‘Binnenkort vrachtwagenrijbewijs nodig voor loeizware elektrische auto’s’
Bentley probeert de rijbewijswetten in Europa te veranderen, omdat elektrische auto’s van het Britse luxemerk zo zwaar worden dat je een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt om ze te mogen besturen.
Bentley heeft gelobbyd bij de Europese Commissie om de toegestane gewichtslimiet voor standaard rijbewijzen te verhogen. De autofabrikant vreest dat elektrische auto's te zwaar worden om zonder vrachtwagenrijbewijs te mogen besturen, zo werd aan website TheDrive verteld.
Kritieke grens is 3500 kilo
Bentley onthulde onlangs de 5,30 meter lange Bentayga Extended Wheelbase (EWB), die met een maximum toelaatbare massa (het gewicht van het voertuig vermeerderd met de maximaal toegestane belading) van 3250 kilogram gevaarlijk dicht tegen de kritieke grens van 3500 kilogram aanschurkt. Bentley is nu al verreweg het zwaarste automerk van de Volkswagen Groep.
Elektrische auto's worden nog zwaarder
Elektrische voertuigen, die vanaf 2025 arriveren, zullen volgens Bentley nog zwaarder worden, aangezien die in grotere voertuigen voor zo'n 500 kilo extra gewicht zorgen. Hoewel BMW en Mercedes denken dat elektrische auto's vanaf nu niet zwaarder meer worden door nieuwe, gewichtsbesparende maatregelen, vreest Bentley kennelijk van wel.
Wil je weten wat de maximum toelaatbare massa van jouw auto is, of andere technische gegevens, klik dan hier voor de Carbase van Autoweek
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijn bevalling
Lisa (17) beviel plotseling: 'Bij de spoedpost zagen ze dat ik zwanger was én aan het bevallen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Lisa Kuijpers had op haar 17e een verrassingsbevalling: zij wist tot op het moment dat ze haar zoontje kreeg niet dat ze zwanger was. -
Zeldzame BMW die 43 jaar in een schuur stond moet miljoenen opbrengen
Een zeldzame BMW 507 uit 1957 gaat volgens experts meerdere miljoenen opbrengen tijdens een veiling. De sierlijke sportwagen stond 43 jaar onaangeroerd in een garage in Philadelphia. -
PREMIUM
Goedkoper op vakantie met een hybride die sneller laadt? Zo (on)zinnig is dat
Steeds meer plug-in hybrides hebben een CCS-laadpoort, waarmee je tussendoor sneller kunt laden en – in theorie – veel meer op stroom kunt rijden. Kun je daarmee echt brandstof (en geld) besparen door onderweg zoveel mogelijk te ‘stekkeren’? We nemen de proef op de som richting Zuid-Frankrijk. -
Waarom dit Volkswagen-busje 364.900 euro kost
De hoge prijs van deze Volkswagen-bus is deels te verklaren doordat het helemaal geen Volkswagen-bus is, maar een Porsche. Er zouden maximaal 10 modellen van deze VW T3 met een Porsche 911-motor zijn gebouwd. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Slijt het asfalt sneller door al die elektrische auto’s?’
‘Het aantal elektrische auto’s stijgt snel en daarmee ook het gewicht van auto’s. Zal het wegdek nu ook sneller slijten door al die zwaardere voertuigen?’, vraagt lezer Ald Vors in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie.
-
PREMIUM
Na je vijftigste op zoek naar een nieuwe baan: zo verging het Erik en Jan
Nederland telt een recordaantal openstaande vacatures, maar toch ervaren veel oudere werkzoekenden problemen bij het zoeken naar een nieuwe baan. Erik Kuiper en Jan Elzen moesten beiden opnieuw solliciteren na hun vijftigste. Dit zijn hun ervaringen. -
PREMIUMTEST / MET VIDEO
Het brein achter de Tesla Model S startte zijn eigen automerk: zo rijdt de Lucid Air
De man die ooit de Tesla Model S ontwikkelde, verliet het bedrijf van Elon Musk om zijn eigen automerk te starten: Lucid Motors. Hoog tijd voor een bezoek aan Silicon Valley én een allereerste testrit in de Air, de elektrische supersedan die naar verwachting al in juni naar Nederland komt. -
Zo voorkom je een hoge telefoonrekening tijdens de vakantie
Niks zo vervelend als een gepeperde telefoonrekening op je mat, net als je thuiskomt van een ontspannende vakantie. Hoe zit het met je internetverbruik in het buitenland: moet je nou op je MB’s letten, of niet?