article
1.6793414
BREDA / ASUNCIÓN - De deelnemers aan ‘Le Dakar’ stijgen de komende weken tot grote hoogte. De rally speelt zich zes dagen af op meer dan 3.000 meter boven de zeespiegel. De top ligt op 4.800 meter. Dat is vragen om problemen.
Dakarrally: ‘Als je hoogteziek wordt, kun je het wel schudden’
BREDA / ASUNCIÓN - De deelnemers aan ‘Le Dakar’ stijgen de komende weken tot grote hoogte. De rally speelt zich zes dagen af op meer dan 3.000 meter boven de zeespiegel. De top ligt op 4.800 meter. Dat is vragen om problemen.
http://www.bndestem.nl/sport/dakar/dakarrally-als-je-hoogteziek-wordt-kun-je-het-wel-schudden-1.6793414
2016-12-31T12:30:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6793415.1483017194!image/image-6793415.JPG
hoogteziekte,2017,Dakar
Dakar
Home / Sport / Dakar / Dakarrally: ‘Als je hoogteziek wordt, kun je het wel schudden’

Dakarrally: ‘Als je hoogteziek wordt, kun je het wel schudden’

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Vanwege de bijwerkingen slikt titelverdediger Gerard de Rooy niets tegen hoogteziekte.
      Fotograaf
    BREDA / ASUNCIÓN - De deelnemers aan ‘Le Dakar’ stijgen de komende weken tot grote hoogte. De rally speelt zich zes dagen af op meer dan 3.000 meter boven de zeespiegel. De top ligt op 4.800 meter. Dat is vragen om problemen.

    Mens en machine zijn niet gemaakt om op grote hoogte zware inspanningen te leveren. Hoofdpijn, misselijkheid, braakneigingen, hallucinaties, slapeloosheid. Het zijn klachten waar de Dakar-karavaan op voorbereid moet zijn. En dan heb je nog het verlies aan motorvermogen, ook al rijd je plankgas.

    „Alles vertraagt”, spreekt motorrijder Jurgen van den Goorbergh uit ervaring. ,,Hé, een steen, denk je en báááám! Je reageert te laat. Op hoogte heb je minder energie. Als je daarna weer op zeeniveau rijdt, lijkt het zo gemakkelijk te gaan. Daar kan je snelheden halen van 170 kilometer per uur. Op een paar duizend meter hoogte in Bolivia loopt-ie niet harder dan 120. Het is een 450cc-motor, maar dan heeft hij maar voor 300cc vermogen”, aldus de Bredanaar (47) die maandag aan zijn negende Dakar begint. Hij verdedigt de titel bij de kistrijders, die tijdens de rally voor het onderhoud van de motor helemaal op zichzelf zijn aangewezen.

    Zuurstoffles
    Het verlies aan vermogen van de motor valt niet met kunstgrepen te compenseren. Van den Goorbergh ziet zich ook niet met een zuurstoffles op de rug door de Andes toeren. ,,Persoonlijk heb ik voorgaande jaren niet zo heel veel last gehad van de hoogte. Ik neem geen pillen tegen hoogteziekte. Daar kun je weer misselijk van worden. Ik stop er op tijd een paracetamolletje in, tegen de hoofdpijn. Van motorrijden krijg ik toch al gauw hoofdpijn. Op de verbindingsroutes staan ambulanceposten. Als je je niet goed voelt, kun je daar een kwartiertje aan de zuurstof. Daarna gaat het wel weer. Vorig jaar had ik dat niet nodig. Maar de komende rally zitten we langer op hoogte. De rustdag is in La Paz. Hallo, over hoogte gesproken.”

    De Boliviaanse stad ligt op 3.600 meter, het hoger gelegen deel El Alto op ruim 4.100 meter. ,,Voor ons kistrijders is dat niet gunstig. Wij zijn al helemaal kapot na een etappe en ’s avonds zijn we nog eens uren aan het sleutelen om de motor klaar te maken voor de volgende dag. Ook dan voel je het als je op hoogte zit. Maar ja, Dakar is voor kerels. Het is geen rondje om de kerk. Als je hoogteziekte krijgt, kun je het schudden. Je kotst alles uit en raakt verzwakt. Het reactievermogen gaat zo ver achteruit dat het gevaar van een crash groot is.”

    Eigen bed
    Van den Goorbergh heeft zich niet speciaal voorbereid om te presteren in zuurstofschuld. ,,Ik ben niet op hoogtestage geweest en heb niet in een zuurstoftentje geslapen, zoals mijn maatje Kees Koolen, de quadrijder. Ik ben zo druk bezig geweest met het ombouwen van mijn eigen rallymotor. Er is wel 250 tot 300 uur gaan zitten in dat project. Ik ben al blij dat ik ’s avonds gewoon in mijn eigen bed slaap.”

    Kopzorgen
    De Dakaretappes boven de boomgrens baren Peter Versluis (43) kopzorgen. ,,De vorige keer had ik veel last van hoofdpijn.” Reden voor de trucker uit Werkendam om gericht te trainen voor zijn zesde Dakar.

    ,,Ik heb veel gefietst op een hometrainer met een speciaal apparaat waarmee je de hoogte kunt nabootsen. Ik heb geprobeerd om heel lang te fietsen op 4,5 kilometer hoogte met een mondkapje op. Ik heb flinke hoofdpijn gehad tijdens het fietsen, maar ben gewoon doorgegaan.”

    Versluis hoopt dat die zelfkastijding zich in de Andes uitbetaalt. Het MAN-team heeft voorzorgsmaatregelen genomen tegen zuurstofgebrek. ,,Ik ga niet eigenwijs doen, ik heb extra zuurstof in de cabine. Op hoogte rijd ik tijdens de rally met een slangetje in de neus. Dat blijft goed zitten. Helm erover en je merkt er niets van.”

    Suf
    Gerard de Rooy (36) tikte in een vorige Dakar Rally al eens de 5.000 meter aan zonder centje pijn. Dat biedt geen garantie voor de nabije toekomst, weet hij. „We bleven nooit langer dan drie dagen op grote hoogte. Nu zeker zes. Dat wordt een stuk moeilijker. Er zijn medicijnen tegen hoogteziekte, weet ik, een nadeel is dat je dan vaker naar de wc moet. En ze kunnen de rij-eigenschappen beïnvloeden. Je wordt suf.”

    Dat kan de titelverdediger in de zwaarste rally ter wereld niet gebruiken. „Als de nood aan de man komt, hebben we genoeg medicijnen bij ons. En er gaat al jaren een teamarts mee. We hebben ook wat kleine spuitbusjes zuurstof van een liter aan boord.”

    De Rooy heeft zich niet anders voorbereid dan andere jaren. „Slapen in een zuurstoftentje is leuk voor een paar keer, maar dat moet je twee tot drie maanden doen wil het goed effect hebben. Dat zie ik niet zitten. Een hoogtestage? Daar moet je ruim de tijd voor uittrekken. En dan moet je met de complete crew gaan. Moises Torrallardona, mijn navigator, heeft nog een drukker schema dan ik. Dat krijgen we nooit geregeld.”