Volledig scherm
© ANP

Aparte regels voor het inhalen door vrachtauto’s?

Vraag & AntwoordGelden er aparte regels voor vrachtwagens die elkaar inhalen? Waarom gaat de vrachtauto die ingehaald wordt niet even van het gas, zodat de inhaalprocedure veel sneller verloopt en er minder gauw risicovolle situaties achter deze inhaalmanoeuvre ontstaan? Ook zal de ergernis bij veel automobilisten er minder door worden.—Carel Moojen

Voor vrachtauto’s bestaan specifieke inhaalverboden op daarvoor aangewezen trajecten, maar verder gelden dezelfde regels bij het inhalen als voor andere auto’s. Natuurlijk helpen chauffeurs elkaar wel eens door gas terug te nemen, maar meestal zullen zij dit niet doen. Bijvoorbeeld omdat zij de cruisecontrol aan hebben staan en gas terugnemen (en daarnaar weer optrekken) extra brandstof, dus geld kost. Bovendien kan dit afremmen ook weer onveilige situaties opleveren voor het achterop komende verkeer.

Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail uw vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vindt u in ons dossier.

  1. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.
  2. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”