‘Accu elektrische auto kan tien keer sneller laden’ dankzij Twentse uitvinding
Onderzoekers van de Universiteit Twente zeggen in samenwerking met Duitse en Chinese wetenschappers een nieuw materiaal te hebben ontwikkeld waarmee lithium-ionaccu’s tot tien keer sneller kunnen worden geladen.
Het opladen van een lithiumaccu van een elektrische auto’s duurt met een snellader een kleine twintig minuten. Dat kan straks tien keer sneller door een nieuw materiaal dat aan de Universiteit Twente is ontwikkeld. Dat sneller laden kan door de pool, van waaruit elektriciteit lithium-ionaccu’s binnenstroomt, van nikkelniobaat te maken.
Het nieuwe materiaal kan worden toegepast zonder het risico dat de accu kapotgaat of minder lang meegaat. Voordeel van het nikkelniobaat is ook dat de fabricage relatief eenvoudig is. De onderzoekers hebben hun eerste ervaringen met accu’s met de nieuwe anode gepubliceerd in Advanced Energy Materials.
Ook lithium vervangen
Wereldwijd wordt er gezocht naar nieuwe materialen waardoor accu's niet alleen sneller opladen, maar ook duurzamer geproduceerd kunnen worden. Het nieuwe materiaal nikkelniobaat komt ook na vele keren ultrasnel laden gewoon weer terug op het oude niveau. Volgens onderzoeksleider professor Mark Huijben is het interessant om nu ook te kijken naar een alternatief voor lithium, zoals natrium. Hij verwacht dat het goed te combineren is met nikkelniobaat.
Revolutionaire laadkabel
Eerder deze week werd bekend dat een Amerikaanse universiteit samen met autofabrikant Ford een speciale laadkabel ontwikkelt die ervoor zorgt dat een elektrische auto binnen vijf minuten kan worden opgeladen. Het ziet er dus naar uit dat de laadstress en ‘range-anxiety’ die veel eigenaren van elektrische auto's ervaren binnenkort tot het verleden behoren. Althans, als er geen kink in de kabel komt bij de ontwikkeling van deze producten.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergie1
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
test en video
Met z'n zevenen elektrisch rijden: in de Mercedes EQB kan het
De Mercedes-Benz EQB onderscheidt zich als elektrische SUV met plek voor zeven personen. De bouwkwaliteit is van het bekende Mercedes-niveau. Ook met de uitstraling, de functionaliteiten en het rij-karakter is weinig mis. Maar qua laadprestaties kan hij de innovatieve autobouwers uit Korea en Amerika niet aan. -
‘Verheerlijken’ snelheid op sociale media wordt mogelijk strafbaar in België
Een mogelijke nieuwe wet in België zou het ‘verheerlijken’ van overdreven snelheid voortaan verbieden. Wie opnames maakt van veel te hard rijden of levensgevaarlijke stunts en deze op sociale media plaatst, zou dan kunnen rekenen op boetes tot 1000 euro en tijdelijk verlies van het rijbewijs. -
PREMIUM
Kunnen we straks toch blijven rijden in benzineauto’s? Duits verzet zaait verwarring
Het late Duitse verzet tegen de uitfasering van de brandstofmotor zorgt voor groeiende onzekerheid in Brussel en ook in de autobranche zelf. -
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk.
-
Elektrische ‘jerrycan’ moet laadstress wegnemen
Nog niet op de plaats van bestemming, de batterij van je elektrische auto bijna leeg en geen laadpaal in de buurt? Geen probleem. Althans, niet als het aan ZipCharge ligt. Het bedrijf komt met een soort powerbank, of ‘jerrycan’, voor elektrische auto’s. -
-
-
PREMIUM
Zwarte bolletjes op je autoruit zijn er niet omdat het mooi is, ze zijn noodzakelijk
Wie ooit naar de rand van zijn voor- of achterruit keek, zag ze waarschijnlijk al eens: in grootte oplopende zwarte bolletjes. Het gaat hier echter niet om een versiering, maar om pure noodzaak. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging