Niels Jakobs (l) en Daan van Hassel.
Volledig scherm
Niels Jakobs (l) en Daan van Hassel. © Peter van Trijen/Pix4profs

Ook zonder les al een aardig woordje Duits

ROOSENDAAL - Honderdvijftig pagina's voor een profielwerkstuk. Maandenlang gingen vwo-6'ers Niels Jakobs (17) en Daan van Hassel (18) basisscholen in Roosendaal en Zuid-Limburg af. Hun onderzoek naar hoe goed basisschoolleerlingen het Duits beheersen is nu afgerond. ,,We hadden verwacht dat Roosendaalse scholen minder goed zouden scoren."

Zittend in het lokaal waar hun liefde voor de Duitse taal begon vertellen de leerlingen van het Norbertuscollege over hun profielwerkstuk. In maart 2016 begon het werk. Ze maakten een eigen toets, hielden interviews en onderzochten hoe kinderen op basisscholen scoorden op hun test. In totaal maakten 250 Roosendaalse basisschoolkinderen de toets. Het duo bezocht ook schoolboekenuitgeverij Malmberg. Aan de hand van dat bezoek maakten ze een tweede versie van hun toets. Tripjes naar het 'verre' Zuid-Limburg volgden.

Het tweetal bekeek of een methode voor Duits op basisscholen haalbaar is. Volgens hen is dat op dit moment nog niet te realiseren. ,,Het vak wordt tot nog toe alleen in de grensstreek aangeboden, dus een methode is duur om te maken", weet Daan. ,,Er moet meer onderzoek gedaan worden om het landelijk in te voeren."

Daan pakt het profielwerkstuk erbij en bladert naar hun zelfgemaakte toets. Die bestond uit 49 vragen en testte leerlingen op woordenschat, leesvaardigheid en luistervaardigheid. ,,Leerlingen moesten bijvoorbeeld woorden kiezen bij plaatjes", zegt Daan. ,,Verder kregen ze meerkeuze- en 'goed of fout'-vragen bij drie Duitse teksten. De leesvaardigheid bleek het slechtst, dus dat is de basis geworden van onze module."

Op Roosendaalse scholen scoorden leerlingen ongeveer zeveneneenhalve fout; op Landgraafse scholen (waar trouwens geen Duits gegeven wordt) was dat slechts een kwart fout minder. In Simpelveld, waar ze ook scholen bezochten, is Duits als vak wel ingevoerd; daar maakten leerlingen maar zo'n vier fouten. Niels: ,,We hadden verwacht dat Roosendaalse scholen minder goed zouden scoren en ze in Zuid-Limburg juist betere resultaten zouden behalen. Maar de geografische ligging heeft dus weinig invloed op het niveau van de leerlingen."

Hun werkstuk moet nog beoordeeld worden, maar daarover maken Niels en Daan zich geen zorgen. Hun begeleidster Doeteke Postma loopt het lokaal uit, maar licht al een tipje van de sluier op. ,,Ik geloof dat er een heel mooi cijfer uitkomt", zegt ze lachend.