Lege balies van Hertz op de luchthaven van San Francisco
Volledig scherm
Lege balies van Hertz op de luchthaven van San Francisco © Getty Images

Autoverhuurder Hertz nog niet gered

Het overleg tussen autoverhuurder Hertz en zijn schuldeisers over uitstel van betaling is vastgelopen. Dat schrijft persbureau Bloomberg op basis van gesprekken met ingewijden. Later vandaag verloopt een deadline die het faillissement moet voorkomen. 

Hertz, een van de grootste én oudste autoverhuurders ter wereld, kwam in de problemen toen zowel zakenreizen als vakanties niet meer doorgingen vanwege de coronamaatregelen die veel landen troffen. Daardoor werden nauwelijks nog auto’s verhuurd.

De schuldeisers verleenden Hertz in april ook al uitstel van betaling voor een afbetaling van ongeveer 400 miljoen dollar op leasecontracten. Toen deden ze daar niet moeilijk over, omdat de prijs van tweedehands auto’s met ruim 15 procent was gedaald en ze bang waren dat ze bij een faillissement van Hertz hun geld niet zouden terugverdienen. Inmiddels zijn occasions weer wat meer waard en durven de schuldeisers hoger in te zetten.

  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.