Foto ter illustratie.
Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Wikimedia Commons

DB Cargo: niks mis met koppelvolgorde wagons op station Oudenbosch

OUDENBOSCH - Styreen is geen zeer brandbare stof en daarom was er niks mis met de wagonvolgorde van de trein die deze week werd stilgezet op het station van Oudenbosch.

Dat zegt Jelle Rebbers van vervoersbedrijf DB Cargo in reactie op beweringen van de Vereniging Alternatief Goederenvervoer (VAG). De Veiligheidsregio bevestigt dat styreen volgens de landelijke normen niet tot de zeer brandbare stoffen behoort.

Gevaarlijke stoffen
Volgens de VAG was de goederentrein waarvan de remmen woensdag vastliepen, niet volgens veiligheidsafspraken samengesteld: ketelwagons met de vloeistof Styrene Monomer en het gas Butadieëne waren aan elkaar gekoppeld en dat had volgens de VAG niet gemogen omdat het allebei zeer gevaarlijke stoffen zijn.

Maar Styrene Monomer is een uitzondering binnen de afspraken die overheid, chemische industrie en vervoerders in 2012 maakten, zegt Rebbers. "De schakeling van de trein was daarom niet in strijd met het convenant."

Richard Driessen van de VAG zegt dat DB Cargo 'volgens de letter van de wet misschien gelijk heeft'. "Maar de vervoerder had gemakkelijk anders en dus veiliger kunnen schakelen."

Geen risico
Volgens DB Cargo is geen sprake geweest van een risicovolle situatie door de trein op het station in Oudenbosch te laten stoppen, midden in de bebouwde kom. "Juist door acuut te stoppen ergens in een weiland ontstaan risicovolle situaties voor ander treinverkeer, de omgeving en inzittenden van andere treinen."

De remmen van de trein zijn niet ingebrand, zegt Rebbers, wel kwamen er onderweg vonken af. De rook en stank die het Halderbergse gemeentehuis bereikten, ontstonden door het smelten van kunststof remblokken. Die worden gebruikt omdat ze minder lawaai maken dan de traditionele gietijzeren remmen.