article
1.6208111
Het haar krult welig op de benen van Pieter Pas. Schaafplekken op zijn kuiten vertellen de rest van het verhaal van de 50-jarige Bredanaar, die zaterdag op de Lausitzring in Dresden de snelste triker op aarde wil worden. Verborgen in zijn witte trike, moet Pas een uur lang het claustrofobische gevecht met zichzelf zien te winnen. „Het enige wat ik kan bewegen in dat ding zijn mijn benen.”
Bredanaar Pieter Pas valt werelduurrecord speedbike aan
Het haar krult welig op de benen van Pieter Pas. Schaafplekken op zijn kuiten vertellen de rest van het verhaal van de 50-jarige Bredanaar, die zaterdag op de Lausitzring in Dresden de snelste triker op aarde wil worden. Verborgen in zijn witte trike, moet Pas een uur lang het claustrofobische gevecht met zichzelf zien te winnen. „Het enige wat ik kan bewegen in dat ding zijn mijn benen.”
http://www.bndestem.nl/sport/wielrennen/bredanaar-pieter-pas-valt-werelduurrecord-speedbike-aan-1.6208111
2016-07-20T15:34:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6208147.1469028745!image/image-6208147.JPG
Breda,Wielrennen,speedbike
Wielrennen
Home / Sport / Wielrennen / Bredanaar Pieter Pas valt werelduurrecord speedbike aan

Bredanaar Pieter Pas valt werelduurrecord speedbike aan

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Pieter Pas valt wereldrecord aan
      Titel
      Pieter Pas valt wereldrecord aan
      Beschrijving
      Pieter Pas bij de speedbike waarin hij zaterdag een uur in een beknelde positie vol gas moet geven.
      Fotograaf
      Locatie
      Breda
    Het haar krult welig op de benen van Pieter Pas. Schaafplekken op zijn kuiten vertellen de rest van het verhaal van de 50-jarige Bredanaar, die zaterdag op de Lausitzring in Dresden de snelste triker op aarde wil worden.
    Verborgen in zijn witte trike, moet Pas een uur lang het claustrofobische gevecht met zichzelf zien te winnen. „Het enige wat ik kan bewegen in dat ding zijn mijn benen.”
     
    'Als de kap dichtgaat, zit ik in het donker en zie ik niet meer dan een kleine streepje asfalt'

    Hij demonstreert hoe de rest van het grote, gespierde lijf klem zit in het aerodynamische omhulsel van zijn driewieler. Om de schouders zo smal mogelijk te houden, wordt de borstkas ingedrukt. „In deze beknelde positie moet ik een uur lang voluit zien te ademen. Dat valt niet mee. Daarnaast moet ik er voor zorgen dat mijn lichaam in deze enge, afgesloten ruimte kan blijven afkoelen. Dat moet gebeuren door luchtstromen, die de aerodynamica zo min mogelijk aantasten.”
    Want daarom draait het allemaal bij de kunst van het speedbiken. Om de luchtweerstand zo klein mogelijk te houden, heeft Pas zijn fiets exact op maat gemaakt. De schaafplekken op zijn benen laten zien hoe op de millimeter precies hij daarbij te werk gaat.
    „De ruimte tussen mijn benen en de bandjes van de fiets had ik op één millimeter gehouden. Ik had er echter geen rekening mee gehouden dat mijn kuiten bij het aanzetten een beetje uitzetten. En dan krijg je dit dus.”
    Wat bezielt iemand om zo nauwgezet het huidige werelduurrecord van 73,8 kilometer (van de Australiër Gareth Hanks) aan te vallen op de 5,7 kilometer lange Lausitzring in Dresden? Wie Pas een beetje kent, kent ook het antwoord. De Bredanaar was in zijn jongere jaren een fanatiek basketballer, karateka en tienkamper. „Bij alle drie hoorde ik tot de subtop van Nederland.”
    Als bewegingswetenschapper maakte hij vervolgens naam bij het Italiaanse Olympisch comité (CONI), waar hij onder meer de baanwielrenners verrassend aan goud hielp.
    Inmiddels runt hij met zijn compagnon Eric de Ruijter het Bredase sportinstituut Sport Assistance, waar hij zowel (regionale) topsporters als recreanten vooruit helpt. „Daarnaast ben ik altijd geïnteresseerd geweest in het zelf bouwen van snelle fietsen. Deze trike heb ik zonder windtunnel ontworpen en gebouwd. In Italië heb ik zoveel ervaring opgedaan met windtunneltesten dat ik dat onderdeel nu met computermodellen kan aanpakken.”
    Pas moet toegeven dat het verbeteren van het werelduurrecord voor hem als vijftigjarige de ideale uitdaging is. „Hierin komt voor mij alles samen. Mijn explosiviteit is in de loop der jaren afgenomen, maar mijn energieystemen heb ik - mede dankzij Eric - al die tijd op peil kunnen houden. Het stukje techniek doet de rest. Bouwen, trainen, racen, dat is waar dit om draait.” Hij schat dat de verhouding mens-fiets bij zijn recordpoging 50-50 is. „Ik ben getraind om een uur lang in een beknelde positie met deze trike 75 kilometer per uur te rijden. Daarvoor moet je niet alleen veel vermogen kunnen leveren met je benen, maar moet je ook mentaal in staat zijn om een uur opgesloten te zitten in dit ding. Zodra de kap dichtgaat, zit ik in het donker, kan ik alleen mijn benen bewegen en zie ik niet meer dan een kleine streepje van de baan voor mij.”