Automobilisten hebben geen zin in boete op A12 of A50: ‘Ik rijd precies 100 met correctie’

Om de uitstoot van stikstof te verminderen, mogen automobilisten vanaf maandag maximaal 100 kilometer per rijden op de snelweg bij daglicht. Maar houden zij zich wel aan de nieuwe, veelbekritiseerde regel? Met een lasergun nam De Gelderlander de proef op de som.

De lasergun van ‘De Gelderlander’ geeft een snelheid van 102 kilometer per uur aan boven de A50 bij Heteren.
Volledig scherm
De lasergun van ‘De Gelderlander’ geeft een snelheid van 102 kilometer per uur aan boven de A50 bij Heteren. © Erik van ’t Hullenaar
Quote

Ik zet mijn cruisecon­trol op 104 en dan rijd ik precies 100 met correctie

Teuuuuuuuut. Een vrachtwagenchauffeur toetert er hevig op los. Een collega knippert even later met zijn grote koplampen om de automobilisten voor zich te waarschuwen. De bestuurders van de trucks moeten het idee hebben dat er deze maandagmiddag een politieagent op het viaduct van de A50 bij Heteren staat te flitsen. Maar niets is minder waar.

Dagblad De Gelderlander houdt een kleine steekproef om te ontdekken of weggebruikers zich overdag wel aan de nieuwe snelheidslimiet van 100 kilometer per uur houden. 

De maatregel geldt sinds maandag officieel op alle Nederlandse snelwegen om de uitstoot van stikstof, die vooral schadelijk is voor kwetsbare natuurgebieden, terug te dringen.

Uitschieter van 177 kilometer per uur

De aankondiging van de snelheidsverlaging leidde enkele maanden geleden tot de nodige commotie, maar uit tientallen metingen met een speciale lasergun van deze krant blijkt dat het merendeel van automobilisten zich nu netjes aan de regels houdt.

Een kleine 10 procent van de nauwkeurig gecontroleerde voertuigen op de twee linkerrijstroken haalt een snelheid van 110 kilometer per uur of hoger. Met een uitschieter van 177 kilometer per uur.

Natuurlijk is deze proef niet representatief. Maar ook Marvin Glasius (38) uit Afferden heeft het gevoel dat de meeste andere weggebruikers niet veel harder dan 100 rijden. Langs de A12 nabij Arnhem eet hij een broodje aan een picknicktafel. 

,,Zelf probeer ik ook gewoon 100 te rijden’’, zegt hij. ,,Ik zet mijn cruisecontrol op 104 en dan rijd ik precies 100 met correctie.’’

Moeite met tijdverlies

Borden langs de A50 bij Heteren met de nieuwe snelheidsregels.
Volledig scherm
Borden langs de A50 bij Heteren met de nieuwe snelheidsregels. © Erik van ’t Hullenaar

Hoewel hij verwacht dat het beperken van de vervuiling door industrie meer uithaalt voor het stikstofprobleem, heeft hij geen moeite met de nieuwe verkeersregel. Arnhemmer Husnu Yaman (25) heeft dat wél. De lasser staat aan de overkant van de parkeerplaats en noemt het besluit ‘hinderlijk’.

,,Als ik drie keer in de week voor mijn werk naar Zeeland reis, kost dat me twintig tot dertig minuten extra voor een enkele rit. Ik denk ook dat dit meer files gaat creëren. Nu is het rustig op de weg, maar wacht maar tot het coronavirus over is.’’

Om een forse boete te voorkomen, ‘probeert’ hij zoveel mogelijk 110 te rijden, vertelt hij met een knipoog. ,,Daar gaat nog 5 kilometer correctie van af en 5 kilometer te hard kan nog een keer.’’ 

Twee uitzonderingen in Gelderland

Quote

Ik houd overal gewoon 100 aan zodat ik zeker geen bekeuring krijg

Martin Bleijenberg (43) uit Uddel

Opvallend genoeg bestaan er in Gelderland twee snelwegen waar tot begin volgende week nog wel 120 kilometer per uur mag worden gereden: de A348 tussen Arnhem en Dieren en de A326 bij Wijchen. Deze wegen zijn eigendom van de provincie.

Een woordvoerster legt uit dat Gelderland de maatregel voor snelheidsverlaging heeft overgenomen van de landelijke overheid en dat het daarom nu wat langer duurt voordat de nieuwe Gelderse snelheidsborden worden onthuld. Dat gebeurt rond maandag 23 en dinsdag maart 24. 

,,Als wij dingen willen veranderen, zoals het toestaan van landbouwverkeer op wegen, moeten wij bijvoorbeeld altijd een verkeersbesluit nemen. En dat heeft gewoon even tijd nodig.’’

De 43-jarige Martin Bleijenberg uit Uddel kijkt verbaasd uit het raam als hij hoort dat hij nog even 120 kilometer per uur mag op de A348. Hij staat met zijn gele bestelbus geparkeerd langs die snelweg. ,,Ik houd overal gewoon 100 aan zodat ik zeker geen bekeuring krijg. Maar dan ga ik het hier zo nog even een stukje proberen!’’

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.