo kom je over je ‘vehofobie’ heen bij het invoegen op de snelweg
Voor de meeste automobilisten is autorijden niet al te zwaar, maar voor een deel van de mensen is het iedere keer een uiterst stressvolle bezigheid. Angst voor het invoegen op de snelweg kan daarbij een rol spelen. -
PREMIUM
Met deze bomen heb je snel een koeler terras
De beste remedie tegen een hete zomer? Onze tuinexpert Laurence Machiels weet raad: plant nu nog bomen! Afhankelijk van de grootte van je tuin, legt ze uit welke bomen het best tot hun recht komen en welke genoeg (maar ook niet te veel) schaduw geven. ,,Strooi een mulchlaag van compost of bladaarde onder de boom, dat houdt de verdamping tegen.’’ -
Dit kun je zelf doen tegen letterlijk oogverblindende koplampen
De koplampen van sommige nieuwe auto’s zijn een groot gevaar voor andere automobilisten, blijkt uit Brits onderzoek. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt vaker last te hebben van verblindingsverschijnselen dan voorheen.
-
Met video
Porsche-drama: dit zijn de dodelijke gevaren van aquaplaning en zo voorkom je het
De Porsches die crashten op de A3 in Duitsland raakten in een slip door aquaplaning. In veel gevallen gaat het daarbij om een combinatie van een te hoge snelheid en een nat wegdek. Maar wat moet je doen wanneer je de controle dreigt te verliezen? -
-
-
Rij jij ook nog met je handen op tien voor twee? Je stuur anders vasthouden kan je leven redden
Rij jij al langer dan twintig jaar met de auto? Dan is de kans groot dat je hebt geleerd om je handen bovenaan het stuur te plaatsen, op tien voor twee. Maar volgens verschillende internationale studies kan die houding levensgevaarlijk zijn. -
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties.