De hele zaal was gevuld met maar zeven havoleerlingen voor eindexamen Aardrijkskunde in het Markland College in Oudenbosch
Volledig scherm
De hele zaal was gevuld met maar zeven havoleerlingen voor eindexamen Aardrijkskunde in het Markland College in Oudenbosch © peter van trijen/pix4profs

Was het moeilijk of viel het mee?
MAANDAG: Aardrijkskunde op het Markland College in Oudenbosch

EXAMEN VIDEOOUDENBOSCH - Volle gymzalen gevuld met zwoegende leerlingen en het overdonderende geluid van schrijvende pennen. Het bekende beeld over de eindexamens in Nederland, maar maandag in het Markland College in Oudenbosch ging het er toch wat anders aan toe. De hele zaal was gevuld met maar zeven havoleerlingen, nadenkend over platentektoniek, moessons en bergen: oftewel het vak aardrijkskunde.

Na drie uur schrijven en ploeteren verlaten de zeven van het Markland College de zaal en heeft de groep er een gemengd gevoel bij. ,,Het was moeilijk, maar eigenlijk is aardrijkskunde altijd wel moeilijk”, lacht een van de leerlingen. ,,Maar ik denk wel dat iedereen het gehaald heeft”, vertelt Yannick Rubbens.

Half uur eerder buiten

Yannick was de enige van de zeven die een half uur voor het einde buiten stond. Hij heeft er een goed gevoel over en maakt zich geen zorgen over het resultaat. “Ja, het ging wel. Ik heb weleens moeilijkere schoolexamens gehad”, glimlacht Yannick. ,,Er zaten een paar moeilijke vragen tussen bijvoorbeeld over rivieren en het wonen in steden. Ik ben meer van de platentektoniek en de werking van de aarde”, legt hij uit. 

De overige zes leerlingen gebruikten wel de volledige drie uur. ,,Ik heb de tijd toch wel nodig gehad hoor, het is best een ingewikkeld vak. Maar de schoolexamens waren toch moeilijker, dus hoop ik wel dat ik het gehaald hebt, even afkloppen”, vertelt Frederiek Vreugde na afloop.

'Soms maak ik de schoolexamens een tikkeltje moeilijker'

Maar dat heeft volgens Robert Vergouwen, de docent aardrijkskunde aan het Markland College, een goede reden. ,,Wanneer ik de schoolexamens maak dan probeer ik het niveau van de eindexamens vast te houden. Soms maak ik het ook een tikkeltje moeilijker om de leerlingen scherp te houden en ze beter voor te bereiden”, legt Vergouwen uit. “Ook hebben ze minder tijd voor het schoolexamen dan voor het eindexamen, dan leren ze ook met tijdsdruk omgaan.”

Dat verschil was goed te merken vonden de studenten. Zo ook Sietze Vervaart: ,,Ik heb nu rustig al mijn vragen kunnen maken, zonder het gevoel van haasten erbij te hebben. Dat was bij het schoolexamen wel anders.” Maar helemaal zonder klachten was de toets niet. “Ik was bezig met vragen over Indonesië en opeens kreeg ik een vraag over de Rijn”, vertelt Sietze. ,,Soms zat er een hele makkelijke vraag tussen, ik dacht echt dat ik iets fout had gelezen of gedaan had”, voegt Frederiek toe.

ZIE OOK: 'De afwezige kenmerkende aspecten'

Maar Vergouwen vond het zelf een goed examen. ,,Hij was best pittig, maar met een goede afwisseling van leervragen en inzichtvragen.” Ieder jaar maakt hij dezelfde toets als zijn leerlingen om zich in te leven in zijn leerlingen. ,,Je ziet dan ook waar ze tegenaan lopen, hoe ze op een bepaald antwoord komen en helpt het ook bij het nakijken’’, legt Vergouwen uit. ,,maar ik ben benieuwd wat mijn groepje gedaan heeft, ik zal het vanavond zien bij het nakijken. Maar ik denk wel dat ze het gaan halen.’’