Apple wil auto's openen en starten met vingerafdruk en gezichtsherkenning
Apple wil auto's laten ontgrendelen en starten met behulp van een vingerafdruk en gezichtsherkenning. Soortgelijke technologie wordt al bij de iPhone toegepast. Uit een zojuist gepubliceerd patent blijkt dat de tech-gigant het beveiligingssysteem voor auto’s wil gebruiken. De toepassing van Touch ID en Face ID zou veel veiliger en effectiever zijn dan conventionele autosleutels, zelfs als die radiografisch zijn.
Delen per e-mail
Er wordt al langer geklaagd over de risico's van de zogenaamde keyless entry-beveiliging van auto's. Het radiosignaal van deze sleutels zou het criminelen redelijk eenvoudig maken om auto's te ontgrendelen. De touch-technologie wordt al langer gebruikt om smartphones en laptops te ontgrendelen (bij Apple sinds de iPhone 5S die in 2013 op de markt verscheen), maar bij auto’s is het systeem nog niet ingeburgerd.
Apple beschrijft in het patent hoe huidige sleutelsystemen onveilig zijn omdat niet gecheckt kan worden of de eigenaar er gebruik van maakt. Door een biometrische check hoopt Apple dat nu op te lossen. Sensoren in de auto kunnen de iPhone van de gebruiker detecteren wanneer die het voertuig nadert. De iPhone vraagt de bestuurder vervolgens om met een vingerafdruk of camera-opname van het gezicht de auto te ontgrendelen. Dit zou volgens techwebsite Digital Trends de meest kostenefficiënte manier zijn om de functie toe te passen: verdere hardware is niet nodig.
Playlist
Het is nog onduidelijk of Apple de technologie in eigen auto's wil toepassen. Het bedrijf is al jaren bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto's, maar onlangs leek het erop dat de betreffende afdeling min of meer wordt ontmanteld. In januari werden 200 medewerkers van het project gehaald. Apple kan de technologie echter ook verkopen aan een autofabrikant die de vingerafdruksensor of het gezichtsherkenningssysteem meteen kan installeren.
Om het voertuig te kunnen ontgrendelen moet de bestuurder dan een vinger op de sensor op de deurhendel plaatsen. Als de vingerafdruk wordt herkend, kunnen de portieren geopend worden. Om de motor te starten is ook de startknop voorzien van een vingerafdrukscanner. Daarnaast zou het systeem nog veel andere mogelijkheden bieden: er kan bijvoorbeeld een playlist worden afgespeeld op basis van de vinger die is gescand, of de favoriete stand van de stoel en de temperatuur in de auto kan worden aangepast. Apple heeft overigens niet de primeur van een vingerafdrukscanner. Hyundai kondigde die vorig jaar al aan voor de nieuwe Hyundai Santa Fe, die begin dit jaar op de markt komt. Maar gezichtsherkenning wordt op dit moment nog door geen enkele autofabrikant toegepast.
Verder in het nieuws
-
Tesla: ‘Volledig zelfrijdende auto is volgend jaar al een feit’
Topman Elon Musk van Tesla belooft dat zijn auto's uiterlijk eind volgend jaar volledig autonoom vanaf een parkeerplaats naar een bestemming kunnen rijden. Hij spreekt over volledige autonomie, wat betekent dat de bestuurder intussen een dutje zou kunnen doen. -
Een emoji op je kentekenplaat: in Australië mag het
In Australië zijn vanaf 1 maart emoji's op kentekenplaten van auto's officieel toegestaan. In Queensland zijn de nieuwe nummerborden te bestellen, met keuze uit vijf verschillende smileys. Je kan kiezen tussen een emoji die een knipoog geeft, een zonnebril draagt, eentje die hartjes als ogen heeft, een die breeduit lacht of een die glimlacht. De gepersonaliseerde kentekenplaten kosten 500 Australische dollar, omgerekend ongeveer 315 euro. -
Elektrische auto zorgt voor recordomzet in autoverkoop
Vorig jaar steeg de omzet bij de verkoop van nieuwe auto’s tot een record van ruim €15 miljard. Bijna 12 procent van de omzet kwam uit de verkoop van volledig elektrische auto’s, blijkt uit analyse van ING. Ook in 2019 zet de opmars van elektrische aandrijving stevig door. Het marktaandeel volledig elektrisch steeg van 2,3 procent in januari 2018 naar 5,2 procent in januari 2019. Vooral zakelijke rijders kiezen er steeds vaker voor. -
Waarom je 's winters nooit op dit tijdstip in je auto moet stappen
Een vijfde van alle ongevallen in de de winter vindt plaats tussen vier en zes uur 's middags. Er is echter één periode van tien minuten die het meest verraderlijk is. -
Man krijgt 152 miljoen dollar na auto-ongeluk
Een jury in Alabama heeft 151,8 miljoen dollar toegekend aan een man die verlamd was geraakt bij een ongeluk in 2015, waarbij een Ford Explorer betrokken was.
-
Speekseltest haalt duizenden drugsgebruikers van de weg, en die moeten zwaar boeten
Automobilisten die drugs gebruiken worden steeds vaker van de weg gehaald. Het CBR beoordeelde sinds de invoering van de speekseltest medio 2017 al bij ruim tweeduizend mensen of zij gezien hun drugsgebruik hun rijbewijs mogen houden. Naast de boete van zo'n 850 euro zijn zij ook bijna 1200 euro kwijt aan het CBR-onderzoek. Wie weigert is zijn rijbewijs kwijt. -
video Citroën Ami keert terug als tweezits stadsauto
Citroën laat de Ami (bouwjaren 1961-1979) terugkeren als tweezits, elektrische stadsauto. Het betreft een conceptmodel en het is dus nog niet zeker of de auto op de markt komt. Ongetwijfeld wacht Citroën de reacties af op de autoshow van Genève, waar het model volgende maand zal debuteren. -
Elon Musk in de fout met ‘te vroeg verstuurde’ tweet
Elon Musk is opnieuw in verlegenheid gebracht door een bericht op Twitter. De topman van automaker Tesla zegt dat hij deze keer te snel was met het versturen van een bericht op het sociale medium. Daardoor stond een tijdlang een te rooskleurige prognose voor het aantal geproduceerde elektrische auto’s van het merk online.