Auto's roesten weer en deze tien modellen zijn het kwetsbaarst
Autofabrikanten investeren vooral in ‘klimaat’ en ‘duurzaamheid’. Maar het lijkt erop dat dit ten koste gaat van de roestbescherming. Verschillende rapporten komen met dit oordeel. Zelfs Tesla doet te weinig aan corrosiepreventie.
De tijd dat auto's spreekwoordelijk al roesten in de folder ligt gelukkig ver achter ons, maar dat wil niet zeggen dat alle autofabrikanten hun corrosiepreventie op orde hebben. Sterker nog, de laatste jaren blijkt dat een aantal fabrikanten op dat gebied flink heeft bespaard.
In tijden van volledig verzinkte carrosserieën en de hoogste kwaliteitscontroles bij de autoproductie denken veel chauffeurs dat roest geen probleem meer is. Maar het lijkt erop dat dit beeld niet meer klopt. Een rapport uit 2016 uit Zweden toonde al aan hoe vatbaar veel moderne auto’s zijn voor corrosie.
Vooral oudere auto's
Dat kwam destijds vooral door bepaalde ontwerpkenmerken die het roesten bevorderen. In het rapport uit Zweden stond dat zelfs Volvo’s, die als oersterk worden beschouwd, weer gevoeliger waren geworden voor corrosie. De uitkomsten van dat rapport worden bevestigd door actuele gegevens van de Duitse testorganisatie GTÜ, die cijfers beschikbaar stelde aan het gezaghebbende Duitse autoblad Auto Motor & Sport.
Sinds de fabrikanten zijn gaan besparen op roestbescherming en zijn overgegaan op gedeeltelijk verzinken, is roest weer een probleem geworden, zegt het tijdschrift. Van de 6,66 miljoen voertuigen die sinds 1 januari 2020 aan de GTÜ zijn aangeboden voor een voertuigkeuring, hadden 441.000 auto’s roestproblemen. Dit betrof vooral voertuigen van meer dan tien jaar oud, aldus Auto Motor & Sport.
Bijna 13 procent van de 3,46 miljoen oudere auto’s had roestproblemen. Volgens de GTÜ-gegevens zijn dit de tien auto’s die het vaakst door corrosie worden getroffen: Ford Transit, Lada 4x4 (Niva), Seat Alhambra, Ford Galaxy, Suzuki Jimny en Baleno, Daihatsu Cuore, Opel Vectra, Subaru Legacy en Ford Ka.
Ook Tesla is niet smetteloos wat dat betreft. Op social media verschenen al eerder berichten over Tesla’s die in besneeuwde streken al na één winterseizoen flink waren verroest. Auto Motor & Sport heeft een Tesla Model 3 met slechts 300 kilometer op de teller laten nakijken door roestexpert Ralf Rößler. Het resultaat doet volgens hem denken aan de Alfasud uit de jaren 70: holtes werden gevuld met constructieschuim. ,,Dat schuim gaat water opzuigen", verwacht Rößler. ,,Over een half jaar is het roestig, over zes jaar compleet verroest.”
Lichtgewicht bouwen
Volgens technisch directeur Marco Oehler van GTÜ heeft ook de trend naar lichtgewicht bouwen, wat nodig is bij elektrische auto's om de zware accu’s te compenseren, een negatief effect op de roestgevoeligheid van moderne auto’s. Aluminium en magnesium hebben namelijk last van zogeheten ‘galvanische corrosie’ wanneer ze in contact komen met andere materialen. ,,Als er vocht bij bepaalde verbindingen komt, kunnen de verbindingen van binnenuit gaan roesten. Het duurt vrij lang voordat dit aan de buitenkant zichtbaar wordt", zo waarschuwt Marco Oehler.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
PREMIUM
Helm nodig op de snorfiets? Dan stappen we op de elektrische fatbike (en dat is niet zonder gevaar)
Ze hebben dikke banden, liggen laag bij de grond en zoeven steeds vaker voorbij: elektrische fatbikes. Voor jongeren hét alternatief voor de snorfiets, zeker sinds voor deze tweewielers begin dit jaar een helmplicht werd ingevoerd. Maar ze zijn niet zonder gevaren, waarschuwen deskundigen. -
Te koop: de roestigste Ferrari ter wereld
Een Ferrari Dino 308 GT4 uit 1978, die momenteel voor een spotprijs op Ebay wordt verkocht, is vermoedelijk de roestigste Ferrari op aarde. De grote vraag is natuurlijk hoe de auto zo ver kon wegteren zonder dat iemand zich erom bekommerde. -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
Autotest
Waarom de Toyota Prius nu plotseling wél de show steelt
De Toyota Prius had vijf generaties nodig om zich te ontpoppen van lelijk eendje tot mooie zwaan. Het nieuwe model is binnenkort te koop, en dat werd tijd. Want het goudhaantje van Toyota leek de laatste jaren flink wat van zijn glans te hebben verloren.
-
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
-
-
PREMIUM
Zo krijgt jouw auto de beste wasbeurt: ‘Afwasmiddel is niet geschikt’
Modder, vogelpoep, regen of juist felle zon: de lak van je auto heeft het zwaar te verduren. Na de vakantie heeft die wel wat zorg verdiend. Zes vragen aan Yves De Boeck, docent carrosserie bij opleidingsinstituut Syntra in Mechelen, over het reinigen van ex- én interieur van de auto. -
PREMIUM
Mysterie: waarom worden in Rotterdam consequent trappers van swapfietsen gejat?
Swapfietsen zijn doelwit van ‘trapperdieven’. De populaire fietsverhuurder gist naar een reden voor deze typisch Rotterdamse rijwielsabotage.