‘Banden zijn de dominante geluidsbron van een auto, niet de motor of de rijwind’
VRAAG & ANTWOORDMaken banden van elektrische auto’s minder geluid? Deze vraag werd laatst gesteld in onze wekelijkse vraag & antwoord-rubriek. Lezer Erik de Graaff, senior adviseur bij ingenieursbureau M+P, reageert hierop met zijn ervaring uit de praktijk.
Hij schrijft: ‘Ons ingenieursbureau voert jaarlijks honderden geluidsmetingen uit in het verkeer. Het rolgeluid van banden op het wegdek blijkt de dominante geluidsbron van personenauto’s, bij snelheden van circa 30 tot 160 km/u. Motorgeluid is bij normale personenauto’s alleen bij snelheden onder de 30 km/u van belang en rijwindgeluid pas boven de 160 km/u. Dit alles verandert als je hard optrekt of bij een sportuitlaat of bagage op het dak. Banden van elektrische auto’s zijn in principe lawaaiiger dan die van brandstofauto’s, omdat ze meer gewicht moeten dragen en daarom groter en breder zijn. De meeste hebben ook een lagere rolweerstand en zijn daardoor minder gedempt.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM3
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Cuppen van autobanden komt ook door versleten schokdempers’
‘Laatst schreef u in deze rubriek over het cuppen van autobanden. Ik wil graag even wijzen op een van de belangrijkste oorzaken daarvan: versleten schokdempers en de daarmee vaak gepaard gaande, gebroken spiraalveren’, aldus lezer Peter Leijtens. -
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan een autoband verwisselen niet veel sneller, zoals in de Formule 1?’
‘In de autosport verwisselen ze in drie seconden een autowiel’, aldus lezer Leo Steijn in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als ik een lekke band heb, ben ik een half uur bezig. Kan dat systeem uit de autosport niet op personenauto’s worden toegepast? Je kunt dan eerder je weg vervolgen en dat is ook belangrijk gezien de gevaarlijke situatie langs snelwegen.’ -
PREMIUMEnergierekening
Harmen: ‘Mijn huis had energielabel C, maar dat was misschien een beetje optimistisch’
Harmen Visser (28) uit Eindhoven heeft twee verschillende energiecontracten omdat dit voor hem voordeliger is. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander.
-
VRAAG & ANTWOORD
Prangende vraag: ‘Bestaat de klapband nog?’
-
-
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Maken banden van elektrische auto’s minder geluid?’
‘Als potentieel aanwoner van de door te trekken A15 hebben we het hier geregeld over overlast van een snelweg’, aldus lezer H. Smit in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik denk dat het – los van de natuurvernietiging – wel mee zal vallen, omdat we straks elektrisch rijden. Maken banden van elektrische auto’s inderdaad minder geluid dan die van vergelijkbare auto’s met brandstofmotor?’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘De bandenspanning meten: met koude óf met warme banden?’
‘In mijn dashboard kan ik continu de bandenspanning aflezen en in het instructieboekje staat de geadviseerde spanning voor de voor- en achterbanden’, aldus lezer Rob Hoogendijke. ‘Maar in welke situatie verricht je de juiste meting? Bestaan er significante verschillen in de bandenspanning als de banden wel of niet in bedrijf zijn?’