Volledig scherm
ZF-airbag in actie © ZF

Auto’s krijgen airbags aan de buitenkant: zo werken ze

Auto’s worden op termijn rijdende luchtkussens na een aanrijding. Externe airbags zullen binnen twee jaar de veiligheid vergroten van de inzittenden, maar ook van fietsers en voetgangers. De firma ZF toont nu de werking.

Het idee voor externe airbags zweeft al een aantal jaren rond in de auto-industrie, maar versnellingsbakfabrikant ZF is op dit moment concreet in gesprek met potentiële klanten en kan het systeem binnen twee jaar leveren in productieauto’s.

De introductie van deze systemen is nu gemakkelijker dankzij het toegenomen aantal sensoren zoals camera’s, radars en zogenoemde lidars, die voertuigen en objecten in de omgeving detecteren. De computer van een auto kan bepalen of een crash onvermijdelijk is. Sommige auto’s hebben al zogenoemde PreSense-functies die een auto voorbereiden vlak voor een onvermijdelijke aanrijding, zoals door het aanspannen van de veiligheidsgordel of het sluiten van ramen.

Het systeem van ZF herkent door middel van sensoren, camera’s en lidar in 150 milliseconden of een botsing aan de zijkant onvermijdelijk is. Dat is ongeveer even snel als één knipperbeweging met je ogen. De externe airbag heeft een inhoud van 280 tot 400 liter, afhankelijk van het voertuig waarop de airbag zit. Ter vergelijking: dat is vijf tot acht keer meer dan een normale airbag. De externe airbag klapt uit de dorpel tussen de A- en C-stijlen naar boven om de impact van de botsing met tot wel 40 procent te verminderen.

Letsel

Ook TRW Automotive heeft plannen ontwikkeld voor het gebruik van airbags vanaf de dorpel onder de zijdeuren van voertuigen. Met behulp van radar- en camerasystemen klappen de airbags een fractie van een seconde vóór de botsing uit, waardoor de inzittenden minder kwetsbaar worden. General Motors heeft afgelopen november een patent ontvangen voor een externe airbag die is ontworpen om voetgangers te beschermen bij een botsing en Volvo toonde in een studiemodel al een airbag die de gehele auto omhult bij een crash.

Op dit moment vindt tussen de 37 en 40 procent van alle aanrijdingen plaats aan de zijkant van de auto. Een externe airbag zou in veel gevallen het letsel kunnen verminderen van de inzittenden. Onderzoekers hebben ontdekt dat wanneer een auto bij een botsing één centimeter minder ver binnendringt in de flank van een andere auto, de overlevingskansen van de inzittenden drastisch toenemen.

  1. Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publiekslieveling van autorijdend Nederland?
    Interview

    Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publieks­lie­ve­ling van autorij­dend Nederland?

    Opel gaat een nieuwe toekomst tegemoet onder de vleugels van het Franse PSA. Ruim 35 jaar lang was Opel de favoriet van de Nederlandse automobilist, maar in 2004 kwam daar een eind aan. Keren de tijden van de Kadett, de publiekslieveling van weleer, terug? ,,Ik denk dat we met onze elektrische auto's in Nederland inderdaad weer nummer één kunnen worden’’, zegt topman Michael Lohscheller.